AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Etter å ha blitt inspirert av en tråd her inne om en ensom og sliten alenemamma så har jeg noen spm. Dette er ikke for å være frekk men, jeg er nyskjerrig. Hvorfor får dere barn med en mann som dere ikke har vært annet enn en ons for? Hvorfor beholder dere et barn som dere vet kommer til å vokse opp uten en far og uten familie på farsiden? Når dere ikke har noe særlige ressurser eller nettverk på deres egen side heller så blir saken ennå værre men, barn skal dere ha?? Etter at barnet er født og virkeligheten slår dere i fjeset så sitter mange å syter over hvor dårlig råd man har, hvor ensom man er og hvor trist det er for barnet sin del. Men, det er jo dere som har valgt og sette dette barnet til verden! Vi har da lov til å ta abort her i landet. Har dere virkelig så dårlig innsyn fremover i tid at dere ikke evner å se et lite snev av hvordan livet som ensom, blakk alenemor kommer til å bli??? Jeg snakker nå ikke til dere som har blitt bedratt av en mann, har opplevd ulykker, dødsfall, ikke oppdaget at dere var gravide før det var for sent osv.. Men, til alle dere andre som kanskje føler dere litt truffet av dette innlegget spør jeg: HVORFOR???? Anonym poster: 3d63640e3a8fc205063ff55ec66cf782 29
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Fordi de er beint fram egoistiske. Å velge å sette et barn til verden tross at man allerede har gitt det et dårligere utgangspunkt enn det som er mulig er en av få ting jeg dømmer folk for. Man trenger ikke ha flerfoldige millioner på bok og ha vært lykkelig gift i mange år for å få barn, men man må ha enkelte grunnleggende ting på plass. Having said that: Dette gjelder selvsagt ikke de som egentlig har ting på plass, hvorpå det plutselig skjer ett eller annet uheldig. Det er hele idéen om å med viten og vilje skape ikke-optimale forutsetninger for barnet jeg synes er for ille. Anonym poster: 20230023f08eda438b112538916e4701 32
Sweet77 Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 Fordi de er beint fram egoistiske. Å velge å sette et barn til verden tross at man allerede har gitt det et dårligere utgangspunkt enn det som er mulig er en av få ting jeg dømmer folk for. Man trenger ikke ha flerfoldige millioner på bok og ha vært lykkelig gift i mange år for å få barn, men man må ha enkelte grunnleggende ting på plass. Having said that: Dette gjelder selvsagt ikke de som egentlig har ting på plass, hvorpå det plutselig skjer ett eller annet uheldig. Det er hele idéen om å med viten og vilje skape ikke-optimale forutsetninger for barnet jeg synes er for ille. Anonym poster: 20230023f08eda438b112538916e4701 Så hvis det "skjer et eller annet uheldig" og man ikke har ting på plass - mener du at man da at man må ta abort, alternativt adoptere bort barnet? 3
Gjest Mama Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 For et latterlig spørsmål! Har selv vokst opp med bare mamma og har aldri manglet noen ting, ikke har jeg følt savn etter en far heller. Ja vi hadde dårlig råd, og kun familie på morssiden. Men den fantastiske mammaen jeg har hatt har veid opp for en manglende far, og det har vært så masse kjærlighet fra familien forøvrig at barndommen min var ekstremt lykkelig. Jeg heier på alle mammaer som velger å bære frem et barn til tross for at de vet at de vil bli alene om omsorgen og at økonomien blir stram. Fy for et kvalmende samfunn det er blitt når man skal velge abort fremfor å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Er det bare kjernefamilien og god økonomi som er kriteriene for å kunne være gode foreldre? At alenemammaer klager over at de er slitne eller over dårlig økonomi må de vel få lov til. Jeg er gift men kan bli sliten likevel, barn kan tappe oss gifte for energi også. Og økonomien er heller ikke sånn at vi ikke har dårlig råd i blant. Er så lei av stigmatiseringen av alenemødre. Jeg synes de gjør en fantastisk jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Så hvis det "skjer et eller annet uheldig" og man ikke har ting på plass - mener du at man da at man må ta abort, alternativt adoptere bort barnet? Nei. Det jeg har et problem med er mentaliteten. Den egoismen som ligger bak det å velge å få barn når man vet at rammene rundt ikke vil være så gode som de burde. Dersom man egentlig har rammene i orden, men disse senere forandrer seg grunnet noe uforutsett, er det selvsagt uheldig. Men det var i hvert fall ikke intensjonen, og da har jeg langt større tiltro til at man klarer å sette barnets behov foran sine egne også i fremtiden. Man har ikke tenkt at "jaja, det får bare være, barn skal jeg uansett ha". Det praktiske utfallet blir det samme i begge scenarier, men jeg tror gjerne at barnets oppvekst også videre vil preges av mors grunnleggende innstilling til det å få barn. Mange alenemødre gjør en fantastisk god jobb med sine barn, det betviler jeg overhodet ikke. Jeg stiller bare spørsmål ved motivene til de som bevisst sikter seg inn på en tilværelse som alenemor. Anonym poster: 20230023f08eda438b112538916e4701 15
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 For et latterlig spørsmål! Har selv vokst opp med bare mamma og har aldri manglet noen ting, ikke har jeg følt savn etter en far heller. Ja vi hadde dårlig råd, og kun familie på morssiden. Men den fantastiske mammaen jeg har hatt har veid opp for en manglende far, og det har vært så masse kjærlighet fra familien forøvrig at barndommen min var ekstremt lykkelig. Jeg heier på alle mammaer som velger å bære frem et barn til tross for at de vet at de vil bli alene om omsorgen og at økonomien blir stram. Fy for et kvalmende samfunn det er blitt når man skal velge abort fremfor å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Er det bare kjernefamilien og god økonomi som er kriteriene for å kunne være gode foreldre? At alenemammaer klager over at de er slitne eller over dårlig økonomi må de vel få lov til. Jeg er gift men kan bli sliten likevel, barn kan tappe oss gifte for energi også. Og økonomien er heller ikke sånn at vi ikke har dårlig råd i blant. Er så lei av stigmatiseringen av alenemødre. Jeg synes de gjør en fantastisk jobb. Og det er vel og bra for deg. Fint og høre men, du svarte ikke på spm mitt. Jeg spurte om hvorfor man får barn i en sånn situasjon ikke om hvordan barn som er oppvokst sånn har hatt det. Dessuten så nevner du at du har hatt mammaen din sin familie og da hadde du jo et nettverk og noen som hjalp mammaen din. Jeg rettet mitt spm mest mot dem som er mutters alene. Anonym poster: 133c5d65b9abf2bf5790a3f553e5453a 2
Gjest Mama Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 Og det er vel og bra for deg. Fint og høre men, du svarte ikke på spm mitt. Jeg spurte om hvorfor man får barn i en sånn situasjon ikke om hvordan barn som er oppvokst sånn har hatt det. Dessuten så nevner du at du har hatt mammaen din sin familie og da hadde du jo et nettverk og noen som hjalp mammaen din. Jeg rettet mitt spm mest mot dem som er mutters alene. Anonym poster: 133c5d65b9abf2bf5790a3f553e5453a Altså, så lenge man ikke har en far eller øvrig familie med i bildet så mener du at den dagen man sitter med et voksende foster i magen er det bare å ringe abortklinikken? Jeg skal ikke svare flere ganger fordi jeg ikke har vært i den situasjonen hvor jeg har vært nødt til å velge om jeg skal ta bort fosteret fordi jeg ikke har en far å dele det med eller fordi økonomien ikke tillater et ekstra menneske i familien min. Jeg bare lurer på hvorfor du mener at det er mer egoistisk å sette et påbegynt liv til verden fremfor å ta det bort av de årsaker du nevner. Du virker veldig kynsik, og bitter på de mødre som har valgt å gjøre det på den måten. Merkelig.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Du virker veldig kynsik, og bitter på de mødre som har valgt å gjøre det på den måten. Merkelig. TS stinker bitter anti-feminist lang vei. Anonym poster: 2feb1c68cb9ff08c395f08abe4537d5d 9
Gjest Rumpenisse Skrevet 9. mai 2013 #9 Skrevet 9. mai 2013 Har dere virkelig så dårlig innsyn fremover i tid at dere ikke evner å se et lite snev av hvordan livet som ensom, blakk alenemor kommer til å bli??? Blakk kommer hun neppe til å være. Andre menneskers skattepenger sørger for det. Å drite ut unger i vilden sky er i dag nærmest som en "karriere" å regne.
Snakkis Skrevet 9. mai 2013 #10 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Nei, jeg er ikke alenemor, men her har du noen mot agrumener og grunner til det du "undres" sånn over- 1. Ikke alle er FOR abort. Samfunnet har delt syn på dette, noen mener det er og ta et liv. Jeg er selv enig i dette 2. Dem med alle "rammene på plass" har nødvendighvis ikke mer å tilby enn en som ikke har et blomsterhjem eller penger, ting, hus og bil, la oss ikke glemme mann. TING ER IKKE KJÆRLIGHET. 3. Det er like nytt for førstegangs mor/far eller en av delene om man har alt eller ikke. En alenemor kan gjøre en mye bedre jobb enn det en eventuell mor/far sammen kan gjøre som har alt. Dette er inviduelt å kommer mer på det å se, forstå og det gode samspill med barnet. Eller EQ om du vil. 4. Det å få barn er ikke egoistisk men en naturlig ting. Man modner seg også (som oftest) og utvikler seg på en annen måte enn en med bare utdannelse i barne-pedagogikk. Selvrealisering er også inviduelt og for noen er dette å få barn. 5. ALLE klager over å være sliten når de er foreldre, også de med gjennomsnittelig mye avlastning av besteforeldre. Også de med hushjelp/barnepasser. Økonomi er altid stram for de gjennomsnittelige når du har barn. Du bruker mesteparten av pengene på barna. 6. Man kan også være ensom i partnerskap. 7. Kjærlighet er viktigere enn en Ipad. 8. Dette inlegget ditt viser bare hvor lite kunnskap du har om samfunn, mennesker, kvinner og det å ha barn. Lov å tenke utenfor boksen. Endret 9. mai 2013 av melonen 18
Snakkis Skrevet 9. mai 2013 #11 Skrevet 9. mai 2013 Blakk kommer hun neppe til å være. Andre menneskers skattepenger sørger for det. Å drite ut unger i vilden sky er i dag nærmest som en "karriere" å regne. Nei det er jo mye bedre å faktisk talt drite de i do å spyle de ned???? 4
Gjest Rumpenisse Skrevet 9. mai 2013 #12 Skrevet 9. mai 2013 Nei det er jo mye bedre å faktisk talt drite de i do å spyle de ned???? Jeg vil si det beste er å kunne forsørge både seg selv og sitt avkom.
Snakkis Skrevet 9. mai 2013 #13 Skrevet 9. mai 2013 Jeg vil si det beste er å kunne forsørge både seg selv og sitt avkom. Landet er lagt opp slik at det er mulig uansett hvilken sitvasjon man er i økonomisk. 2
Gjest Rumpenisse Skrevet 9. mai 2013 #14 Skrevet 9. mai 2013 Landet er lagt opp slik at det er mulig uansett hvilken sitvasjon man er i økonomisk. Å være avhengig av offentlige ytelser er ikke det samme som å "forsørge seg selv". Men for all del, folk må få unger under de samlivssituasjoner de selv vil, så lenge det ikke er fellesskapet som må betale for det.
Snakkis Skrevet 9. mai 2013 #15 Skrevet 9. mai 2013 Å være avhengig av offentlige ytelser er ikke det samme som å "forsørge seg selv". Men for all del, folk må få unger under de samlivssituasjoner de selv vil, så lenge det ikke er fellesskapet som må betale for det. Nå har de strammet inn på de reglene og det er også slik at man får ikke noe morstrygd i 18 år, men max i 3 år med krav. Hvis en mor da ikke er kommet seg i jobb til da blir man satt over på andre trygder som krever legeerklæring på hvorfor du ikke kan jobbe. Som da må være sykdom. Legen skriver ikke: Fordi hun har barn. Jeg syntes det er flott at Norge tilbyr morsstønad inntil 3 år slik at mor kan være hjemme med barnet 1 år og ferdig utdanne seg hvis det er den sitvasjonen man er i. 2
Snakkis Skrevet 9. mai 2013 #16 Skrevet 9. mai 2013 Å være avhengig av offentlige ytelser er ikke det samme som å "forsørge seg selv". Men for all del, folk må få unger under de samlivssituasjoner de selv vil, så lenge det ikke er fellesskapet som må betale for det. Det er heller ikke NAV som er tema i tråden men det å få barn uten at man har ALT så og si. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #17 Skrevet 9. mai 2013 Å være avhengig av offentlige ytelser er ikke det samme som å "forsørge seg selv". Klarer du å forsørge deg selv eller er du avhengig av bønder som odler maten du spiser, som før og melker kyrne du får melken din fra, er du avhengig av lastebilssjåfører som transporterer maten du spiser til butikkene, er du avhengig av butikker som selger varene du har i ditt hjem, eller er du helt og holdent selvforsørgende? Hvis ikke er du jo dobbeltmoralsk. Anonym poster: 2feb1c68cb9ff08c395f08abe4537d5d 8
Gjest Rumpenisse Skrevet 9. mai 2013 #18 Skrevet 9. mai 2013 Klarer du å forsørge deg selv eller er du avhengig av bønder som odler maten du spiser, som før og melker kyrne du får melken din fra, er du avhengig av lastebilssjåfører som transporterer maten du spiser til butikkene, er du avhengig av butikker som selger varene du har i ditt hjem, eller er du helt og holdent selvforsørgende? Hvis ikke er du jo dobbeltmoralsk. Som forbruker, betaler jeg for disse tjenestene med mine egne tiltjente penger som jeg selv har arbeidet for. Ikke gjør deg dummere enn du er.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #19 Skrevet 9. mai 2013 Som forbruker, betaler jeg for disse tjenestene med mine egne tiltjente penger som jeg selv har arbeidet for. Altså er du avhengig av andre. Anonym poster: 2feb1c68cb9ff08c395f08abe4537d5d 6
Gjest Rumpenisse Skrevet 9. mai 2013 #20 Skrevet 9. mai 2013 Det er heller ikke NAV som er tema i tråden men det å få barn uten at man har ALT så og si. Jeg sier ikke at man må ha "alt". Jeg sier bare at ens egne barn er ens eget økonomiske ansvar, ikke alle andres. Det betyr ikke at man må leve i overdådig luksus for å være skikket til å få unger. Alt jeg ber om er at folk som får barn forsørger disse selv. Forøvrig er det gode nyheter, det du sa i posten før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå