Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som er/har vært i samme situasjon som vi sannsynligvis kommer til å befinne oss i snart? Da trenger jeg råd fra deg.

Situasjonen er slik: mor i full jobb, ikke kjempegodt betalt men helt ok. Far fulltidsstudent med studielån á 7000kr/mnd.

Det jeg tenker på er foreldrepenger og pappapermisjon. Kommer vi til å ha råd til mer pappaperm enn obligatoriske uker? (Ingen bil, men faste utgifter på ca 15.000/mnd)

Hvis ikke, og vi velger å utsette hele pappapermen, kommer vi da til å "greie" å sende ungen til dagmamma så tidlig?

Som dere sikkert skjønner er jeg litt rådvill, hvis noen i samme situasjon kunne fortalt litt om hvordan dere gjorde det hadde jeg blitt evig takknemlig.

På forhånd takk for svar.

Anonym poster: e16bad7cf31b17535865d06d526738c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger og pappapermisjon?

Har du jobbet vedsiden av studier og opparbeidet deg rettigheter via nav?

Anonym poster: 17a3ea8612d25f5eced545ce7f61e212

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan søke om engangsstønaden.

Skrevet

Hvis pappa er student har han ikke rett på pappaperm. Mamma kan overta pappas uker hvis han ikke har rett på. Det er det første dere må se på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger og pappapermisjon?

Har du jobbet vedsiden av studier og opparbeidet deg rettigheter via nav?

Det er ikke jeg som er student, men pappaen..

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om engangsstønaden.

Igjen, det er far som er student.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis pappa er student har han ikke rett på pappaperm. Mamma kan overta pappas uker hvis han ikke har rett på. Det er det første dere må se på.

Han har jo rett på pappaperm, men ikke fedrekvote? Uansett, å overta hans uker kan jo være en løsning, selv om det er langt fra ideelt for noen av oss...

Skrevet

Han har jo rett på pappaperm, men ikke fedrekvote? Uansett, å overta hans uker kan jo være en løsning, selv om det er langt fra ideelt for noen av oss...

Å ta perm fra studie er jo ikke "mulig". Da må man ta et helt semester eller ingenting. Og har han ikke jobbet og opparbeidet seg rett på penger er det jo økonomisk vanskelig å la pappa ta perm. Her er begge studenter men jeg har deltidsjobb i tillegg, og rett på støtte fra Nav. Jeg har overtatt pappans uker og tar hele permen selv. Men med pappan som student er han veldig fleksibel i hverdagen og er mye sammen med oss. Økonomisk hadde vi ikke kunne løst det på noen annen måte.

Skrevet

Vi var i samme situasjon.

Jeg overtok permisjonen, og for barnets del var det supert. Jeg var hjemme i 47 uker (nå er det blitt noen uker til), så begynte jeg å jobbe deltid mens pappaen studerte i helgene og var hjemme når jeg jobbet. Så ble det sommerferie for studenten og jeg begynte å jobbe fullt. Han var hjemme helt til barnehagestart og sørget for lang tilvenning. Jenta vår har fortsatt ganske korte dager i barnehagen siden han studerer.

Helt optimalt for barnet! For min del syntes jeg det var veldig lenge å være borte fra jobb, men når jeg ser tilbake så angrer jeg ingenting. Det var en veldig fin tid. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på stipend i 44 uker fra Lånekassen.

Da vil du få det du vanligvis får i stipend, pluss et forsørgerstipend som er behovsprøvd opp mot mors inntekt. Hvis hun tjener for mye, så får ikke far det ekstrastipendet.

Hvis du ikke har arbeidet, har du rett på engangsstønad fra nav.

Fedrekvoten overføres til mor når far ikke har opparbeidet seg rettigheter..

Skrevet

Du har rett på stipend i 44 uker fra Lånekassen.

Da vil du få det du vanligvis får i stipend, pluss et forsørgerstipend som er behovsprøvd opp mot mors inntekt. Hvis hun tjener for mye, så får ikke far det ekstrastipendet.

Hvis du ikke har arbeidet, har du rett på engangsstønad fra nav.

Fedrekvoten overføres til mor når far ikke har opparbeidet seg rettigheter..

Dette er feil. Far får ikke engangsstønad når mor skal ta ut permisjonspenger.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Far får ikke engangsstønad når mor skal ta ut permisjonspenger.

Jeg snakker om fars individuelle rettigheter....

Gjest Gjest
Skrevet

Igjen, det er far som er student.

Han kan søke om den alikevel. Er ikke basert på kjønn den.

• Liker 1
Skrevet

Far kan hvertfall få forsørgerstipend fra Lånekassen så lenge han bor med barn under 16 år. Han kan også søke om fødselsstipend, men er usikker på om han får det hvis mor får støtte... Jeg får støtte av nav men også fødselsstipend av lånekassen siden jeg er student, så mulig dere og kan få begge deler.

Skrevet (endret)

Han kan søke om den alikevel. Er ikke basert på kjønn den.

Jo det er den..

Ved fødsel eller adopsjon av barn under 15 år kan det utbetales engangsstønad til moren dersom hun ikke har rett til fødselspenger.

Engangsstønad kan også utbetales til en mann som adopterer alene når han ikke har rett til foreldrepenger. Det er en forutsetning av han er medlem i trygden jf. § 14‑2

Det er med andre ord kun om pappaen er alene om barnet at han kan få engangsstønad.... Pappaen har som flere nevner ikke rett på foreldrepenger når han ikke har vært i jobb, mor kan da få de ukene.. Han kan ha rettigheter hos lånekassen til forsørgerstipend og evt foreldrestipend - men jeg er rimelig sikker på at mor og far ikke kan få støtte samtidig.. Altså, nav bryr seg ikke om hva far gjør men lånekassen bryr seg om hva mor gjør om far søker foreldrestipend..

Endret av Perlå
Skrevet (endret)

Fra lånekassens sider:

søkerens ektefelle eller samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger fra folketrygden. Ved gradert uttak av foreldrepenger blir det likevel gitt fullt foreldrestipend dersom ektefellen eller samboeren tar ut mindre enn 50 prosent foreldrepenger. Dersom ektefellen eller samboeren etter denne ordningen tar ut 50 prosent foreldrepenger eller mer, blir det gitt halvt foreldrestipend.Når en søker tar permisjon fra studiet på grunn av fødsel, gis det foreldrestipend i permisjonstiden. Foreldrene kan ikke få foreldrestipend samtidig.
Endret av Sushi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...