FantasDick Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 (endret) Jeg og samboeren min er uenige; forskjellig syn på sunt/usunt, forskjellig kosthold og totalt forskjellig kostholdsfilosofi. Jeg synes det er vanskelig å sitte på sidelinjen og se på alt han gjør med kroppen sin, så jeg klarer rett og slett ikke å la være "å blande meg" med hva han spiser, selv om jeg absolutt ikke krever noe som helst - bare informerer, dog med noe skarp tunge til tider. Han mener jeg kun er en kontrollfreak som ikke takler at han ikke gjør nøyaktig som jeg gjør eller sier han skal gjøre. Jeg føler at dette absolutt ikke stemmer. Hva gjør vi? Kan jeg "blande meg" i den grad at jeg forteller hva jeg synes om kostholdet hans, eller skal jeg holde kjeft? Burde han høre på jeg har å si om kostholdet hans framfor å avfeie alt med at det bare er et dårlig kamuflert kontrollbehov fra min side? Edit, manglet et ord. Endret 8. mai 2013 av FantasDick
Gjest *MaggieQ* Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Hva slags kosthold snakker vi egentlig om? Er han på vei til å bli overvektig? Er han aktiv og trener?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 Nei, guri malla.. han er vel voksen, og du er ikke mamman hans. så han må få bestemme selv hva han skal spise, og få spise maten sin i fred uten kommentarer med skarp tunge, mener jeg. Dessuten er det noe som heter "pick your fights" Anonym poster: 6c7e8186145ff5cfc3ccb363de782040 12
Red-Ruby Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Jeg syns at man skal være veldig forsiktig med å kommentere matvanene til folk fordi det er et sensitivt tema. Enig med AB her, du kan ikke blande deg her så lenge han virker sunn og frisk. 3
Gjest Stronger Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Huff, jeg har akkuratt samme situasjon her hjemme.. Vanskelig å vite hvor langt man skal gå og hvor mye man skal si!
FantasDick Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2013 (endret) Han er slank, men med mage - som ikke blir mindre med månedene som går. Han vil ikke trene, spiser mye karbo og fet mat, drikker 1-2 liter lightbrus om dagen og småspiser sjokolade/godteri hver dag. Edit; viktig å presisere at jeg ikke sier noe når han spiser, men i andre situasjoner når det ville vært naturlig (grovbrød eller loff? Sjokolade eller en tur ut med hunden?) Endret 8. mai 2013 av FantasDick
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 Hvilket kosthold har han, da? Om det er snakk om en sofagris som tygger potetgull som en ku tygger drøv ville jeg reagert. Samme om det er snakk om ekstreme dietter, ekstrem lavkarbo, ekstremt fokus på å spise "rent" etc... Om det er snakk om et noenlunde fornuftig kosthold, derimot, ville jeg sett an saken. Jeg tåler ikke særlig med melkeprodukter og spiser heller ikke kjøtt, men derimot mye frukt, grønnsaker, bønner og linser... Det funker for meg, men jeg ville ikke reagert på om en eventuell kjæreste foretrakk brødmat og kjøtt, da selvsagt alt med måte. Anonym poster: 517e6016d1fea8d8ad5a99c6a5bd25a6 1
Gjest Frøken Y Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Hvis han begynne å bli overvektig,så er det helt på sin plass å ta en prat om det fordi det er jo du som må ha samliv med et fettberg som dauer når han er 55år. Men ikke ta praten på en bitchy måte, ta det sakelig og fortell at du synes det er vanskelig å se at han eser ut og at du mister lysten på han. MEN hvis du er en av disse freaky folka som skal drive med raw food, lavkarbo,bloddiett,fedon diett,noka drikking og drikking av "superdrikken"cocosa(som er bullshit)så skjønner jeg fyren godt om han mener du er en kontrollfreak. Det verste som finnes er når folk skal begynne å kontrollere andre med mindre det faktisk er en god grunn til det(feks økende overvekt)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #9 Skrevet 8. mai 2013 Åh, nvm spørsmålet, så du skrev det ovenfor. Jeg tror jeg ville reagert. Iallfall om han ikke får i seg nok næring (spiser han grønnsaker og frukt? Egg? Grovbrød? etc) da det går utover helsen... Hvorvidt han er aktiv generelt spiller også inn. Om han har et dårlig kosthold og ikke beveger seg stort ville jeg blitt nokså irritert, om ikke annet så fordi jeg har en fullstendig annen måte å se på livet. Anonym poster: 517e6016d1fea8d8ad5a99c6a5bd25a6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Er du en vegetarianer? Anonym poster: 9afa903a8fce6079b59089715293c941
FantasDick Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2013 Er du en vegetarianer? Anonym poster: 9afa903a8fce6079b59089715293c941 Nei. Jeg spiser normalt/karboredusert fordi jeg får plager/smerter av brødmat (mel?) og noe annet jeg ikke har funnet ut av enda. Er altetende når det kommer til middag, som stort sett er vårt eneste måltid sammen.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #13 Skrevet 8. mai 2013 Ercikke mmiddag det man pleier å spise sammen da? Er vel egentlig det meg og sambo spiser sammen. Ellers spiser vi når vi er sultne og det kan være til forskjellige tider
FantasDick Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2013 Hjelp, TS høres bare slitsom ut. Høres jeg slitsom ut? Hvorfor det? 4
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #15 Skrevet 8. mai 2013 Høres jeg slitsom ut? Hvorfor det? Fordi du legger deg opp i alt. 2
miaw Skrevet 8. mai 2013 #16 Skrevet 8. mai 2013 Fordi du legger deg opp i alt. Hvorfor sier du at hun legger seg oppi alt? Hun har jo bare sagt at hun reagerer på kostholdet hans, noe jeg skjønner godt. Det er ikke noe gøy å se at de man er glad i ikke tar godt vare på seg selv. 7
Anglofil Skrevet 8. mai 2013 #17 Skrevet 8. mai 2013 Mannen og jeg har ulikt kosthold: jeg er lavkarber, han er det ikke. Selvfølgelig har ikke jeg noe med hva han spiser, og han har ikke noe med hva jeg spiser. Jeg synes du skal la være å kommentere hva han spiser og ikke, det er hans kropp og hans valg. Hadde mannen min holdt på som deg så hadde jeg spist ting på trass fordi jeg akter ikke å bli diktert eller pratet til som et lite barn. Du er ikke moren hans. Mvh Yvonne 12
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #18 Skrevet 8. mai 2013 (endret) Hvorfor sier du at hun legger seg oppi alt? Hun har jo bare sagt at hun reagerer på kostholdet hans, noe jeg skjønner godt. Det er ikke noe gøy å se at de man er glad i ikke tar godt vare på seg selv. Vel, hadde hun klaget på at samboeren hennes la seg opp i kostholdet hennes, så hadde dere vært enige med henne da også. Slettet sitat fjernet. Estrella, mod. Endret 8. mai 2013 av estrella 1
FantasDick Skrevet 8. mai 2013 Forfatter #19 Skrevet 8. mai 2013 Fordi du legger deg opp i alt. Jeg synes ikke jeg legger meg oppi alt, men du skal selvsagt få mene det. Mannen og jeg har ulikt kosthold: jeg er lavkarber, han er det ikke. Selvfølgelig har ikke jeg noe med hva han spiser, og han har ikke noe med hva jeg spiser. Jeg spiser moderat lavkarbo mens han spiser høykarbo og akkurat det legger jeg meg ikke borti, men han spiser mye sukker og usunn mat - og det er det jeg reagerer på. Jeg synes det er en forskjell på dette, men mulig jeg tar feil her. --- Vi har også et barn som fra før av er utrolig kresent i matveien, og jeg tenker på matvanene vi vil videreføre til barnet.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #20 Skrevet 8. mai 2013 Mannen og jeg har ulikt kosthold: jeg er lavkarber, han er det ikke. Selvfølgelig har ikke jeg noe med hva han spiser, og han har ikke noe med hva jeg spiser. Jeg synes du skal la være å kommentere hva han spiser og ikke, det er hans kropp og hans valg. Hadde mannen min holdt på som deg så hadde jeg spist ting på trass fordi jeg akter ikke å bli diktert eller pratet til som et lite barn. Du er ikke moren hans. Mvh Yvonne Men det har ikke noe å si siden dere ikke bor sammen? Anonym poster: c947ad1b3329d1e319f859f667f9b09e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå