AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Dersom ditt 4 år gamle barn hadde hatt vondt i øret siden mandag kveld(2 døgn) og feber på ca 38? Almentilstanden har vært litt skiftende, h*n har sovet mye, men i god form når h*n er våken. Hadde det vært åpent hadde jeg bestilt en legetime, men det er jo stengt i morgen. Er jeg for hysterisk, eller er det noe som bør gjøres noe med? Anonym poster: c3fa65144f10fd8540c5a021b31f0334
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville kommet meg til legevakten lenge før det hadde gått 48 timer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 3 døgn er normalt for ørebetennelse. Jeg hadde sett ann morgendagen. Er det ingen bedring til ettermiddagen så ring legevakten. Anonym poster: 3ce74ce2d748bff6e0d254c371e621ee 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Har barnet vondt i øret på andre døgnet hadde jeg dratt til legevakta. Øreverk er veldig vondt Anonym poster: 3c27a7594b09b8b8554d66a87cedc796
Harlekin Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Har barnet vondt i øret på andre døgnet hadde jeg dratt til legevakta. Øreverk er veldig vondt Anonym poster: 3c27a7594b09b8b8554d66a87cedc796 Men TS skriver jo at barnet er i fin form. Hvis barnet hadde hatt veldig vondt, hadde hun sikkert dratt til legen. TS: Jeg ville ha sett det an. Dersom barnet har det greit, ville jeg ventet til fredag, men da ville jeg fått hastetime samme dag. 10
skruf Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville sett det an. Sjelden ørebetennelser blir behandlet med antibiotika, da leger nå er mere tilbakeholdne med å skrive ut antibiotika. Dryp nesen med otrivin (letter smerten i øret) og gi paracet (ikke mtp feberen som ikke er så høy, men pga paracet er smertelindrende). La barnet sove med hodet litt høyt, for å lette trykket. 12
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville ringt og snakket med legevakten og hørt hva de mente om saken. Anonym poster: 6d2dd5679dff5bdc4dc6359ccc4f7a30 2
Harlekin Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville sett det an. Sjelden ørebetennelser blir behandlet med antibiotika, da leger nå er mere tilbakeholdne med å skrive ut antibiotika. Dryp nesen med otrivin (letter smerten i øret) og gi paracet (ikke mtp feberen som ikke er så høy, men pga paracet er smertelindrende). La barnet sove med hodet litt høyt, for å lette trykket. Enig med dette. Det er slett ikke sikkert det er nødvendig med antibiotika, og da er det ikke nødvendig å dra til legen. 1
charactouy Skrevet 8. mai 2013 #9 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville ringt og snakket med legevakten og hørt hva de mente om saken. Anonym poster: 6d2dd5679dff5bdc4dc6359ccc4f7a30 Jeg støtter denne. Jeg har selv ringt legevakten bare for å spørre når jeg har vært usikker.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville sett det an. Sjelden ørebetennelser blir behandlet med antibiotika, da leger nå er mere tilbakeholdne med å skrive ut antibiotika. Dryp nesen med otrivin (letter smerten i øret) og gi paracet (ikke mtp feberen som ikke er så høy, men pga paracet er smertelindrende). La barnet sove med hodet litt høyt, for å lette trykket. Jepp. Ringte selv legevakta pga det dette for to uker siden. De ga meg disse rådene. , og sa at de ville at vi heller skulle vente det ut fordi de sjeldent gir pencilin/antibiotika til barn pga ørebetennelse. Var hos legen etter en uke, og fikk beskjed om at det er virus, så ingenting annet enn paracet, nesespray og sove med hodet hevet. MEN min lege sa at hvis barnet begynner å få feber og generelt dårlig, så ville han at vi skulle komme tilbake. Så jeg hadde ringt legen så fort det åpnet og hørt hva de mener. Kan hende han/hun vil se på det uansett hvis barnet er i dårlig form. Anonym poster: df5ff64c51e792574afe2a1437fbfe24
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Enig med dette. Det er slett ikke sikkert det er nødvendig med antibiotika, og da er det ikke nødvendig å dra til legen. Nei, men det kan være at trommehinna har sprukket og da er det greit å følge med det. Kan hende fastlegen vil se på det alikevel. Anonym poster: df5ff64c51e792574afe2a1437fbfe24
Harlekin Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 Nei, men det kan være at trommehinna har sprukket og da er det greit å følge med det. Kan hende fastlegen vil se på det alikevel. Anonym poster: df5ff64c51e792574afe2a1437fbfe24 Jo, men da hadde man nok merket det på en helt annen måte. Altså, veldig vondt, væske av øret, osv. Men selvfølgelig, TS kan gjerne ringe og forhøre seg, det er nok det sikreste. Men det er ikke slik at man må dra til legevakten sporenstraks og be om antibiotika, det er det jeg mente. Selv merket jeg ikke at datteren min hadde ørebetennelse før det væsket av øret hennes. Hun hadde vært i vanlig form, sovet godt og ikke klaget over noe vondt. 1
Ellam Skrevet 8. mai 2013 #13 Skrevet 8. mai 2013 Jeg ville ha ringt legevakten hvis du er usikker. Så lenge barnet er i noenlunde grei form når han er våken så er det jo ikke noe kritisk. Saltvannsspray og paracet hvis barnet plages mye med smerter. Ligge med hodet høyt kan dempe smertene. Ikke pakk inn barnet i for mye klær. Lett pysjamas f.eks. Følg med feberen og gi febernedsettende hvis temperaturen overstiger 39 grader. Man gir sjeldnere antibiotika for ørebetennelse lenger, pga faren for resistens. Og at unødvendig bruk av antibiotika er -unødvendig.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #14 Skrevet 8. mai 2013 Vi har nettopp vært til legen med vår datter på 3,5 år. Det var ørebetennelse. Da hadde hun feber, klaget av og til over vondt i øret (men andre ganger kjente hun ingenting, og virket i fin form bortsett fra feberen). Men hun var veldig sløv og hørte ikke alltid når vi sa noe til henne. Slik er hun ikke til vanlig, så vi var litt bekymret. Legen trodde først ikke at det var noe spesielt (var jo spennende å være hos legen så hun virket ikke så syk akkurat da) men hun tok blodprøve og hadde crp på 180, så da ble det antibiotika likevel. Det virker som de er restriktive med antibiotika, ja, og det skal høy crp til for at de vil skrive det ut. Anonym poster: 3f980a2d6c472bd87a344794327d7688
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #15 Skrevet 8. mai 2013 Vi har nettopp vært til legen med vår datter på 3,5 år. Det var ørebetennelse. Da hadde hun feber, klaget av og til over vondt i øret (men andre ganger kjente hun ingenting, og virket i fin form bortsett fra feberen). Men hun var veldig sløv og hørte ikke alltid når vi sa noe til henne. Slik er hun ikke til vanlig, så vi var litt bekymret. Legen trodde først ikke at det var noe spesielt (var jo spennende å være hos legen så hun virket ikke så syk akkurat da) men hun tok blodprøve og hadde crp på 180, så da ble det antibiotika likevel. Det virker som de er restriktive med antibiotika, ja, og det skal høy crp til for at de vil skrive det ut. Anonym poster: 3f980a2d6c472bd87a344794327d7688 Oi stakkars lita Det gis antibiotika når crp er over 50, det er tegn på bakteriell infeksjon. Min sønn har alltid fått antibiotika når han har hatt ørebetennelse, men kanskje det er fordi han er ørebarn og når han har øb så renner det tjukk ekkel gugge ut av ørene hans Anonym poster: f26cafe159d5e9c8e4c8869747a29d29
Leanne Skrevet 8. mai 2013 #16 Skrevet 8. mai 2013 Varm litt matolje i mikroen så det blir 37grader, drypp i øret på barnet det letter ofte trykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå