AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Mine søsken og jeg har hatt to konfirmasjoner, to julefeiringer, to bursdager etc. Siden våre foreldre ikke kommer overens. Det har egentlig vært helt ok for oss, men nå er det dåpstanker i bilde. Da vil jeg ha selskap med min samboers familie, mammas side av familien og pappa sin. Hvordan løse det? Har to eller tre selskaper? Anonym poster: 240f8c27ab763f09c80ab7aa559cef1f
super-s Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Arranger én dåp, så får de som ikke vil komme bare la være. Trist om en av partene nekter å komme, men det får være deres problem. Det er ganske barnslig av dem om de forventer at dere skal arrangere to dåper (og bursdager også for den saks skyld). De er voksne mennesker så da får de bare bite tenna sammen i noen timer. 20
Irja Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 I alle dager.. Det høres ut som galskap for meg å arrangere to/tre dåpsfester fordi folk ikke kommer overens. Jeg ville invitert de vi ønsket å invitere til dåpen, så fikk det bli opp til hver enkelt om de ville komme. Får da være grenser! Barnslige greier.
Fim Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Herlig med voksne mennesker som oppfører seg som barn, eller? Jeg er fristet til å si at du burde ha én fest, invitere dem dere ønsker å ha der, og hvis noen ikke greier å ta seg sammen lenge nok til å feire en stor dag sammen med barn og barnebarn pga. gamle konflikter kan de bare ha det så godt. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er så lett, altså. Mine foreldre skilte seg med mye rabalder og har ikke snakket sammen siden rettsakene ble avsluttet for mange år siden, på tross av at vi barna var ganske små på det tidspunktet. For vår del endte det med at den ene parten valgte å trekke seg unna - de ble invitert til konfirmasjoner o.l., men dukket ikke opp, fordi de mente det ville bli "for vanskelig". Hvordan det føles for en 14-åring å høre at en forelder ikke orker belastningen det er å stille opp på din store dag, er en annen sak. Ihvertfall: Som man reder, så ligger man. Disse menneskene - min ene forelder og deres partner - har selv valgt bort deltagelse på de store anledningene i mitt liv, og hvis det betyr at de heller ikke er tilstede når jeg gifter meg, for eksempel, so be it. Hadde jeg skullet døpe barna mine ville det vært det samme. Det er ikke sikkert denne situasjonen likner på din i det hele tatt, men det er ihvertfall grunnen til at jeg ikke er spesielt tilgivende overfor voksne mennesker som oppfører seg slik. Hvis det er greit for dere å ha to fester, så kjør på. Jeg skjønner godt at det kan være ubehagelig å putte mennesker som ikke tåler trynet på hverandre, i samme rom - ihvertfall når man hadde tenkt å hygge seg. Men ingen kan kreve at dere har separate fester, og hvis noen blir fornærmet for det burde de ta en ordentlig kikk i speilet. 3
skruf Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Mine foreldre er skilt, og fortsatt som hund og katt, selv 26 år etter. Etter at jeg stiftet familie så har det alltid blitt arrangert 1 selskap når det kommer til bryllup, barnevelsignelse og konfirmasjon, med beskjed om at hvis noen har problemer med det, og ikke klarer å oppføre seg, så trenger de ikke komme. Og blir det noe tull i selskapet, så får de dra. Merkelig nok så har det gått bra, og alle har oppført seg. Det har t.o.m vært veldige koselige selskap:) 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 For oss er det ikke noe problem å holde to selskaper. Men bør vi da sette opp hans familie som eget selskap også? Der ligger største problemet Anonym poster: 240f8c27ab763f09c80ab7aa559cef1f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 For oss er det ikke noe problem å holde to selskaper. Men bør vi da sette opp hans familie som eget selskap også? Der ligger største problemet Anonym poster: 240f8c27ab763f09c80ab7aa559cef1f Da ville jeg hatt to selskaper, hvor du inviterer samboers familie sammen med enten din mor eller med din far.. Anonym poster: 24f1248aaa9ffc5c5a34e3133d0f10a1
Gjest Magdalene Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 I en dåp bør begge sider av familien være. Det er jo en fin setting, hvor man kan treffe den andres familie under hyggelige omstendigheter. Stakkars barnebarn sier nå jeg, som må vokse opp med å ha to av all feiring.. 2
dobri123 Skrevet 8. mai 2013 #9 Skrevet 8. mai 2013 I en dåp bør begge sider av familien være. Det er jo en fin setting, hvor man kan treffe den andres familie under hyggelige omstendigheter. Stakkars barnebarn sier nå jeg, som må vokse opp med å ha to av all feiring.. Jeg har to av alle feiringer og vet flere som har det samme. Alle er forskjellige, og de fleste blir faktisk vane med det og liker det tilslutt!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Mine søsken og jeg har hatt to konfirmasjoner, to julefeiringer, to bursdager etc. Siden våre foreldre ikke kommer overens. Det har egentlig vært helt ok for oss, men nå er det dåpstanker i bilde. Da vil jeg ha selskap med min samboers familie, mammas side av familien og pappa sin. Hvordan løse det? Har to eller tre selskaper? Anonym poster: 240f8c27ab763f09c80ab7aa559cef1f Umodne folk om de ikke kan sette tilside uenigheter på en slik dag, for barn og barnebarns skyld. De behøver jo ikke sitte sammen/snakke sammen i det heletatt? Ha en dåp. De som ikke kommer vil bare skjemme ut seg selv. Anonym poster: cd2180f75dc272ca435c251859a57c8b 3
Gjest Magdalene Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Jeg har to av alle feiringer og vet flere som har det samme. Alle er forskjellige, og de fleste blir faktisk vane med det og liker det tilslutt! Jeg syns det er sørgelig jeg. At voksne mennesker ikke kan te seg, og dikterer hvordan folk rundt dem skal feire. 5
dobri123 Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 Jeg syns det er sørgelig jeg. At voksne mennesker ikke kan te seg, og dikterer hvordan folk rundt dem skal feire. Når vi kom litt oppover i årene bestemte vi også selv at vi ville ha det slik. For søskenflokken med meg selv har vi syntes det har vært helt topp! To bursdager, to konfirmasjoner og to julafter. Dobbelt opp med selskap, kaker og gaver. Har aldri vært sørgelig for oss! En situasjon som har passet oss og vår familie best mulig.. Husk at ingen er like eller tenker likt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #13 Skrevet 8. mai 2013 Du er jo voksen nå! Det er forskjell på det med samvær og ville feire jul med begge foreldrene. Mens nå er du voksen og du trenger ikke lenger leve slik med to selskaper til en hver feiring, ønsker du virkelig å holde sånn på resten av livet? Nei ha EN dåp og inviter alle, er det noen som ikke kommer så er det selvsagt trist men de kan jo ikke kreve at du skal arrangere TO dåper!! Da får de betale og arrangere den andre selv iallefall. Anonym poster: 1a9915a1dd77d7e95e51fb57c241b93a 3
skruf Skrevet 8. mai 2013 #14 Skrevet 8. mai 2013 Når vi kom litt oppover i årene bestemte vi også selv at vi ville ha det slik. For søskenflokken med meg selv har vi syntes det har vært helt topp! To bursdager, to konfirmasjoner og to julafter. Dobbelt opp med selskap, kaker og gaver. Har aldri vært sørgelig for oss! En situasjon som har passet oss og vår familie best mulig.. Husk at ingen er like eller tenker likt. Hva hvis det er bryllup da? En vielse og to selskap på hver sin dag? 2
dobri123 Skrevet 8. mai 2013 #15 Skrevet 8. mai 2013 Hva hvis det er bryllup da? En vielse og to selskap på hver sin dag? Slikt blir det selvsagt et av, men dåp og slikt kan man ha flere av.
skruf Skrevet 8. mai 2013 #16 Skrevet 8. mai 2013 Slikt blir det selvsagt et av, men dåp og slikt kan man ha flere av. Jeg kan forstå bursdager og jul, men ikke bryllup og dåp. Det er bare en bryllupsdag og en dåpsdag. 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #17 Skrevet 8. mai 2013 Ha et selskap. De som ikke takler andre gjester får bare være hjemme. Det er faktisk deres valg. Jeg svelger utallige kameler ved å gå i fellesselskaper med min eks, men det gjør jeg glatt for ungenes skyld. Anonym poster: a18a16900b45954eb127765b9616542e 2
Adhara Skrevet 8. mai 2013 #18 Skrevet 8. mai 2013 Blir det ikke dyrt å arrangere flere selskap? Ville ha bedt alle til en feiring, så får den som vil komme/ikke komme. 1
dobri123 Skrevet 8. mai 2013 #19 Skrevet 8. mai 2013 Jeg kan forstå bursdager og jul, men ikke bryllup og dåp. Det er bare en bryllupsdag og en dåpsdag. For oss er det noe som har fungert veldig fint. Andre kan ha anderledes meninger om dette, men det er da deres sak og endrer ikke vårt syn på dette. Det å diskutere hva som er "rett" angående dette får ikke oss til å slutte å feire slik. Du feirer på din måte, jeg feirer på min. Så enkelt er det faktisk! Samtidig kommer vi til og ha felles dåp for det kommende barnet, noe annet blir urimelig og ikke minst utrolig dyrt! Bryllup en gang i tiden vil nok også bli felles for min del.
skruf Skrevet 8. mai 2013 #20 Skrevet 8. mai 2013 For oss er det noe som har fungert veldig fint. Andre kan ha anderledes meninger om dette, men det er da deres sak og endrer ikke vårt syn på dette. Det å diskutere hva som er "rett" angående dette får ikke oss til å slutte å feire slik. Du feirer på din måte, jeg feirer på min. Så enkelt er det faktisk! Samtidig kommer vi til og ha felles dåp for det kommende barnet, noe annet blir urimelig og ikke minst utrolig dyrt! Bryllup en gang i tiden vil nok også bli felles for min del. Jeg skriver jo at jeg skjønner at det blir feiret dobbelt opp med bursdager og jul, men ikke når det kommer til dåp og bryllup. Du skriver jo selv at det blir felles dår og bryllup... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå