Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest asanti
Skrevet

Nå har vår lille fått Freijkas pute etter å ha arvet mora sin hofte stakkars.

Siden vi har fått dårlig forklart hvordan vi kan gjøre hverdagen normal så ønsker jeg tips og råd.

Hvordan gjør dere det? Bilstol, vogn, soving og alt det der. Stiller sikkert noen dummies spm, men alt inn med teskje hjelper på usikkerheten. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min har hatt pute i tre måneder nå, så bare spør i vei! :)

Anbefaler denne gruppen på Facebook, mange med hoftebarn og fullt av tips å få: https://www.facebook.com/groups/19194059013/

Vi prøver å kjøre så lite bil som mulig, men hun får sånn ca plass i Britax-setet. På lengre turer (altså hvis det er helt nødvendig) tar vi av puta og legger et håndkle mellom knærne så hun ikke krysser beina.

Vi har Emmaljunga Duo Combi, og bagen er stor nok til at hun får god plass oppi der.

Soving er som vanlig, men vi har kjøpt en skumgummimadrassbit som er like tykk som puta og som bygger opp under ryggen så hun ikke ligger i nedoverbakke. Har et sammenrullet teppe som bygger opp under beina så de ikke ligger og dingler når hun sover. Det kan også være greit å ha litt puter og sammenrullede tepper i bakhånd, f.eks. når hun skal ligge på magen på dagtid.

Lykke til, dette går så bra! :D

Anonym poster: 454017c767fff58457db1b1a5da0c727

Gjest asanti
Skrevet

Min har hatt pute i tre måneder nå, så bare spør i vei! :)

Anbefaler denne gruppen på Facebook, mange med hoftebarn og fullt av tips å få: https://www.facebook.com/groups/19194059013/

Vi prøver å kjøre så lite bil som mulig, men hun får sånn ca plass i Britax-setet. På lengre turer (altså hvis det er helt nødvendig) tar vi av puta og legger et håndkle mellom knærne så hun ikke krysser beina.

Vi har Emmaljunga Duo Combi, og bagen er stor nok til at hun får god plass oppi der.

Soving er som vanlig, men vi har kjøpt en skumgummimadrassbit som er like tykk som puta og som bygger opp under ryggen så hun ikke ligger i nedoverbakke. Har et sammenrullet teppe som bygger opp under beina så de ikke ligger og dingler når hun sover. Det kan også være greit å ha litt puter og sammenrullede tepper i bakhånd, f.eks. når hun skal ligge på magen på dagtid.

Lykke til, dette går så bra! :D

Den fb-gruppa var jo kjempebra! Takk for tips. :)

Første natta gikk greit med søvn selv om at hun bare ville ligge på mage på meg eller samboer. Må finne noe lurt å bygge opp under henne så hun klarer å ligge på rygg.

Skal de forresten ligge mer på mage nå med puten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å legge henne på magen på en pute eller en skumgummimadrass når hun har på puta, men hun blir fort lei siden hun ikke får brukt beina. :P Får bare prøve så mye hun orker, litt er bedre enn ingenting, tenker jeg, og så kommer hun forhåpentligvis til å ta det igjen når hun er ferdig med behandlingen. Prøver å legge henne på magen på stellebordet når hun er naken, men jeg vet ikke om det er helt bra i forhold til hoftene. Hun er uansett så vant til å ha pute at hun ligger med beina i sprikestilling omtrent hele tiden selv om hun ikke har den på. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat som om jeg har hørt at noen fikk låne (?) en spesiell type bilstol hos hjelpemiddelsentralen da babyen hadde hoftedysplasi. Men jeg er ikke sikker :)

Anonym poster: 9c46d83bfbd1cf7b4704c1062dd38363

Gjest asanti
Skrevet

Ja hun ligger allerede å spriker med beina når hun er naken. ;)

La en pute under ryggen hennes i vognen nå og hun sovna som en stein. Hun er nok trøtt og sliten vil jeg tro, men virker som hun fort venner seg til puta. Litt surken når vi tar puta på igjen da.

Bilstol har jeg hørt om, mne leste flere som bare fikk vogn og ikke bilstol.

Skrevet

Putekrigerene er geniale! :tommelsmil:

Tror det er litt avhengig av hvilken kommune du bor i om hvor mye tilrettelegging du kan vente deg. Her var det lite hjelp å få annet til "kanskje ei vogn, men de visste ikke helt...". Bilstol var ikke en nødvendighet så det kunne jeg bare glemme.

Her fikk snuppa pute etter 5 dager. Heldigvis hadde vi stor vogn, men bilstolen måtte byttes ut. Lånte først et eldgammelt brett fra en babybutikk men det var ikke særlig sikkert. Byttet til Maxi Cosi som vi bygde opp litt sånn at bena kom høyt. Nå får du liggebilstoler, men jeg vet ikke hvor sikre eller praktiske de er.

I senga og på leketeppet lå hun med et brettet helseteppe under over kroppen. Hun foretrakk å sove på magen, så hun fikk lov til det når hun hadde små dupper under oppsyn.

Jeg hadde store problemer med å kle henne til å begynne med. Var så redd for å "brekke" på bena hennes så jeg klippet av strømpebuksene og tredde på bena. :fnise: Gikk seg til etterhvert heldigvis!

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte ikke bilstol noe særlig, men forsøkte oss frem i butikken på hvilken bilstol som passet best. Jeg kjøpte to puter som passet perfekt til puten som vi hadde i vognen og vuggen hennes, men endte opp med at hun alltid sov i vognen fordi det var enklest. Hun hadde ett sammenrullet teppe under føttene. Vi bygde opp med tepper når hun lå på gulvet.

Datteren vår er født på sommeren, og den puten ble veldig varm. Vi brukte kun ullklær på henne fordi det var det eneste som ikke ble vått. Hehe, litt kjedelig siden jeg hadde handlet inn masse søtt sommertøy :P

Anonym poster: 1b751800dd59e832f940b335052f1499

Gjest asanti
Skrevet

Vi har Emmaljuna Mondal duo og maxi cosi cabriofix så kanskje vi klarer oss med det. :)

Hun blir fort kjempesint om hun ligger andre plass enn på brystet vårt nå. Håper det gir seg altså. Men hun sov fire timer ute i vogna idag. :) det gikk visst helt fint.

I morgen blir det litt mer invisterng i ullklær. Det ble jo så grusomt klamt da hun sov i vogna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler heldresser under puta, veldig praktisk! Husk at det bør være godt med stretch i stoffet.

Skrevet

Hun venner seg sikkert raskt til den!

Gjest asanti
Skrevet

Det går bedre nå. :) den nye puta er nok her i morgen så blir bra å slippe den tykke!

Men, ammingen går ikke så bra pga puta. Når hun ligger bra til å får godt grep så holder jeg henne slik at jeg får så vondt i skulder og albue. Har prøvd å bygge opp med puter, men da ligger hun vondt.

Noen som har fått til ammingen med pute?

Skrevet (endret)

Jeg fullammet gjennom hele puteperioden med eldste her. Jeg har en super ammepute som jeg brukte masse, den har "løst" fyll som kan flyttes litt rundt , og det brukte jeg for det det var verdt. Ordnet den til sånn at hun lå godt og jeg satt godt. Jeg tror ikke akkurat den er å få lenger, men jeg vil vel tro at det er mulig å få tak i noe lignende - her ser det ut til å være en brukt en til salgs, faktisk, uten at jeg kjenner til den markedsplassen. To-Too/Toddler Tools heter merket.

Ellers slår jeg et slag for (skikkelig) bæretøy. Vi fikk bære i noen timer daglig uten pute, siden det gir samme stilling på hoftene som puta. Det er ikke tilfeldig at HD praktisk talt ikke forekommer i kulturer der det bæres mye, og en del steder brukes bæring som behandling av HD (Tyskland, bl.a.).

Endret av *Joyce*
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en ammepute med "saccosekk-fyll", legger henne sånn at jeg lener armen på den siden hun har hodet, og hodet hennes i armkroken min. Så ligger hun inntil meg med resten av kroppen, men ikke oppå ammeputa. Trekker den godt inntil meg, slik at hun blir liggende mellom meg og puta. Funker veldig bra, og hun blir ikke liggende så veldig i nedoverbakke. :)

• Liker 1
Gjest asanti
Skrevet

Jeg fullammet gjennom hele puteperioden med eldste her. Jeg har en super ammepute som jeg brukte masse, den har "løst" fyll som kan flyttes litt rundt , og det brukte jeg for det det var verdt. Ordnet den til sånn at hun lå godt og jeg satt godt. Jeg tror ikke akkurat den er å få lenger, men jeg vil vel tro at det er mulig å få tak i noe lignende - her ser det ut til å være en brukt en til salgs, faktisk, uten at jeg kjenner til den markedsplassen. To-Too/Toddler Tools heter merket.

Ellers slår jeg et slag for (skikkelig) bæretøy. Vi fikk bære i noen timer daglig uten pute, siden det gir samme stilling på hoftene som puta. Det er ikke tilfeldig at HD praktisk talt ikke forekommer i kulturer der det bæres mye, og en del steder brukes bæring som behandling av HD (Tyskland, bl.a.).

Hvordan bæresele er god til putebarn? Det må virkelig invisteres i. :)

Den ammeputen jeg har er med slikt type fyll, mulig jeg som ikke finne løsningen helt. Da er det bare å prøve mer. :)

Skrevet

Husker ikke hvordan jeg ammet, men det gikk no! ;)

Brukte manduca å bære i. Den er brei i skrittet og babyen får riktig froskestilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...