AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Skal lage en gryterett denne uken, men synes kjøtt av typen indrefilet av storfe er så dyrt. Hr dere noen andre alternativer? Skal kjøpes i ferskvaredisk, så behøver ikke være av typene man kun kan få kjøpt ferdigpakket. Skal jo koke lenge, så behøver ikke være av møreste slaget, men det må fortsatt være en eller annen del av kuen. Noen tips?? Anonym poster: 27e82ecadd7f0080febbced0447c3d1f
C-girl Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Flatbiff eller oksebringe er kjøtt som egner seg til gryter som skal koke lenge. Dette kjøttet er også billigere enn indrefilet..
Medlem Skrevet 9. mai 2013 #3 Skrevet 9. mai 2013 Høyrygg er min favoritt. Med bein og fett gir det god kraft til gryteretten, og når kjøttet har kokt et par timer er kjøttet skikkelig mørt og fint.
Eliza Doalot Skrevet 9. mai 2013 #4 Skrevet 9. mai 2013 Å bruke kjøtt av indrefilet i en gryterett som skal koke lenge er helt meningsløst. Som de andre nevner, bruk kokekjøtt som høyrygg, bog, og bibringe, eller kjøtt som mørbrad og flatbiff. 2
Gjest Teora Skrevet 9. mai 2013 #5 Skrevet 9. mai 2013 Jeg har hatt stor suksess med bogkjøtt tilberedt i støpjernsgryte i ovn i to-tre timer på relativt lav temperatur. Alt av fett og slikt smeltet vekk eller ble mykt som smør. Men du kan antakelig kjøpe det som er billigst der du handler, så lenge det får god nok tid på seg blir det meste godt.
Brunhilde Skrevet 9. mai 2013 #6 Skrevet 9. mai 2013 Jeg liker å blande bankekjøtt og høyrygg når jeg lager gryteretter. Fettet på høyryggen gir utrolig god smak til retten. Bibringe blir for fett syns jeg, men kan allikevel bruke litt til fersk suppe.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2013 #7 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Her går det i høyrygg og bibringe når det skal lages kokeretter som står og småkoker i lang, lang tid. Om kjøttet skal skjæres i terninger og raskt brunes først så bruner jeg ben(et/ne) fra høyryggstykket også, og lar det koke med for å ikke la en eneste liten smak gå til spille. Ikke skjær kjøttet rent for fett når du skjærer terningene. Fettet smelter bort under kokingen, men etterlater den vidundeligste smak, - som klokelig påpekt av Brunhilde. Endret 9. mai 2013 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #8 Skrevet 9. mai 2013 Anbefaler høyrygg. Anonym poster: 666211b25d09e5b4ded363961c9f25c1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 Du har fått mange gode råd her. En fin hovedregel er at det seigeste kjøttet har mest smak, men om du behandler det riktig blir det mørt og fint likevel. Hemmeligheten er lang koketid på lav varme, bare så vidt det er bevegelse i gryta. Da kan gryta stå på eller i ovnen i 2-3 timer, og resultatet blir saftig kjøtt som er så mørt at det nesten kan smøres, og masse, masse smak. Indre- og ytrefilet smaker mindre, men er til gjengjeld mye mørere i utgangspunktet. Disse stykningsdelene kommer best til sin rett når de ikke er helt gjennomstekt (etter min mening). Dersom dette kjøttet brukes i gryteretter eller stekes for lenge har det lett for å bli både tørt og smakløst. (En god kokk klarer sikkert å gjennomsteke en indrefilet uten at den blir tørr, men ingen gode kokker jeg kjenner har vært fristet til å prøve.) Anonym poster: 7dc3ddf38c632d17c4a61b87bb727164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå