Gå til innhold

Førstegangsmamma - hvordan slappe av og kose seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enten er det bare jeg som ser "smørsida opp" på mange med små babyer, eller så er det jeg som ikke greier å kose meg skikkelig...ser mange har tid til baking, kos, avslapning osv i permisjonstida. Ser så deilig ut! Føler ikke jeg greier å kose meg i det hele tatt jeg, selv om jeg har en veldig enkel baby å ha med å gjøre...hvordan greier dere det? Konstruktive tips tas mot med takk...hilsen førstegangsmamma som er konstant på alerten, skuldrene godt opp i øra og greier ikke å kose seg... :(

Anonym poster: c11691a3012e937d5cf40a84d027e86f

Videoannonse
Annonse
Gjest Little princess
Skrevet

Prøv å få et overblikk over rutinene til babyen din, prøv å finne et mønster, det hjalp meg veldig værtfall. Nå vet jeg at hun sover fra 12-1430ish hver dag feks, og da vet jeg at de timene kan jeg gå tur, trene, møte venner på kafé osv. Babyen er selvfølgelig med på alt, men hun sover som en stein.

Et lite råd fra meg, kanskje det kan hjelpe :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvor gammel er babyen?

Anonym poster: cb32b22bff7e3dcf51d18d928f36d1fd

AnonymBruker
Skrevet

TS: 2 mnd

Skrevet

Jeg klarte det aldri med liten baby. Nå er han ett år og ting går lettere. Mitt råd er å sørge for å få avlastning om det er mulig. Jeg klarte ikke å slappe helt av så lenge jeg hadde ansvaret, visste alltid at han når som helst trengte meg til ett eller annet. Var mye bedre når pappan tok han litt slik at jeg fikk litt "fri". Bare å kunne sove uten å være på alerten hadde mye å si for meg.

Det blir bedre!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, som jeg kjenner meg igjen! Jeg og ser trillende mødre i hytt og pine og tenker "så glad og lykkelig de ser ut, de koser seg jo!", mens jeg selv syns dagene går i ett, med fullt fokus på småen og å holde ham fornøyd og tilfreds. Og jeg liker forsåvidt det godt, men jeg klarer ikke helt å nyte dagene kjenner jeg. Og baby er seks måneder...

Anonym poster: 0a6079b4e69fb43565b7938922eda2c1

• Liker 1
Gjest Elyssa
Skrevet

Oi, som jeg kjenner meg igjen! Jeg og ser trillende mødre i hytt og pine og tenker "så glad og lykkelig de ser ut, de koser seg jo!", mens jeg selv syns dagene går i ett, med fullt fokus på småen og å holde ham fornøyd og tilfreds. Og jeg liker forsåvidt det godt, men jeg klarer ikke helt å nyte dagene kjenner jeg. Og baby er seks måneder...

Anonym poster: 0a6079b4e69fb43565b7938922eda2c1

Samme her :tristbla:

Skrevet

det blir mye bedre om et par måneder.. syns jeg i hvert fall! Jeg likte ikke og ikke ha rutiner på dagene, men når ungen var 4 mnd så ble alt så mye bedre;)

Skrevet

Rutiner, rutiner og atter rutiner!! Her begynte vi ikke med noen faste rutiner før hun var 3 måneder og pappaen begynte i 100 stilling og jeg ble alene med ansvaret påndagtid. Hun sover to dupper i løpet av arbeidsdagen hans og jeg har mye tid for meg selv når hun sover. Vi triller fast to ganger slik at hun får sove. Henter posten og lufter bikkja i samme slengen ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS: Masse bra tips! Baby er som sagt to mnd og finner nå roen selv ca 21 om kvelden og sover til morgenen etter. FANTASTISK! Det er dagtid som er utfordringa her. Prøver forøvrig å legge tidligere og tildigere om kvelden så han til slutt sovner 19:)

Skrevet

Du må prioritere. En liten baby sover ofte, kanskje ikke så lenge. Så da velger du - dusje, bake, ta ut av oppvaskmaskina, lese avisen på sofaen, trille, kafe? Ingen får til alt hele tiden. Er de på kafe, så kanskje de ikke har hverken dusjet eller lest avisen eller ryddet kjøkkenet etter frokost. De smiler fordi de koser seg likevel, og ikke henger seg opp i detaljer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det var verst før vi fikk til gode rutiner. Alt ble enklere når ting ble mer forutsigbart. Å ikke vite når babyen skulle sove igjen var slitsomt, likeens å aldri vite hvor lenge man får sove før det er full rulle igjen.

Da han ble mer sosial, fra 3-4 måneder og oppover ble alt enklere enn i starten da det var kun å dekke behov. Nå har vi stort sett dager uten noe skriking, fordi vi følger rutinen og gutten er veldig tålmodig og blid. Og selvfølgelig fordi han får full service. ;)

Skrevet

Enten er det bare jeg som ser "smørsida opp" på mange med små babyer, eller så er det jeg som ikke greier å kose meg skikkelig...ser mange har tid til baking, kos, avslapning osv i permisjonstida. Ser så deilig ut! Føler ikke jeg greier å kose meg i det hele tatt jeg, selv om jeg har en veldig enkel baby å ha med å gjøre...hvordan greier dere det? Konstruktive tips tas mot med takk...hilsen førstegangsmamma som er konstant på alerten, skuldrene godt opp i øra og greier ikke å kose seg... :(

Hvor ser du dette? Husk at folk fremstiller ting kanskje ikke akkurat slik som det egentlig er. Om jeg har hatt en sjukt slitsom dag med babyen og har greidd å bake boller på kvelden, så selvsagt er dt bilde av bollene jeg legger ut på face, ikke bilde av en gråtende unge og min skitne pysjbukse (som jeg gikk i hele dagen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...