Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg vurderer å kjøpe oss hus, men vi har ikke nok egenkapital til å gjøre det. Har tatt en prat med foreldrene mine, og de sa de kunne stille med sidesikkerhet tilsvarende 15% av kjøpesummen enten i boliger eller hytter.

Sidesikkerheten blir jo slettet når huset stiger i verdi med tilsvarende sum, og med litt oppgradering av boligen burde jo ikke dette være noe problem.

Noen som har erfaring? Finnes det noen ulemper? Fordeler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

når bankene tar sidesikkerhet så tar de faktisk pant i dine foreldres bolig eller hytte. De gir vanligvis ikke mer sikkerhet enn hva dine foreldres hus/hytte er verdt minus evt. gjeld de har. Har de mer gjeld enn hva hus og hytte er verdt får de ikke stille med sikkerhet. Banken din vil sjekke opp dette med med dine foreldres bank. Tidligere så kunne foreldre være kausjonister, da ble de ansvarlige for den summen av lånet ditt som de kausjonerte for, men det ble ikke stilt krav til at de faktisk kunne stå god for summen. Men det har jeg inntrykk av at bankene har gått helt bort i fra nå.

Dine foreldres forpliktelser i ditt lån forsvinner når du enten har betalt ned tilsvarende på lånet ditt, eller du får taksert boligen på nytt og den blir taksert til en høyere verdi enn hva du kjøpte den for. Da vil de og du få et brev i posten fra banken som sier at de ikke lengre har forpliktelser til ditt lån.

Så lenge du og din samboer er ryddige folk, og betjener lånet deres bra så er det ingen særlige ulemper med å ta sikkerhet i dine foreldres bolig. Det er jo ikke mange førstegangskjøpere som faktisk har 15% egenkapital, og da har man gjerne ikke annet valg.

Fordelen er at dere faktisk får muligheten til å kjøpe dere en egen bolig, fremfor å spare i mange år. Det er bra å komme seg inn på boligmarkedet.

Men jeg vil sterkt anbefale dere å skrive en skikkelig samboerkontrakt. Avklare hvor mye hver av dere eier av boligen, og andre eiendeler. Det er kanskje litt kynisk, men forhold ryker innimellom, og felles bolig er utgangspunktet for mange stygge konflikter i ettertid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...