AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Vi har et billån på ca 85000, dette har vi vel 2,5 år igjen å betale på hvis vi følger oppsatt løp. Mannen er nå blitt deltidsstudent og har mulighet til lån i Lånekassa (3 år fra høsten av), han jobber også og jeg jobber (dvs ok inntekt fra arbeid som vi klarer oss på). Vil det lønne seg å ta opp maks lån i Lånekassa for å betale ut bilen? Dette vil da være rentefritt i de neste tre årene. Det som vi normalt hadde betalt i lån vil når lånet er nedbetalt kunne puttes inn i huslån evt settes på sparekonto for å enten brukes som egen kapital til ny bil da den tiden kommer evt en større nedbetaling av studielånet når det begynner å løpe. Noen synspunkter? Anonym poster: d1f87919e061e6f785937d944a0dbac7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Det vil absolutt lønne seg ja. Anonym poster: 83b4cdc550dd8eedf51dbb100ac3e3b5
Pengebingen Skrevet 8. mai 2013 #3 Skrevet 8. mai 2013 Kan sammenliknes med å bake bil inn i boliglån, det kan lønne seg, men kan også bli fryktelig dyrt: http://bil.bt.no/bil...ml#.UYogeKKePeA Jeg siterer det som er relevant for spørsmålet her: Det kan være penger å spare på å bake billånet inn i boliglånet. - Hvis man ser rent økonomisk på det, så vil det lønne seg å bake inn bilen i boliglånet fordi renten på boliglånet er lavere enn på et billån, sier forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea. - Men dette regnestykket forutsetter at man legger opp til at bildelen av boliglånet betales ned i henhold til det som er normal nedbetalingstid for et billån – eksempelvis fem år, sier Warloe. - Strekker man derimot billånet over samme løpetid som huslånet – så blir det en fryktelig dyr bil, og man ender opp med å fortsatt betale på en bil som i verste fall er nedskrevet. Men så lenge du setter det på rask nedbetalingstid, så lønner det seg rent økonomisk å bake inn billånet i boliglånet, sier hun. Så, ja det kan lønne seg, så lenge dere betaler ned ekstra på lånet med tilsvarende beløp som planen dere nå har. Eller, dvs, så lenge dere setter av dagens billånskostnad på egen konto som dere betaler direkte inn på studielånet da det begynner å løpe om 3 år. Jeg tok selv studielån for å betale ned billån, det dummeste jeg har gjort. Trengte ikke bilen en gang egentlig. Solgte den for litt over 1/2 pris av kjøpesum etter 2 år (kjøpte en ganske ny) og tapte selvsagt masse masse penger. Idiotisk. Nå sitter jeg bare med unødvendig stort studielån og føler meg som en idiot. Så mitt råd er egentlig å bare betale ned bilen så fort som mulig, ikke dra den inn i noe studielån som skal løpe over 30 år. DET blir dyrt. Jeg skal selvsagt betale ned lånet mye raskere enn 30 år, men allikevel så var det ikke noe sjakktrekk sett i etterkant. Og her er oppskriften på hvordan man kjører ny bil resten av livet nesten gratis:http://pengebingen.b...ten-billan.html
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Takk for svar, dette skal nok tenkes litt gjennom. Men er litt lei dette billånet og selskapet vi har det gjennom. Mannen fabler alt om ny bil, men tror nok det må spares litt først ja... Og skal dette gjennomføres må vi være meget disiplinerte, jeg vet at det er dyrt å bake små lån inn i lån som går over mange år. Anonym poster: d1f87919e061e6f785937d944a0dbac7
lykkelige.meg Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Lånekassen betaler vel kun ut lån fordelt over flere månder? Ikke som en stor engangssum? Og da vil det vel neppe lønne seg å ta lån for å betale ned på et lån, altså betale renter av rentene dere allerede har?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå