Saeria Skrevet 4. april 2004 #1 Skrevet 4. april 2004 Er det noen radiografer her? Kunne dere da vært så søte og fortelle meg litt om studiet, og om hvordan det er å jobbe som radiograf? Da hadde jeg blitt kjempeglad! Som dere kanskje ser av signaturen min, prøver jeg å finne ut av hva jeg vil bli når jeg blir stor. Har ikke klart det helt enda. :oops:
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. april 2004 #2 Skrevet 4. april 2004 Jeg er utdannet radiograf, men jobbet kun i faget i et par-tre år. Likte for så vidt faget godt, men likte ikke arbeidsforholdene med et ekstremt høyt arbeidspress hvor en sjelden fikk tid til å gjøre jobben mer enn akkurat godt nok, og dårlig med tid til å ta vare på verken pasienten eller seg selv. Jeg så for meg å bli utbrent før jeg var 30, noe som kombinert med lav lønn gjorde at jeg hoppet av faget etter få år. Det er imidlertid fullt mulig at jeg var uheldig med de stedene jeg jobbet, og som sagt så trivdes jeg med selve faget. Ang utdanningen så er det mye praksis underveis i studiet. Da jeg utdannet meg (ti år siden), var vi i praksis ca 1/3 av tiden. Jeg opplevde karakterpresset som mer eller mindre fraværende, da det er et fag hvor en fokuserer mer på anvemdt kunnskap i praksis. Mange av studentene skaffer seg jobb i prakisperioden, da arbeidsgiver gjennom denne perisoden skaffer seg et godt bilde av studenten. Når det gjelder undervisningsmetoder og miljø, så tror jeg du må høre med noen som er utdannet de siste årene, da jeg regner med dette har endret seg mye da jeg studerte. La imildertid merke til at i en undersøkelse om hvor godt studentene på forskjellige fag trivdes på studiet, så kom radiografstudentene i Bergen desidert dårligst ut.
Saeria Skrevet 4. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2004 Uff. Synd at du fikk en så dårlig opplevelse i arbeidslivet. :blomst_opp: Til snille Dalwhinnie som takk for litt info. :D Når det gjelder miljøet på HiB, kan jeg spørre og grave hos Saeriamannens storesøster. :D
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. april 2004 #4 Skrevet 4. april 2004 Uff. Synd at du fikk en så dårlig opplevelse i arbeidslivet. :blomst_opp: Til snille Dalwhinnie som takk for litt info. :D Når det gjelder miljøet på HiB, kan jeg spørre og grave hos Saeriamannens storesøster. :D Ingen fare, Saeria. Jeg så bare ikke noen framtid i en slik jobb og var så heldig å få en unik sjanse et annet sted. Og når du forhører deg ang HiB, så huske at skolen ikke er samlet på ett sted, slik at miljøforskjellene nok kan være store fra sted til sted.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2004 #5 Skrevet 5. april 2004 Kan ikke hjelpe så mye, men jeg har et par bekjente som er radiografer. Begge stortrives i jobben, og de tjener da helt greit etter hva jeg har forstått. De har mye å gjøre, men hvis man trives med det man gjør så er det jo bare positivt å ha mye å gjøre (og jeg har ikke hørt snakk om noen voldsom mengde med overtid.)
Saeria Skrevet 5. april 2004 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2004 Takker for hjelpen, gjest! :blomst_opp:
Gjest Seleena Skrevet 8. april 2004 #8 Skrevet 8. april 2004 Hva gjør egentlig en radiograf? Tar fx røntgen på pasienter! Kva er Radiograf? Radiografen tar bilete av menneskekroppen ved hjelp av røntgen, isotopar, ultralyd eller magnetisk resonans. Bileta blir brukt av lækjarane når dei skal undersøke pasientar og stille diagnosar. Det er radiografen som gir strålebehandling til pasientar som har fått kreft. Du får fagleg ansvar for pasienten når han/ho kjem til undersøking eller behandling. Du må kunne gi informasjon, rettleiing og omsorg. Kvar får du jobb? Dei fleste arbeider på røntgenavdelingar, i nucleærmedisin og medstrålebehandling. Men du kan også få arbeid innan undervisning, i industrien eller i firma som produserer og sel film, kontrastmiddel og liknande. Behovet for radiografar har auka sterkt dei siste åra grunna utvikling innan røntgenfaget, oppstart av mammografiscreening på kvinner mellom 50–69 år og auka tilbod om strålebehandling til kreftpasientar studiet er 3årig og kan tas på høgskule www.hib.no
Tuddelidu Skrevet 8. april 2004 #9 Skrevet 8. april 2004 Men - radiografen tar bare bildene, han "tolker" dem ikke..?
Gjest Seleena Skrevet 8. april 2004 #10 Skrevet 8. april 2004 Ser for meg at det gjer legane. Radiografane berre tek bileta. Men der er eg usikker!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 8. april 2004 #11 Skrevet 8. april 2004 Radiografen tar bildene og legen gransker og beskriver dem.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2004 #12 Skrevet 9. april 2004 Radiografer lærer også å tolke bildene (bor sammen en...) De er mye flinkere å tolke bilder enn 'vanlig' legekontorleger. Men leger som daglig tolker røntgen bilder er nok dyktige på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2004 #13 Skrevet 9. april 2004 Radiografer lærer også å tolke bildene (bor sammen en...) De er mye flinkere å tolke bilder enn 'vanlig' legekontorleger. Men leger som daglig tolker røntgen bilder er nok dyktige på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2004 #14 Skrevet 9. april 2004 Radiografer lærer også å tolke bildene (bor sammen en...) De er mye flinkere å tolke bilder enn 'vanlig' legekontorleger. Men leger som daglig tolker røntgen bilder er nok dyktige på dette.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 9. april 2004 #15 Skrevet 9. april 2004 Radiografer lærer også å tolke bildene (bor sammen en...) De er mye flinkere å tolke bilder enn 'vanlig' legekontorleger. Men leger som daglig tolker røntgen bilder er nok dyktige på dette. Radiografer lærer å tolke bildene, noe som er nødvendig for å kunne vurdere om bildet er godt nok ut fra problemstillingen. Radiografen foretar imidlertid ikke den formelle tolkingen/beskrivelse av bildet, dette er det enten røntgenlegen eller vakthavende lege som gjør. At en erfaren radiograf er flinkere til å tolke bildene enn en vanlig lege er så, men radiografen vil aldri få ansvaret for tolkningen. Jeg har imidlertid selv stått på en liten legevakt i distriktet og veiledet en uerfaren kirurg i tolkningen av bildet der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå