Gjest blomkvisten Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Hei! Jeg har slitt i snart 3 år med vorter på fingrene. Jeg hadde først til å starte med bare ett par små men nå har jeg 5 veldig store.. Tror ikke jeg lyver når jeg sier at jeg har prøvd nesten ALT som finnes av fjerningsmidler. Har prøvd å fryst de, har prøvd neglelakk, sånn vortemiddel og noe som blir kalt "vortefri".. Er det noen av dere som har noen gode råd til hvordan jeg kan få fjernet de alle sammen, kanskje hos legen? De skjemmer meg veldig, bruker så og si alltid plaster over de for å dekke til slik at de ikke er synlige for andre..
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Hei! Jeg har slitt i snart 3 år med vorter på fingrene. Jeg hadde først til å starte med bare ett par små men nå har jeg 5 veldig store.. Tror ikke jeg lyver når jeg sier at jeg har prøvd nesten ALT som finnes av fjerningsmidler. Har prøvd å fryst de, har prøvd neglelakk, sånn vortemiddel og noe som blir kalt "vortefri".. Er det noen av dere som har noen gode råd til hvordan jeg kan få fjernet de alle sammen, kanskje hos legen? De skjemmer meg veldig, bruker så og si alltid plaster over de for å dekke til slik at de ikke er synlige for andre.. Du kan nok gå til legen og få de fjernet. Før frøs de dem av med tørris(tror jeg det var?) og det burde funke fint. Selv bruker jeg bare å desinfisere en neglesaks og klippe de av når de er små om noen skulle dukke opp (det er jo smitsomt så om jeg har gode venner som har det så får i alle fall jeg det..) og så vaske og plastre. Har funket som fjell de to gangene jeg har gjort det, men jeg er nå litt sær... Anonym poster: 21b089bee7ae660f3e74d71798acb206
Blod Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Jeg hadde 4 vorter, en av dem var kjempesvær og ble bare større. Hadde dem i godt over 3 år og de gikk aldri vekk så jeg frøys dem vekk hos en hudspesialist. Det er mye sterkere behandling enn den du kan kjøpe selv på apoteket. Det var utrolig vondt. Etter at jeg kom ut ble jeg skikkelig kvalm, for så overveldende var smerten. Men nå er de borte. Jeg har noen arr da, men nesten ingen legger merke til dem. Men hva er vel livet uten noen arr<3
Gjest blomkvisten Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Du kan nok gå til legen og få de fjernet. Før frøs de dem av med tørris(tror jeg det var?) og det burde funke fint. Selv bruker jeg bare å desinfisere en neglesaks og klippe de av når de er små om noen skulle dukke opp (det er jo smitsomt så om jeg har gode venner som har det så får i alle fall jeg det..) og så vaske og plastre. Har funket som fjell de to gangene jeg har gjort det, men jeg er nå litt sær... Anonym poster: 21b089bee7ae660f3e74d71798acb206 hehe. tusen takk for svar
Gjest Tiak Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 Vorter forsvinner som regel av seg selv etter noen år, men du kan be om hjelp av legen hvis du mener de er skjemmende og har vart lenge. Jeg hadde to vorter på fingrene og én under foten da jeg var i tenårene, slet vel kanskje 3 år med dem før de forsvant. Nå modifiserte jeg dem litt ved å skjære så mye jeg klarte med skalpell, og strø rikelig med salt i såret for å tørke dem ut... Men om det egentlig hjalp er jeg usikker på.
Gjest blomkvisten Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Jeg hadde 4 vorter, en av dem var kjempesvær og ble bare større. Hadde dem i godt over 3 år og de gikk aldri vekk så jeg frøys dem vekk hos en hudspesialist. Det er mye sterkere behandling enn den du kan kjøpe selv på apoteket. Det var utrolig vondt. Etter at jeg kom ut ble jeg skikkelig kvalm, for så overveldende var smerten. Men nå er de borte. Jeg har noen arr da, men nesten ingen legger merke til dem. Men hva er vel livet uten noen arr<3 takk for svar
Gjest Roskva Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Jeg gikk selv til lege og frøys de jeg hadde, men det funka ikke på alle. Noen vorter forsvant, mens andre bare vokste ut igjen. Hadde ei vorte på tommelen som jeg nå endelig er kvitt, hadde den sikkert i 10 år Men det som tydeligvis funka med den var å file den. Det etter anbefaling fra lege. Jeg kjøpte bedøvende krem på aboteket, så fila jeg så mye jeg bare maktet...det blødde mye, men det var bare å plastre. I følge legen skulle jeg fille til vorta var borte og det bare var et sår igjen, først da ville kroppen jobbe for å bekjempe "inntrengeren". Det funka tydeligvis, for vorta er borte og jeg slipper være flau over tommelen min Det var noe ubehaglig altså, men verdt det
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 Et annet tips er å be om en sjekk av immunsystemet. For om man får masse og store vorter, kan det være fordi immunsystemet ikke klarer å bekjempe dem, slik det burde. Du burde uansett komme deg til hudlege, ved å få henvisning hos fastlegen. Anonym poster: 0b7df6544a7c3d2856233765ea5a0aab 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 jeg har en vorte på tommelen som jeg har hatt i ca. 20 år. har aldri tenkt på å fjerne den jeg... den plager meg ikke og jeg har aldri fått andre vorter... Anonym poster: 102cf9ea3d51218f12fa8a8e13a4d1d3
lillemeg90 Skrevet 11. mai 2013 #10 Skrevet 11. mai 2013 Vet at noen bruker hvitløk på vortene. Legger du en hvitløksbit på vortenog taper rundt svir den den på en måte. Men vær forsiktig å ikke ha for stor bit, en veninne fikk brannsår rundt vorten.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #11 Skrevet 11. mai 2013 jeg har en vorte på tommelen som jeg har hatt i ca. 20 år. har aldri tenkt på å fjerne den jeg... den plager meg ikke og jeg har aldri fått andre vorter... Anonym poster: 102cf9ea3d51218f12fa8a8e13a4d1d3 Men du kan smitte andre ved håndhilsing etc. Burde jo være en enkel sak å fjerne. Kan ikke skjønne at noen går med sånt i 20 år... Anonym poster: 0b7df6544a7c3d2856233765ea5a0aab
Gjest Blubberella Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 Vet at noen bruker hvitløk på vortene. Legger du en hvitløksbit på vortenog taper rundt svir den den på en måte. Men vær forsiktig å ikke ha for stor bit, en veninne fikk brannsår rundt vorten. Brannsår av hvitløk?
Wildy Skrevet 12. mai 2013 #13 Skrevet 12. mai 2013 På jentene min ( og endel venninner) har jeg brukt frysespray som kjøpes på apoteket. På store og " gamle" vorter må det fryses lenge og mange ganger, men alle har forsvunnet. Spesielt en venninne av jentene var sterkt plaget. Hun hadde flere store i håndflaten og mange små langs alle fingrene. Vi begynte med de store; og når disse var " drept" forsvant de små også. Når jeg har fryst vorter har jeg holdt den tupp-dingsen mot vorten så lenge pasienten har holdt ut( for det gjør vondt). Etter to-tre ganger med noen dagers mellomrom begynner det øverste laget å løsne. ; og da ser en også svarte " tråder" eller " røtter" i vorten.Kan plukkes av med en pinsett plukk ut så mange som mulig og frys igjen. På yngstedatteren laget jeg et " hull" i foten da jeg fjernet en fotvorte som var heller gjenstridig. Hun hadde faktisk en grop der i flere år etterpå. Men heller "hull" enn en vorte som er vondt å gå på.
Gjest Rosetorne Skrevet 12. mai 2013 #14 Skrevet 12. mai 2013 På yngstedatteren laget jeg et " hull" i foten da jeg fjernet en fotvorte som var heller gjenstridig. Hun hadde faktisk en grop der i flere år etterpå. Men heller "hull" enn en vorte som er vondt å gå på. Ganske spesielt å gå så hardt til verks. Det er vel da man kan spandere en legetime og få det fjernet med bedøvelse og hos en spesialist. Sår -og særlig sår på foten- er utsatt for infeksjoner .I verste fall kunne hun fått koldbrann og blodforgiftning.
Wildy Skrevet 12. mai 2013 #15 Skrevet 12. mai 2013 Slapp av, det ble en grop etter vorten, men nei, det ble ikke sår. Og nei, ikke et snev av koldbrann....;-) Ja, det hender jeg går " hardt" til verks på ungene. Og jeg synes det er tull å bestille legetime for noe jeg fikser veldig greit på egen hånd. Noen fordeler med å være sykepleier...;-)
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #16 Skrevet 12. mai 2013 Slapp av, det ble en grop etter vorten, men nei, det ble ikke sår. Og nei, ikke et snev av koldbrann....;-) Ja, det hender jeg går " hardt" til verks på ungene. Og jeg synes det er tull å bestille legetime for noe jeg fikser veldig greit på egen hånd. Noen fordeler med å være sykepleier...;-) Jeg er også sykepleier Og jeg ville da vurdert det sånn at det er bedre at en hudlege tar seg av saken, så man får bedøvelse og får fjernet den uten varige arr/bulker osv. Men fint den ble borte, da. Anonym poster: 0b7df6544a7c3d2856233765ea5a0aab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå