Verfolne Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Hei! I November adopterte jeg et par kattesøstre på 3 år. De hadde bodd i et fint hjem, men dattera hadde blitt allergisk, og de måtte dessverre gi bort kattene. Det som er litt spesielt med de er at de er "notoriske innekatter", de har aldri hatt behovet for å gå ut. Tidl. matmor fortalte at de likte å sitte i vinduskarmen, men har aldri prøvd å rømme (bra er jo det, da de ikke er steriliserte!) Da vi fikk kattene (Gråpus og Hvitepus som de bare ble hetende) bodde hvitepus under senga til samboeren min i de to-tre første ukene, ville ikke hilse på noen andre enn henne, mens gråpus var kjempesosial og sovnet i fanget med en gang. Sånn varte det lenge, men hvitepus ble mer og mer sosial. Og da snøen smeltet på verandaen vår (takterrasse) begynte gråpus å våge seg ut, og kunne være ute timer om gangen! Men nå i det siste, dette har vart i kanskje to-tre uker, har rollene liksom endret seg, hvitepus hadde løpetid og ble plutselig veldig sosial! Hun har aldri helt hatt sansen for meg eller kjæresten, men nå sover hun i senga vår hver eneste natt! Men problemet er vel egentlig mest Gråpus: hun har ikke vært ute de siste dagene, selv om det er strålende sol, hun vil ikke kose eller sove i fanget og har fått en uvane med å gjøre fra seg på litt "ugunstige" steder. Er det noen som har opplevd dette før? evt vet hva det kan komme av? Jeg har hatt katter før, men aldri opplevd en så markant endring i atferd!
Gjest Lille-pus Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Skudd fra hoften her nå; To hunnkatter. Den ene har løpetid, - noe som merkes kraftig på den andre. Det du definerer som en 'uvane' med å gjøre fra seg på litt 'ugunstige' steder tyder på en sterk utrygghet på eget revir. Jeg vedder en 5'er på at hadde du kunnet spørre Gråpus så vill du fått til svar at hun akkurat nå ikke eier så mye som den luften hun puster inn. Ingenting er hennes, hverken ute eller inne. En meget ubehagelig situasjon for en katt... meget ubehagelig og svært stressende. Fix; Time hos vet'en for samtidig kastrering (kirurgisk fjerning av livmor og eggstokker) hos begge to, - så fort som mulig og samtidig. Lykke til. 3
Minya Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Jeg holder med Lille-pus. Kastrering er den beste løsningen på problemet dere har i hjemmet nå. Det er utrolig stressende både for kattene og for dere over tid når de får løpetid. I perioder kan kjettene være i løp ganske lenge av gangen før det kommer en kort pause og de starter på'n igjen.
Perelandra Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Kan det være at Hvitepus er blitt drektig og at Gråpus merker dette? Å slippe ut fertile hunnkatter er et sjansespill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå