AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Hva er deres erfaring med bekkenløsning og sykemelding? Hvor lenge etter dere fikk bekkenløsning ble dere sykemeldt? Og var det ut graviditeten? Når man først har blitt sykemeldt for dette er man som regel det ut svangerskapet? Jeg fikk bekkenløsning i uke 9 men er ikke veldig hardt rammet, er ikke sykemeldt, men det er takket være en jobb som kan tilrettelegges og at jeg ikke har store plikter hjemme bortsett fra husarbeid (har ikke barn). Hadde ikke det gått an å tilrettelegge på jobb hadde jeg vært sykemeldt. Skal endelig til fysioterapeut i morgen, var en del ventetid. Samtlige jeg har snakket med i div. forum og i virkeligheten fikk enten bekkenløsning når det var få uker igjen av svangerskapet og ble sykemeldt med en gang. Mens andre fikk det tidlig og ble så fort dårlig at de ble fort sykemeldt, og ut svangerskapet. Noen brukte krykker og andre rullestol. Jeg skjønner at ikke alle er like uheldige, men hvor stor sannsynlighet er det for at jeg blir verre trur dere? Jeg er i uke 16 så babyen er ikke stor, men den blir jo større. Trur dere at jeg garantert blir sykemeldt etterhvert? Eller har noen opplevd å ha bekkenløsning og ikke blitt sykemeldt? Noen som har opplevd å bli kvitt bekkenløsning i svangerskapet? Eller sitter det alltid i til man har født? Hvor mye pleier fysioen å hjelpe? Jeg vet at for noen hjelper den ikke i det hele tatt. Anonym poster: 79a0ea97a68a982dc1f856df332848d3
siebaeo Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har opplevd å få bekkenløsning og at det har gått over igjen. Det var ca uke 20-26. Denne gangen kom det senere og jeg har hatt god hjelp av kiropraktor og fysio og klarer meg velgig bra. Første gangen ble det nok utløst/forverret av en forstuing i det jeg satte meg inn i en lav bil. Sittende sykling/spinning er en treningsform som funker her. Unngå å stå og gå mye. Spesielt på hardt underlag. Og være forsiktig med skrevende bevegelser. Men å bevege seg er lurt! Det blir skjelden bedre av å stivne. Rugge på en treningsball f eks. Bassengttening for Gravide er veldig bra. Og jeg tror fysio har noe for seg
siebaeo Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Det er jo hormoner som styrer bekkenløsningen så jeg tenker at det kan svinge litt..?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #4 Skrevet 8. mai 2013 Takk for svar! Så bra at du ble bedre, håper jeg og blir det, vil gjerne jobbe! Jeg er forsiktig med voldsomme bevegelser, gjør de ikke Og prøver å stå og gå minst mulig, det verste for meg er å gå sammenhengende i mer enn 5 min. Merker og at jeg blir verre av å sitte mye, så beveger meg det jeg kan Jeg skal spørre fysioterapeuten om bassengtrening da flere har anbefalt meg det, men jeg vet ikke om det finnes her (de som har anbefalt meg det bor ikke her). Hadde også tenkt å spørre han om sykling. Jeg får alt for lite trim for tiden. Det jeg lurte på er hvordan fremtiden kan bli, så bra å høre at du ble bedre, det gir meg jo et håp! Har bare som sagt hørt om de som ble verre Anonym poster: 79a0ea97a68a982dc1f856df332848d3
Eliza Doalot Skrevet 8. mai 2013 #5 Skrevet 8. mai 2013 Jeg har blitt bedre av bekkenløsning, men først helt i slutten av svangerskapet. Når babyens hode (eller i mitt tilfelle: rumpa) synker ned i bekkenet fungerer det stabiliserende, og jeg har derfor mye mindre vondt. Dessverre skjedde det først rett før jeg skulle ut i permisjon, så noen voldsom effekt på jobbsituasjonen hadde det ikke.
dreia Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 Eg begynte å kjenna bekkensmerter rundt veke 5 i andre svangerskap. Frå då tok eg det mykje meir med ro - mannen tok all støvsuging/golvvask og mesteparten av mathandelen, eg slutta å gå lengre turar osv. Eg begynte på vanngym-trening, og frå ca. veke 16 hos fysio (massasje, ingen trening). Dette gav eg opp etter eit par mnd, for eg synst ikkje det hadde stor effekt. Rundt veke 21 skaffa eg meg krykker, som eg brukte viss eg skulle på butikken eller til/frå jobb. Eg klarte å jobba fullt fram til ca. veke 32, men eg har kontorjobb og blei ikkje særlig verre av å sitja. Det som var verst, var turen til og frå jobb. Etter dette blei eg 50 % sjukmeldt (fleire årsaker enn berre bekkenløsninga), og det hjalp veldig på bekkenet å kunna ha kortare dagar, sidan eg ikkje trengte å krangla med ein trassande 2,5-åring for å levera tidsnok i barnehagen for å rekka jobben. Eg blei ikkje bedre utover i svangerskapet, men så lenge eg ikkje overanstrengte bekkenet (det blei dessverre lite leking med storebroren og tilnærma ingen shopping - type max. 1 time på butikken annakvar veke, med krykker og pausar på benkar), var det nokså stabilt frå omtrent halvvegs, då eg skaffa meg krykker, og til fødsel. Nå er det 4 veker sidan fødsel, og eg er langt bedre. Håper berre eg blir heilt kvitt det igjen. Du kan kanskje prøva ei tid med gradert sjukmelding og sjå om det har innvirkning på bekkenet? Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 Takk for svarene! Jeg klarer å fungere sånn som jeg har det nå, men blir det bittelitt verre så kommer jeg til å be om en gradert sykemelding. Fysioterapeuten sa det at jeg ikke nødvendigvis blir verre, og kan kanskje bli bedre, han skal iallefall hjelpe meg. Jeg sliter også en del med ryggen for tiden, ikke før jeg ble gravid, så han mener at det er pga graviditeten, jeg løfter ikke tungt lenger men får vondt i ryggen av mye gåing og ståing. Han nevnte det med at etterhvert blir mange bra pga tyngden av babyen, eller når den ligger med hodet ned. Anonym poster: 79a0ea97a68a982dc1f856df332848d3
alana84 Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 Jeg ble gradvis sykmeldt i uke 32 på grunn av trøtthet og noe bekkenplager, og hadde slitt litt med bekkenet i forkant. Men jeg klarte meg på jobb og fungerte greit nok frem til da. Nå er jeg i uke 36 og har vært 100% sykmeldt i halvannen uke på grunn av bekkenløsning. Det hjelper masse å sitte i gode stillinger på sofaen, samt ligge 1-2 timer på dagen enten i sofaen eller i sengen for å avlaste bekkenet (med masse puter mellom bena). Jeg har fått noen øvelser fra fysio, men fordi det er så få uker igjen tviler han på at det hjelper. Men jeg skal få god oppfølging etter fødsel for å stabilisere bekkenet igjen. Hvis det blir verre for deg, tenk på at du vil ha gode dager innimellom. Ikke gjør for mye da, jeg har brent meg på det et par ganger allerede. Det verste er når jeg har mye vondt på nettene (hver gang jeg skal snu meg). Da blir påfølgende dag veeeldig lang og jeg føler meg litt deprimert ved tanken på at det er 29 dager igjen til termin, for ikke å nevne at jeg kanskje går på overtid. Men jeg skal snakke med sykehuset neste uke og muligens få til en tidlig overtidstime der (før termin) for å vurdere igangsetting siden jeg har så mye plager. Eksempelvis kan jeg på en dårlig dag ha nok med å komme meg fra sofaen til toalettet, og bruker gjerne tre ganger så lang tid på turen enn normalt. Forrige helg brukte jeg 20 minutter på å gå 300 meter, inkludert en sittepause underveis Så håper du slipper unna det verste, jeg unner ingen dette.
ViljaH Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 Vil bare skyte inn at alle har bekkenløsning, ellers klarer man ikke føde, mens noen får smerter ved bekkenløsninhen. Alle vil ha noe forskjell, kanskje litt ømhet osv. Jeg gikk til manuellterapeut, som både masserte for å holde bekkenet mykt og ikke stivne, og øvelser for å øke styrke. Sterke muskler hjelper for å unngå smerter, og det hjelper å ikke la bekkenet stivne i vond stilling. Manuellterapeuten ruglet på bekkenet for å holde meg i sjakk frem til fødsel. Jeg ble ganske stiv i korsryggen etter aktivitet, humpet ivei som en 90 år gammel kjerring de første 10 m inntil det løsnet litt. Fikk medium smerter, det ble bedre når øvelsene gjorde meg sterkere. Jeg var aldri i nærheten så ille jeg vurderte krykker/rullestol da.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #10 Skrevet 10. mai 2013 Jeg ble gradvis sykmeldt i uke 32 på grunn av trøtthet og noe bekkenplager, og hadde slitt litt med bekkenet i forkant. Men jeg klarte meg på jobb og fungerte greit nok frem til da. Nå er jeg i uke 36 og har vært 100% sykmeldt i halvannen uke på grunn av bekkenløsning. Det hjelper masse å sitte i gode stillinger på sofaen, samt ligge 1-2 timer på dagen enten i sofaen eller i sengen for å avlaste bekkenet (med masse puter mellom bena). Jeg har fått noen øvelser fra fysio, men fordi det er så få uker igjen tviler han på at det hjelper. Men jeg skal få god oppfølging etter fødsel for å stabilisere bekkenet igjen. Hvis det blir verre for deg, tenk på at du vil ha gode dager innimellom. Ikke gjør for mye da, jeg har brent meg på det et par ganger allerede. Det verste er når jeg har mye vondt på nettene (hver gang jeg skal snu meg). Da blir påfølgende dag veeeldig lang og jeg føler meg litt deprimert ved tanken på at det er 29 dager igjen til termin, for ikke å nevne at jeg kanskje går på overtid. Men jeg skal snakke med sykehuset neste uke og muligens få til en tidlig overtidstime der (før termin) for å vurdere igangsetting siden jeg har så mye plager. Eksempelvis kan jeg på en dårlig dag ha nok med å komme meg fra sofaen til toalettet, og bruker gjerne tre ganger så lang tid på turen enn normalt. Forrige helg brukte jeg 20 minutter på å gå 300 meter, inkludert en sittepause underveis Så håper du slipper unna det verste, jeg unner ingen dette. Jo dager jeg kan slappe av så slapper jeg av og det er gode dager. Men blir dette bare litt verre så ber jeg om en delvis sykemelding. Får se hvordan det blir fremover og om fysioterapeuten kan hjelpe meg Vet hvordan dårlige dager er ja Vil bare skyte inn at alle har bekkenløsning, ellers klarer man ikke føde, mens noen får smerter ved bekkenløsninhen. Alle vil ha noe forskjell, kanskje litt ømhet osv. Jeg gikk til manuellterapeut, som både masserte for å holde bekkenet mykt og ikke stivne, og øvelser for å øke styrke. Sterke muskler hjelper for å unngå smerter, og det hjelper å ikke la bekkenet stivne i vond stilling. Manuellterapeuten ruglet på bekkenet for å holde meg i sjakk frem til fødsel. Jeg ble ganske stiv i korsryggen etter aktivitet, humpet ivei som en 90 år gammel kjerring de første 10 m inntil det løsnet litt. Fikk medium smerter, det ble bedre når øvelsene gjorde meg sterkere. Jeg var aldri i nærheten så ille jeg vurderte krykker/rullestol da. Vet at alle har bekkenløsning, men det er vanlig å kalle bekkenløsning med smerter for kun bekkenløsning. Merker når jeg sitter lenge i ro at smertene blir verre og stivner lettere enn før. Anonym poster: 79a0ea97a68a982dc1f856df332848d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå