Gå til innhold

Urter- hvordan bevare dem lengst mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte nye urter i dag, men jeg skal ikke bruke dem ennnå og jeg er vant med at de visner etter kort tid når de står på kjøkkenbenken. Hva kan jeg gjøre for å ha glede av dem littegranne lenger?

Anonym poster: 750ced86e2bd06c72f98d2ad65b99576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

De fra butikken holder sjeldent lenge, men de jeg har kjøpt har jeg klart å holde liv i en stund. Da har jeg tatt en litt stor boks/ildfast form eller lignende og satt pottene oppi den og så fylt litt vann i bunnen av formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dem ut på dagtid hvis temperaturen er ok (husk at basilikum ikke tåler under 8 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å ha urter lengst mulig, er det best å kjøpe frø da? Eller kan man plante om de man kjøper i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Hvis man ønsker å ha urter lengst mulig, er det best å kjøpe frø da? Eller kan man plante om de man kjøper i butikken?

Det jeg har gjort med dem jeg har kjøpt på butikken, er å klippe dem (litt) ned, og potte dem om. (Det du ikke skal bruke, går fint an å tørke. Jeg tror du kan bruke stekeovnen på 50 grader i noen timer eller noe, google kan fortelle deg mer om det.) Det tar litt tid, og de ser litt stusselige ut i starten. Nå er mine store og fine, de må vel kanskje ha ny potte og en liten stuss igjen snart :) Men basilikum er visst en litt "vanskeligere" plante enn f.eks. mynte, ut fra det jeg har lest her. Akkurat den har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Kan kjøpe hos for eksempel Plantasjen. De på butikken er ment at man skal spise relativt kjapt selv om jeg har fått en timian fra butikken til å vare en stund. Da satt jeg den oppi en litt dyp skål og vannet den fra skålen.

Basilikum har jeg aldri fått til å leve når jeg har kjøpt den på butikken. Kun noen få dager før den dør da.

Nå har jeg kjøpt noen urter på Plantasjen, og de har jeg plantet om i større potter. Merker at Basilikumen er litt mer skjør enn de andre (oregano og persille), men den er i live enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Michelet

Plante dem om i større krukker så de ikke såtr for tett oppi potten.Viktig å ikke vanne dirkete i jorden,men i en skål/fat fra undersiden. Basilikum gir du kun vann til når den begynner å henge litt med nebbet. Etter at jeg begynte med dette har urtene mine holdt seg i mange måneder og lever fortsatt :)

Edit : de jeg har er vanlige urter kjøpt fra matbutikken.

Endret av Julia Lawless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...