Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel kanskje ikke så gale, men det føles slik.

Har nylig flyttet til en sokkelleilighet av noe eldre dato og plages av diverse insekter, som alt fra tusenbein og andre "krype over golvet dyr" til store klyser av noen edderkopper som plutselig kryper over puten min når jeg våkner om morgen eller detter ned på meg når jeg dusjer. Jeg går rundt med konstant angst da jeg er livredd insekter (spesielt edderkopper). Det er ikke skittent hos meg, så det kan ikke derfor jeg har uønskede samboere.

Er det noen som har gode råd? Er det noen vaskemiddel som er bedre enn andre med tanke på å holde dyr borte, eller andre ting jeg kan gjøre for å begrense problemet? Alle råd tas imot med stor takknemlighet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Da jeg bodde i kjellerleilighet, ble Permetrin flittig brukt. Fåes kjøpt på Felleskjøpet, blant annet. Jeg tror Plantasjen også har. Samtlige dører, vinduer, lister og lufteventiler ble godt sprayet annenhver måned. Dører og vinduer ble sprayet på utsiden også. Helt krypfritt ble det ikke, det var en og annen edderkopp som ville holde meg med selskap i badekaret. Men det holdt de fleste på god avstand :)

Endret av Allergikeren
Skrevet (endret)

Da jeg bodde i kjellerleilighet, ble Permetrin flittig brukt. Fåes kjøpt på Felleskjøpet, blant annet. Jeg tror Plantasjen også har. Samtlige dører, vinduer, lister og lufteventiler ble godt sprayet annenhver måned. Dører og vinduer ble sprayet på utsiden også. Helt krypfritt ble det ikke, det var en og annen edderkopp som ville holde meg med selskap i badekaret. Men det holdt de fleste på god avstand :)

Tusen takk, skal prøve å få tak i dette. Vet du hvor det selges andre steder enn felleskjpet og plantasjen? Noen steder i storbyen som kan ha? :)

Endret av inga:)
Gjest Allergikeren
Skrevet

Gartnerier har muligens, tror jeg. De har visst på Jernia også.

Skrevet

Gartnerier har muligens, tror jeg. De har visst på Jernia også.

Ah kult! Ikke så mange gartnerier her jeg bor, men Jernia passerer jeg hver dag :D Da skal jeg stikke innom der i morgen og sjekke om de har. Tusen tusen takk for hjelpen! :)

Skrevet

Du kan få kjøpt en sånn boks som sender ut en lyd som insekter og edderkopper ikke liker. Det vil bli veldig "folksomt" en stund mens de flytter ut, men etter det blir det visstnok veldig bra.

Skrevet

Ei venninne av meg med samme problem sverger til en spray som heter masta kill. Den er visstnok effektiv.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Du kan få kjøpt en sånn boks som sender ut en lyd som insekter og edderkopper ikke liker. Det vil bli veldig "folksomt" en stund mens de flytter ut, men etter det blir det visstnok veldig bra.

Hvordan reagerer andre dyr på den? Det var visst blitt satt opp en sånn boks hos "svigerbestemor" for en del år siden, og alt av katter og sånt forsvant i takt med krypene, ut fra det jeg er blitt fortalt.

Gjest Skogkar
Skrevet

Slike sprayer er ikke bra for noen dyr eller mennesker. Husk at de tar knekken på små insekter ved å sannsynligvis stenge luftveiene. Hva med å skaffe seg et par katter? De spiser vel det de kommer over av edderkopper?

• Liker 2
Skrevet

Slike sprayer er ikke bra for noen dyr eller mennesker. Husk at de tar knekken på små insekter ved å sannsynligvis stenge luftveiene. Hva med å skaffe seg et par katter? De spiser vel det de kommer over av edderkopper?

Jeg har katt. Hun tok et par i starten da vi flyttet inn, men nå bryr hun seg ikke lenger :/

Skrevet

Takk for svar :) Folksomt hehe. Vet du hva en slik boks heter? Prøvde å søke på insektboks uten hell :D

AnonymBruker
Skrevet

Vel kanskje ikke så gale, men det føles slik.

Har nylig flyttet til en sokkelleilighet av noe eldre dato og plages av diverse insekter, som alt fra tusenbein og andre "krype over golvet dyr" til store klyser av noen edderkopper som plutselig kryper over puten min når jeg våkner om morgen eller detter ned på meg når jeg dusjer. Jeg går rundt med konstant angst da jeg er livredd insekter (spesielt edderkopper). Det er ikke skittent hos meg, så det kan ikke derfor jeg har uønskede samboere.

Er det noen som har gode råd? Er det noen vaskemiddel som er bedre enn andre med tanke på å holde dyr borte, eller andre ting jeg kan gjøre for å begrense problemet? Alle råd tas imot med stor takknemlighet.

Et slikt sted har 99% sikkert et fuktproblem. Edderkopper elsker fukt. Ser du skrukketroll også, er det 100% et fuktproblem.

Skaff deg en god luftavfukter. Miljøvennlig og helsefremmende.

Anonym poster: 3a1244d9c0fd45d85fe78c1679a71d5f

AnonymBruker
Skrevet

Edderkopper har forresten dårlig hørsel, så høyfrekvente dingser vil være lite vits i.

Skrevet

Et slikt sted har 99% sikkert et fuktproblem. Edderkopper elsker fukt. Ser du skrukketroll også, er det 100% et fuktproblem.

Skaff deg en god luftavfukter. Miljøvennlig og helsefremmende.

Luftfuktigheten er på under 30% (rettere sagt 24) så eddissene er nok bare selskapssyke ^..^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...