Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har behov for både å innskjerpe eget forbruk, og bedre oversikten.

Pengene flyr og jeg "aner jo ikke på hva..." ;)

Hva slags system bruker dere, eller tips/råd kan dere bistå med?

Veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe voldsomt system hos meg, men vi har egen konto til mat, og hvis vi skal ha noe annet: snus, film osv. skal det betales med et annet kort enn matkortet, slik at vi har en oversikt over hva som brukes på mat.

Ellers er det veldig greit å sette av penger til alle faste regninger, samt fast beløp til mat (som du klarer å holde). når det er gjort setter du så mye du føler du klarer til sparing.

Det som står igjen av lønn etter dette kan du kose deg med. Dette gir deg kontroll over hvor pengene blir av, samt det kan hjelpe deg med å spare mer/kutte ned forbruk når du ser hvor pengene forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger middager for flere uker i gangen.

Handler hovedsaklig en gang i uka, og har da laget en skikkelig handleliste(inkl alle middager)

Handler på tilbud og fyller fryseren(og passer på å bruke av det)

Har matbudsjett så jeg samler på kvitteringene og oppsummerer mot slutten av månedene.

Virker kjedelig å forutsigbart å gjøre det slik, men etter en stund blir vant til det og syns det er greit å bruke mindre tid på bl a handling og at man sparer penger.

Vi har hatt stram økonomi en periode så vi har vært nødt til å være bevisste. Men kommer til å fortsette i noenlunde samme bane når økonomien bedrer seg. Holder på å bygge hus og vil gjerne ha penger til overs til å bruke på ting og tang til det.

Anonym poster: 1c1486bf04cd3c9c7965afc39d5a18eb

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har ikke noe nedskrevet budsjett, men vi har en regningskonto. Denne kontoen går alle pengene til (selv om vi ikke har så mye i regninger) og noen penger settes på sparekontoen og lar det være igjen x antall kroner på brukskontoen som skal gå til mat og det mest nødvendige.

Vil jeg ha noe som ikke er mat og hygiene, så må jeg altså overføre tilbake fra regningskontoen eller sparekontoen, og dermed så blir det ikke så lett å bare dra kortet når man ser noe man vil ha og dermed må tenkes gjennom/planlegges.

Setter også opp menyer for uker fremover slik at jeg kan planlegge maten bedre. Dvs få brukt mat slik at det ikke blir dårlig og må kastes.

Skrevet

Har du sparebank1 kan du jo lett få oversikten over hvor pengene går, om du har den nye forsiden. :) Der står det jo oppdelt i kategorier: "Klær", "husholdning", "kiosk", "forsikringer", etc. Jeg syns det er svært nyttig.

Det andre nyttige jeg gjør er at jeg rett og slett planlegger hele ukas mathandling, og tar det på én dag. Setter opp hva jeg skal ha til middag hver dag, hva jeg trenger å kjøpe, planlegger hva som skal opp av fryseren når, og gjennomfører det. Denna uka har det gått med 250 kroner til matinnkjøp. Ganske bra! Ellers supplerer jeg med småkjøp innimellom, som snacks på lørdagen eller brus til kollokviemøter, etc. Så går det selvfølgelig litt penger på utekaffe og cafébesøk, men det er snakk om max. 200 kroner i måneden, så det ser jeg jo på nettbanken.

Har ikke noe budsjett, men bruker ALDRI penger jeg ikke har. Kredittkort er ikke-eksisterende i mitt hjem. Sparer alt jeg kan, uten å nekte meg kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...