Gjest Poirot Skrevet 5. april 2004 #21 Skrevet 5. april 2004 Jeg skjønner at kristne kan ha en sterk opplevelse ved å se denne filmen, men bryr dere dere ikke om at den er overdrevet ut i det absurde? Vennligst ikke dra alle kristne over samme kam. Jeg ønsker ikke å se filmen, bla av disse grunnene du her nevner. Stålseth og Pater Pollestad har også kommet med kritikk til forhold i filmen.
Glitterchick Skrevet 5. april 2004 #22 Skrevet 5. april 2004 Jeg vet, derfor gikk jeg inn og forandret "dere" til "du" rett etterpå, men du var litt raskere enn meg! Det var rett og slett en språklig glipp.
¤Tiili¤ Skrevet 5. april 2004 #23 Skrevet 5. april 2004 Jeg kommer vel til og se den av nyskjerrighet, men jeg er ikke kjempegira. Blir den for ekkel for min smak, kommer jeg nok til og gå.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #24 Skrevet 6. april 2004 Jeg så The Passion of the Christ i går. Syntes det var en fantastisk bra film selv om jeg satt og gråt store deler av filmen. Det var veldig brutalt særlig med tortur og korsfestelses scenen. Forstår ikke hva folk hyler etter - for mye blod osv osv. Historien er jo Jesus Lidelses Historie. Tror man at man kan pynte på det da ? Pater Pollestad sa forøvrig at filmen burde hatt 52 års aldersgrense og er litt enig i det for det var en veldig sterk film. Passer nok ikke for alle nei, men dersom du har litt forhold til historien tror jeg at det kan være veldig interessant. Når det gjelder overdrivelse så kan man vel ikke overdrive en korsfestelse kan man da ????????
Gjest Lille Solstråle Skrevet 6. april 2004 #25 Skrevet 6. april 2004 Jeg så den i går. Alt for mye blod og gørr, og alt for lite fokusering på Jesus som person. Han bruker en halvtime av filmen på å bære korset opp Golgata, men jeg tror det hadde holdt om han mistet korset av ren utmattelse et par ganger, ikke femten. Man skjønner at han led, dette er alt for overdrevet. Måtte se vekk flere ganger. Kjæresten min, som er veldig kristen, syntes det var en flott påminnelse på at Jesus elsker oss. Vi så den i storsalen på Colosseum, og det er tydelig at det gigantiske bildeformatet og lyden hadde stor innvirkning på publikum. De satt som forstenet da filmen var ferdig. I utgangen sto et par-tre sekter og delte ut pamfletter om at Jesus lever, og for meg ble det hele ganske groteskt. At folk over hele verden hevder at de har blitt kristne av denne filmen vil jeg hevde er mer skummelt enn sunt.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #26 Skrevet 6. april 2004 blir litt oppgitt over de som ikke helt forstår historien. Lidelseshistorien er jo om Jesu siste timer der han blir torturert og hans vei gjennom Via Dolorosa og opp til Golgata Tror folk at han var på søndagstur eller ?
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #29 Skrevet 6. april 2004 Når det gjelder overdrivelse så kan man vel ikke overdrive en korsfestelse kan man da ???????? Hvis man påberoper seg at den er 100% historisk korrekt kan man overdive hvis man legger til scener som det ikke står noe om i Bibelen. Man kan også gjøre en film ekstra ille ved å vise mye detaljer ig nærbilder av tortur. Jeg for min del kan "gjerne" se en korsfestelse, men det er jo forsdkjell på å se det på noen meters avstand og 20 cm unna hånden som gjennomborres. Må du selv se alle barna som sulter og dør for å forstå at ikke alle i verden har mat? Må du se selve dødsøyeblikket til en som dør av AIDS for å forsdå at det er en ille skjebne?
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2004 #30 Skrevet 9. april 2004 Filmen har fått blandet kritikk, ikke elendig. Det er en stor forskjell dessuten vil filmer som dette alltid få blandet kritikk, det ligger i dens natur. Helt enig.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2004 #31 Skrevet 9. april 2004 Personlig så tror jeg at dersom du har et "forhold" til Lidelseshistorien så får du mer ut av selve filmen. Når filmen heter Passion of the Christ så sier det seg selv at da tar man for seg Lidelsen og de siste timene og ikke livet før korsfestelsen. Syntes selv at filmen var bra med gode skuespillere, men det er ikke en film jeg ville sett to ganger. En gang holder egentlig for man sitter igjen med mange tanker og et sterkt inntrykk. Og Poirot - dine uttalelser gidder jeg ikke kommentere i særlig stor grad en gang Det er filmen jeg uttalte meg om
Gjest Hulderjenta Skrevet 9. april 2004 #32 Skrevet 9. april 2004 Har sett filmen i dag jeg.. Det var en sterk film. Finner ikke helt ord som beskriver den... Gjorde et sterkt inntrykk på meg. Blir skremt av hvor onde og grusomme vi mennesker kan være.. Hver dag blir mennesker torturert og drept rundtom i verden. Hver dag er det mennesker som torturerer og dreper. Helt sykt..
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2004 #33 Skrevet 11. april 2004 Jeg hadde ikke gått og sett filmen dersom jeg visste hva jeg gikk til, men nå er det gjort. En har ingenting igjen for å se filmen. For en ikke kristen blir det bare en orgie i brutal sadisme og vold. Disse bilden blir prentet inn i hjernen ubevisst og sitter der enten en vil eller ikke. Filmen burde absolutt hatt høyeste aldersgrense. Pupper er man redd for å vise..men pytt sann litt blodig vold er bare barnemat.
Mitzi Skrevet 11. april 2004 #34 Skrevet 11. april 2004 Jeg er ikke kristen selv, men du verden for et sterkt inntrykk den filmen gjorde på meg likevel. Jeg så den idag, og gråt under store deler av filmen, og hele veien hjem. Filmen er blodig, ja, men det visuelle er med på å understreke Jesus lidelser, mye bedre enn det Bibelen har gjort for meg, iallfall. Budskapet om kjærlighet, tilgivelse og alt det Jesus gikk gjennom for menneskene og for sin tro kom godt fram i filmen. Bra skuespill og gode filmeffekter var det også. Dette er en film jeg nok aldri kommer til å glemme.
Miss Marple Skrevet 12. april 2004 #35 Skrevet 12. april 2004 Må bare klare opp i en del ting her, godeste Mel Gibson er jo personlig kristen, og filmen er helt tydelig laget ut fra det perspektivet (det har han jo også sagt selv). Derfor synes jeg det blir litt feil at den er historisk ukorrekt fordi et menneske ikke hadde overlevd denne typen straff, og det er jo nettopp det som er kjernen; Jesus var ikke som andre mennesker. Han var og er Guds sønn. Glitterchick mente også at den tok i all for liten grad opp sosialantropologiske konflikter i tiden, men poenget med filmen er jo nettopp at den skal handle om Jesu siste timer, ikke om samfunnets problemer. Jeg kan være enig i at det selvsagt hadde vært en fordel hadde filmen hatt denne typen bredde i seg, men det har den ikke. Mel Gibson måtte sikkert forta en del valg på hva man faktisk skal ta med i filmen og valgte å beholde fokuset på Jesus.
Gjest Poirot Skrevet 12. april 2004 #36 Skrevet 12. april 2004 Minner om at filmen har 15 års grense, dvs at barn ned til 11 kan se den med voksne.
Dina Skrevet 13. april 2004 #37 Skrevet 13. april 2004 Så filmen forrige helg, og likte den! Den gjorde et utrolig sterkt inntrykk på meg!! Jeg må likevel si at enkelte av scenene var så grusomme, muligens unødvendig grusomme og groteske, at jeg holdt for øynene....! Men, smaken er forskjellig; min kjære syntes den var helt utrolig dårlig! Han ville gjerne gått midt i filmen, om ikke det var for at han måtte være igjen til den var slutt, for å holde meg i hånden! Dina
Gjest glamourgirl Skrevet 14. april 2004 #38 Skrevet 14. april 2004 Jeg så filmen og likte den! Sterk og skremmende film. Fra et kristent ståsted kan man vel si at Jesus ikke døde av torturen fordi han var Guds Sønn og skulle korsfestet, og da han hang på korset sa han, "det er fullbrakt" da døde han. De andre som ble korsfestet sammen med ham ble jo ikke torturert først, og var ikke døde da sola gikk ned, og fikk derfor knoklene og bena sine brukket til de døde... FIn skikk disse romerne hadde... ROmerske borgere selv ble ikke korsfestet fordi det var så voldelig. Det eneste jeg ikke finner belegg for i min Bibel, er mengden piskeslag. FLere sier at det står at Jesus ble pisket så mye, jeg finner bare at han ble pisket... Noen tips?
Crazee Skrevet 25. april 2004 #39 Skrevet 25. april 2004 No har eg endeleg sett filmen sjølv, og er det noko eg angrar på - så er det at eg ikkje har dett han tidlegare. Svært sterk og gripande film! Mykje mishandling, ja, og realistisk. (Men slett ikkje så stor del av filmen som eg kunne få inntrykk av av det andre har skrive ulike stadar.) Kor mykje pisking det er i forhold til det som er skrive - tja, me har no vel sett fleire gongar at ein oppildnar kvarandre og går lengre enn meininga var... Elles var det ikkje mishandlinga som var det som greip meg sterkast - det var den faktiske bodskapen som fekk tårene til å renna.
Gjest Myumi Skrevet 25. april 2004 #40 Skrevet 25. april 2004 Det skulle også vært en showdown med pontius pilatus på slutten hvor dem sto på taket til tempelet og Mel kasta sverdet så det sto i huet på pilatus og han fallt ned og blei spiddet på en påle! Showdown at The House of Blue Leafes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå