Gå til innhold

Sikring av baby og hund i bil samtidig...hva er forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg har en liten bil som det ikke er plass til hundebur i. Derfor må hunden sitte i sele. Men jeg har en baby også som selvsagt sitter i bilsete. Er det safe å ha hunden ved siden av da i sele, eller bør hunden da sitte foran? Arghh...usikker!

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Foran. Ville aldri hatt hund i sele ved siden av en baby.

Det beste er å kjøpe større bil og kjøpe ordentlig bur, men skjønner at det ikke alltid er mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Foran. Ville aldri hatt hund i sele ved siden av en baby.

Det beste er å kjøpe større bil og kjøpe ordentlig bur, men skjønner at det ikke alltid er mulig.

Hvorfor ville du ikke det..?

Anonym poster: a301ba6d785e9b956f7b4e1edc71b2cb

Gjest Spiderpig
Skrevet

Hvorfor ville du ikke det..?

Anonym poster: a301ba6d785e9b956f7b4e1edc71b2cb

Fordi hvis du krasjer, eller bråbremser og selen ryker så veier en hund på 2kg rundt 80kg ved bråstopp i 50km i timen. Ville du satt en løs gjenstand på 80kg ved siden av det kjæreste du har?

Gjest Duftlys
Skrevet

Er enig med dere over her at hunden bør være foran. Da er det nok lurt å koble ut airbagen? Eller? Sorry teit spm altså:P

Gjest lisha
Skrevet

Jeg har brukt å hatt hunden min på 6kg i sele. han sitter da fastspent i baksetet, bak førersiden. Jenta mi sitter bak passasjersiden. hunden har ikke sjangs å komme borti stolen om det blir bråbrems. Selen holder han på plass. det langste han kommer er nesten midt på setet bak.

• Liker 1
Gjest lisha
Skrevet

Fordi hvis du krasjer, eller bråbremser og selen ryker så veier en hund på 2kg rundt 80kg ved bråstopp i 50km i timen. Ville du satt en løs gjenstand på 80kg ved siden av det kjæreste du har?

om selen kun er brukt i bil, og ikke vært skadet tidligere, så er det ekstremt liten sannsynlighet for at den ryker.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden!

Sleng ungen i bagasjerommet, vil ikke at hun skal skade det kjæreste jeg har :laugh:

Anonym poster: 9dbf21de1aeaebd0dc17a0de233d74c7

• Liker 1
Gjest Spiderpig
Skrevet (endret)

om selen kun er brukt i bil, og ikke vært skadet tidligere, så er det ekstremt liten sannsynlighet for at den ryker.

Rart at de fleste seler stryker blankt på tester da..

Selen holder kanskje, men stroppen derimot.

Sikkerhetssele er falsk trygghet. Ja det er godkjent som sikring. Det betyr ikke at det er spesielt sikkert for hunden, ei heller en evt baby som sitter ved siden av.

http://www.lifewithd...-your-dog-safe/

(På tysk, men du trenger ikke skjønne språket for å forstå den)

Den beste sikringen på hund og mennesker er bur, et solid bur som f.eks Herkules, Trønderburet eller Variocage.

Det er bedre å ha hunden i sele enn løst i bilen, men at folk har en hund i sikkerhetssele ved siden av en baby skjønner jeg virkelig ikke.

Endret av Spiderpig
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden!

Sleng ungen i bagasjerommet, vil ikke at hun skal skade det kjæreste jeg har :laugh:

Anonym poster: 9dbf21de1aeaebd0dc17a0de233d74c7

Haha?

jeg ville ALDRI!!!!! satt en hund i sele ved siden av en baby. for det første har jeg opplevd under bråbrems i 40km at den røyk tvert av, og for det andre vil babyen bli drept av hunden ved f.eks en velt. Hva hvis babyen lugger hunden, og hunden biter? Du har NULL kontroll når du kjører bil.

en ting er at det er idiotisk å bruke sele til hund, men å ha en baby ved siden av er bare helt på trynet.

Anonym poster: 74a0118f99851fcdde081f0e489bddbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ALDRI satt en hund i sele UANSETT!

Og det sier jeg fordi at jeg faktisk har krasjet med hunden min i bur i stor fart!

Grunnen til at hunden overlevde skyltes at jeg hadde et bra bur og at jeg hadde pakket det sånn at det umulig kunne skli fram og tilbake i bagasjerommet!

Likevel har det i dag en stor bulk som minner meg på hver dag hvor nøye jeg må være når vi skal ut og kjøre.

Hverken jeg eller hunden hadde overlevd hvis den hadde sittet i sele noe som helst sted i bilen. Husk også på at hvis noe skulle skje så må du kunne ha full fokus på å unngå en eventuell ulykke. Det blir vanskelig med en hund i sele som får panikk..

Anonym poster: 39d660cf18388ae9159ab71aa20a20f9

Skrevet

Garantert bur ! Sele er ikke noe sikkert. Og som nevnt over her, en hund som muligens er skadet og har panikk kan fint bite hjelpefolk.

Det veldig vanskelig å få hjulpet en skaded hund med panikk ,da er det letter å løfte ut buret og så til vetrinær.

AnonymBruker
Skrevet

Kan den ikke bare sitte i bagasjerommet? Det gjør mine foreldre sin hund, med mindre de skal på lang tur på mange timer.

Anonym poster: 80bfb3b554b2d8b9a23206adb0d60ac8

Gjest Duftlys
Skrevet

Det er en Toyota Aygo. Det er et lite bagasjerom, men det er plass til hunden der. Den får ikke til å hoppe over/bli slengt over, siden det er så smalt. Nesten så jeg får ringe Trygg trafikk og høre hva de anbefaler:)

Skrevet

Sett opp hundegrind i bilen? Ville heller gjort det enn sele hvis du har et så lite bagasjerom at hunden står som klistret uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...