Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Opplever for tiden at en tidligere venninne har spredt ondskapsfulle løgner om meg til flere av mine venner. Hun kan være svært overbevisende og et eksempel på det er at hun for fem år siden fortalte meg at hun hadde fått en kreftdiagnose og at hun ikke kom til å overleve. Det var ren løgn, hun er frisk og lever i beste velgående i dag. Men til syvende og sist er dette noe av årsaken til at jeg ikke lengre ønsker å ha kontakt med vedkommende.

Hun har imidlertid blitt godt kjent med flere av mine andre venner, og i dag ser jeg hva det har ført til. De sier lite, men av måten de oppfører seg mot meg på forstår jeg at det er hun som holder på med sin "splitt og hersk"-teknikk. Jeg har ikke lyst til å gå inn i det, har ikke så godt forhold til de vennene lengre etter dette og tenker at ting vil vel komme for en dag før eller senere. Jeg har heller ikke lyst å fortelle de så mye om henne, for mest av alt synes jeg synd i dette mennesket og tenker at hun må jo få ha kontakt med de hun også.

Det jeg lurer på er hvordan man skal forholde seg til slikt? Skal man ta en åpen konfrontasjon med mine venner hvor jeg forteller de min historie (og risikere og ikke bli trodd og dermed gjøre vondt verre), eller skal man være seg selv og la det være? Selvom dette tydligvis har pågått over ganske lang tid nå, tror jeg jo at før eller senere vil min tidligere venninne avsløre seg selv... Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hadde bare lyst å tilføye at det har gått så langt at en av mine tidligere bekjente (ikke nær venn) ikke lengre hilser på meg når vi møtes. Håper dere har noen gode råd til meg, for jeg er temmelig rådvill mht. hva som er best å gjøre.

Gjest Trulte
Skrevet

At hun lever kan jo være av andre årsaker enn hva du tror da? Og ikke nødvendigvis en løgn?

Gjest Gjest
Skrevet

At hun lever kan jo være av andre årsaker enn hva du tror da? Og ikke nødvendigvis en løgn?

Nei, det vet jeg med sikkerhet er løgn, og en løgn i rekke av mange andre løgner (ikke like alvorlige, men dog løgner).

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det vet jeg med sikkerhet er løgn, og en løgn i rekke av mange andre løgner (ikke like alvorlige, men dog løgner).

Kan føye til at jeg hadde kontakt med vedkommende i over ett år etterpå, det ble aldri brakt på bane igjen og hun mottok ikke behandling. Hun fortalte det til meg når hun var beruset og jeg ville ikke spørre om det dersom hun ikke snakket om det i edru tilstand selv (men pga. forhistorien vår hadde jeg litt tvil om det kunne stemme). Når det gjelder kreftdiagnosen var den den samme som en jeg kjente svært godt døde av. Det tok fire måneder fra diagnosen var stilt til personen døde av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Men tror jeg er kommet til den konklusjonen at jeg lar det hele være som det er. Ingenting blir bedre av at jeg senker meg ned på et nivå hvor det blir påstand mot påstand. Folk får tro hva de vil og forholde seg til meg utfra det. Jeg blir ikke et dårligere menneske av den grunn og kan gå med rak rygg, tvert i mot har jeg lært at man aldri skal bedømme andre mennesker utfra det som blir sagt om dem. Man skal bedømme andre utfra deres handlinger mot deg og forholde deg til dem utfra det. Dersom man får en ektefølt unnskyldning skal man akseptere det.

AnonymBruker
Skrevet

Spør vennene dine om det er en grunn til at de har blitt annerledes, og ta det derfra.

Anonym poster: 7a39fb9f662f0e2c207a0319745a096a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...