Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler de fleste største aviser i Norge hører litt til på venstresiden av den politiske skala, og lurer på om det faktisk er slik? Hvilke aviser er det motsatte, i så fall?

Lokalavisa der jeg for tiden bor er ganske høyrevridd, og det merkes ganske lett...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er motsatt! Men så er jeg rød/grønn selv. Tror nok det varierer fra avis til avis. Noen har en gammel partitilhørighet som de lar skinner gjennom, mens andre prøver å være nøytrale. Jeg synes riksavisene er nokså blå.

Journalister stemmer nok ofte til venstre.

Anonym poster: 8d7eb3779592fb9aa0efd501d0aecfbc

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at det til dels er en myte at pressen er så veldig venstrevridd.

På mange områder, så ser jeg klar sympati for høyre orientert politikk.

AnonymBruker
Skrevet

Et flertall av norske journalister befinner seg på venstresiden, men det har blitt noe jevnere enn før. Samtidig ser du at Frp bare er halvveis til sperregrensen i meningsmålingen blant journalister, så det er klart dekningen blir skjev. Er ikke Frp-er selv, altså, men det er klart det er litt uheldig at Rødt er 3 1/2 ganger så stort som Frp blant de som skal formidle nyhetene og grave etter dritt.

Så kan vi diskutere hvor stort problem det er i praksis. Men det er ingen tvil, hverken når du leser norske aviser eller når du ser disse målingene, om at journaliststanden har et tyngdepunkt til venstre for sentrum. Det bør vel ikke overraske noen heller, sånn har det "alltid" vært.

Anonym poster: 3e9eac712d0416e8cc64f6f442e68fca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...