Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å kunne skryte av at du fødte så "naturlig" eller? Det er ingen som kommer for å takke deg etterpå.

Anonym poster: e129fe38f9f745836bcf2ccfa92c84e0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi jeg ikke følte behov. Har født to ganger og har aldri følt riene så vonde at jeg vil fjerne smerten.

Det er ikke noe jeg skryter av, men jeg er stolt over å ha mestret det så bra som jeg gjorde, for det hadde jeg aldri trodd på forhånd.

Endret av Merlion
  • Liker 9
Skrevet

Jeg fødte uten noe smertelindring fordi jeg ikke hadde noe behov for det. Jeg syns ikke fødselen var så vondt som jeg trodde den skulle være.

• Liker 3
Gjest Modig mor
Skrevet

Hvorfor så aggressiv? Jeg har fått epidural ved en fødsel på grunn av at jeg fikk ristimulerende hormoner, de andre gangene har jeg ikke hatt behov for snnen smertelindring enn varme risposer. Og når behovet ikke er der, er det klart man ikke skal ha.

Jeg har aldri hørt noen skryte av at de fødte uten smertestillende, men mange forteller om at fødselen var en helt utrolig opplevelse med masse adrenalin og mestringsfølelse. (Enten den foregikk med eller uten smertelindring av ymse slag.)

Skrevet (endret)

Overhode ikke. Men med feks epidural (som de fleste tenker på som smertestillende) så blir fødselen klassifisert som risikofødsel, som igjen betyr høyere overvåkning og enda flere "ting" festet til kroppen slik at det er vanskeligere å bevege seg. Og epidural fører ofte til at riene stopper opp og fødselen trekker ut i tid, som igjen betyr at man må få drypp med riestimulerende middel, som igjen øker sjansen for tang/vakum (og keisersnitt). Pga langvarig fødselsforløp så fikk jeg drypp i første fødsel, og det føltes langt verre enn naturlige rier.

Jeg brukte lystgass i fødsel nummer en, og selv om jeg der og da ikke følte meg rusa, så skjønte jeg etter fødsel nummer to (vannfødsel) at jeg hadde vært rimelig borte. For jeg var langt mer med og jobbet bedre med kroppen under fødsel nummer to. Vondt ja, men ikke verre enn at det er overkommelig.

Fødsler er forskjellige og man reagerer forskjellig på smerte, men jeg synes det er relativt tåpelig å bestemme seg for at man SKAL ha epidural før man har kjent hvordan riene faktisk er.

Endret av Concertina
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Ja, det er derfor! For å kunne skryte uhemmet i bardelgruppa. :jepp::roll:

Jeg hadde aldri noe behov for å takle mer smerte enn jeg måtte, men valgte naturlig fødeavdeling alikevel. Jeg tenkte på ting som at babyen kunne bli påvirket av epiduralen, fødselen kunne gå seinere osv. Men mest av alt fordi jeg ønsket annen smertelindring. Badekar primært, og akupunktur osv. Jeg antar det er smertestillende med medikamenter du sikter til.

Jeg ente opp med epidural og lystgass allikevel pga igangsetting. Og ser av partogrammet at riene ble dårligere når epiduralen ble satt. Endte med drypp i mengder og vakum. Vakum og klipp er definitivt ikke smertefritt, verken før, under eller i uker etter. Så nå prøver jeg igjen på naturlig fødsel. For å få en mest mulig effektiv fødsel, ikke for å leke helt. Jeg er jo ikke dum.

Det ideelle tror jeg hadde vært ABC-fødsel MED lystgass! :)

Du kan jo lese litt om fødsel og de alternativene som finnes. Så trenger du ikke spørre så dumme spørsmål :)

Endret av siebaeo
  • Liker 2
Skrevet

Jeg rakk aldri smertestillende-men der gikk helt fint uten.

• Liker 2
Skrevet

Det var da en veldig nedlatende holdning i åpningsinnlegget, TS? Hadde gått an å stille spørsmålet på en litt hyggeligere måte...

Men når så er sagt, så skjønner jeg litt hva du sikter til. Det finnes de som ikke nøyer seg med å velge naturlig fødsel, men gjerne svinger pisken over pyser som velger annerledes også- som om det er en slags feminin versjon av macho-idealet der det er om å gjøre å være tøffest. Ikke ofte, men det har da hendt. Ikke uventet er det de samme menneskene som har en tendens til å være slik på andre områder også- den store majoriteten har nok helt andre grunner til å velge som de gjør (som denne tråden viser ;) ).

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke født selv men, ofte rekker man heller ikke å få smertestillende selv om man vil ha.

Og Norge er ikke som f.eks USA, der du selv får velge om du vil føde vaginalt eller ha KS. Man blir heller ikke innlagt i Norge med 0,5cm åpning fordi man vil ha alt av smertestillende (synes det virker som om de i USA omtrent operere akkurat slik).

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg følte ikke behov for smertestillende. Hadde jeg hatt det hadde jeg bedt om det :)

• Liker 1
Gjest RockOn
Skrevet

Så mange ulike mennesker som kjenner smerter på så ulike måter og har ulike fødsler. Så skal vi sammenligne smertene og mene folk er pysete eller svake.

Merkelig fenomen..

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

For å kunne skryte av at du fødte så "naturlig" eller? Det er ingen som kommer for å takke deg etterpå.

Det er sikkert ingen som kommer til å takke deg heller, om du pumper kroppen full av smertestillende. Du er antagelig typen til å ville ha keisersnitt og få full bedøvelse, ettersom du stiller et slikt spørsmål.

Endret av Arabella
  • Liker 12
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg gjorde det fordi jeg ikke ville "forstyrre" en fødsel som var godt i gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker for et par år siden så var det en status på Facebook som var populær og mange venninner kopierte, og det handlet om at "jeg har født naturlig og uten smertestillende, og er en fantastisk mor pga det" (den var lang og jeg husker ikke ordrett). Da ble jeg provosert! Jeg har aldri født men kommer til å være en like fantastisk mor selv om jeg får bedøvelse under fødselen, bedøvelse el ikke har da INGENTING å gjøre med om man er en fantastisk mor el ikke.

Ei venninne kopierte den og endret til at hun fødte med smertestillende, hun fikk mye mer "likes" og kommentarer! Så noen skryter ja av at de har født uten smertestillende og mener at de er bedre enn de som brukte det, idiotisk! Hadde jeg født uten smertestillende så hadde jeg kanskje vært bittelitt stolt, men egentlig ikke, hadde vært stolt av den nydelige babyen som jeg og samboer har laget (er gravid nå), ikke av jobben jeg hadde gjort. Hadde ikke kopiert den statusen om den kom igjen. Hadde jeg tatt smertestillende så hadde jeg vært like stolt av babyen og IKKE skjemtes av å fortelle at jeg fikk ditten og datten for å bedøve meg ;)

Anonym poster: 20f714bdb7afc1f2f0a9e83acde639fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mest av alt har jeg valgt å føde på "naturlig" fødested siden jeg håper på å ha en fødsel som går av seg selv. Selvfølgelig er epidural flott der det er nødvendig, og jeg vil ikke planlegge da man ikke vet hva som kan skje, men epidural kan av og til stoppe opp fødselen, og ofte har man faktisk gode rier, ikke dårlige rier, hvis de er grisevonde. Som noen også nevnte så fort man får epidural klassifiseres det som "risikofødsel" fordi det da ikke lenger er uten medisinsk hjelp, så hvis jeg takler smerten og det ser ut til å gå greit så vil jeg da for all del unngå epidural.

Hvorfor så lite hyggelig forresten?

Anonym poster: 0ea469a373b2b415160508c4a37df44c

Skrevet

Hadde ikke behov for det. Skryter ikke av det, men fødselen var ikke så vond som jeg trodde den skulle være. Hva andre gjør får være opp til dem.

• Liker 1
Skrevet

Det har da ingenting å si om man føder med eller uten?

Da jeg fikk mini hadde vi ikke tid til noe, så da ble det uten. Det gikk helt fint, og jeg har derfor den innstillingen at OM neste fødsel er like rask så ser jeg ikke poenget i å stresse med smertestillende. Likevel vil jeg nok ha muligheten åpen, sånn i tilfelle ;)

Skrevet

Fordi det er risiko forbundet med flere smertestillende midler.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville egentlig på ABC-avdelingen, men pga komplikasjoner gikk det ikke sånn.

Tanken min var opprinnelig å ta ting som de kom og heller ta i mot smertestillende dersom det viste seg at jeg trengte det. Det er helt i tråd med hvordan jeg ser på legemidler til vanlig, jeg tar de hvis det trengs, men ikke før det.

Jeg tenker absolutt ingenting om hva andre velger, for jeg sitter ikke inni hodet deres og kjenner det samme som de kjenner. Noen har større smerter enn andre, noen har fødsler som trekker ut i dagesvis slik at de blir utslitt lenge før pressfasen, babyer kommer i ulike størrelser osv.

Det eneste jeg vil si er lurt, er å lese seg opp på de ulike alternativene man har, slik at man er forberedt dersom det blir nødvendig. Ellers ville jeg bare tatt ting som de kom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rakk ikke tenke tanken på smertestillende engang, styrtfødsel. Det var vondt som f ja, men ikke verre enn at jeg klarte det fint uten smertelindring. Snakker lite om det, kun på direkte spørsmål. Tror det er mange som deg ts, som oppfatter det som skryting om man nevner at man fødte uten smertestillende. Synd.

Anonym poster: 2bfb8213b85c8ab9a0ed1fc94f59927c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...