Maxine Grey Skrevet 4. april 2004 #1 Skrevet 4. april 2004 Jeg skal bli svigermor. Fysj og fysj! Det høres så fælt ut. Jeg har ikke lyst til å være en sånn, jeg! "Svigermors drøm" er et uttrykk de fleste kjenner til. Men hva blir det om vi snur på det? Hvordan kan man være "en drøm av en svigermor"?
Bokalven Skrevet 4. april 2004 #2 Skrevet 4. april 2004 Personlig har jeg et godt forhold til min "svigermor". Synes hun er kjempekoselig. Har aldri hatt problemer med "svigerfamilien", vi har gått godt overens fra starten av.
Pusekatt Skrevet 4. april 2004 #3 Skrevet 4. april 2004 Hvordan kan man være "en drøm av en svigermor"? Jeg tror det er viktig å behandle svigersønn/-datter med respekt, og ikke minst innse at han/hun ikke "stjeler" ditt barn fra deg, men derimot gjør vedkommende lykkelig. Hvis man greier det, og ikke ser på svigersønn/-datter som en konkurrent, er nok mye løst, tror jeg. Selv har jeg verdens beste svigermor, vi kommer kjempegodt overens!!!
Gjest agurk Skrevet 4. april 2004 #5 Skrevet 4. april 2004 Min svigermor er veldig ok fordi hun ikke "bryr" seg. Hun legger seg ikke oppi ting hun ikke har noe med for å si det sånn. Hun renner ikke ned dørene og forteller meg hvordan det egentlig burde være, slik mange svigermødre blir klaget over. Hun lever sitt liv og vi vårt, og så besøker vi hverandre og drikker kaffe og koser oss!
sunshine-t Skrevet 4. april 2004 #6 Skrevet 4. april 2004 Jeg har også ett kjempegodt forhold til min "svigermor" og mamma har ett utrolig godt forhold til sin "svigersønn". Hun driver å småhinter litt at nå er det snart ett år til neste sommer og det kan virke som det blir ett fint bryllupsvær :oops:
Arwen Skrevet 4. april 2004 #7 Skrevet 4. april 2004 Hadde ikke min svigermor vært så veldig nedlatende hadde jeg likt henne veldig godt. Hun behandler oss fortsatt som barn og ler av oss og sier vi er rare på en veldig "overbærende" (?) måte når vi gjør ting annerledes enn hun ville gjort det. Hun vil også at vi skal gå til samlivsterapaut fordi det lønner seg å være føre var. Det er helt OK med råd og tips, men det holder å si ting en gang. Ikke hver gang man møtes. Nå synes jeg du virker som en meget oppegående og forståelsesfull dame så tror det skal gå helt fint (du kjenner vel svigersønnen godt også? ) Å ikke blande seg for mye var ett godt råd fra Timien. Hilsen Arwen som plutselig for kort tid siden ikke kom overens med svigermoren sin mer. :-(
Joplaya Skrevet 4. april 2004 #8 Skrevet 4. april 2004 Min svigermor er veldig snill og god. Hva som gjør det vet jeg ikke, er i hennes vesen. Men det jeg ikke liker er måten hun snakker nedsettende om andre. Hver gang vi er på besøk har hun noe negativt å dra frem - om de andre svigerbarna som ikke er tilstede den dagen. Får meg til å undre hva for noe negativt hun har på meg. For hun drar frem det samme hver gang, mer sladder som kan føres på samme stempel. Ene svigerdatteren er for dominerende. Ene svigersønnen bruker for mye penger og har ingen økonomisk sans. Andre svigersønnen er for streng. Så hva er det med meg? Hun er glad i alle sammen, tviler ikke på det. Men jeg har ingenting med den sladderbiten å gjøre, og hver gang sitter jeg bare og lurer på hva hun sier om meg.
Maxine Grey Skrevet 4. april 2004 Forfatter #9 Skrevet 4. april 2004 Her var det langt de fleste som har et positivt forhold til sin svigermor. Hyggelig! Jeg har en egenskap som kan være et problem for noen: Når jeg blir spurt om noe, sier jeg akkurat det jeg mener. Jeg klarer nok å bruke mer eller mindre "milde" ord, men jeg kan ikke fordra å jatte! Kan det bli ett problem? Bør jeg lære meg å være mer moderat? På den annen side, hvorfor spørre om råd om man ikke vil ha svar?
@lfa Skrevet 4. april 2004 #10 Skrevet 4. april 2004 Jeg foretrekker mennesker (inkludert svigermødre) som sier det de mener og ikke jatter. Da vet jeg hvor jeg har de, og jeg føler meg mer trygg på et menneske med en slik egenskap. :-) Men poenget er jo å si det man mener uten å påtvinge andre de samme meningene. Min svigermor er også en dame som sier rett ut det hun mener. Noen ganger er vi enige og andre ganger veldig uenige. Jeg har et helt topp forhold til henne. Tror foressten det er lettere å være svigermor til en mann enn til en dame. Mannfolk bryr seg som regel ikke like mye hvis det dukker opp en litt krass bemerkning.
Gjest Pet Skrevet 4. april 2004 #11 Skrevet 4. april 2004 Jeg mistet foreldrene da jeg var liten og sambo sine er også døde. Stygt å si, kanskje, men jeg ble litt lettet da ha fortalte det. I og med at jeg ikke har noe særlig erfaring i å ha et tett forhold til eldre damer, tror jeg at jeg hadde taklet det veldig dårlig hvis jeg hdde fått en svigermor som blandet seg inn for mye. Det de fleste klager over mht svigermødrene sine er at de alltid vet best og at de har en nedlatende holdning. Men jeg må også si at det virker som en del har urealistiske forventninger til svigerforeldre mht hjelp og avlastning og at det vise slite forståelse for at de ønsker å være en del av livet til barn og barnebarn
Gjest Embla s Skrevet 4. april 2004 #12 Skrevet 4. april 2004 Jeg har en egenskap som kan være et problem for noen: Når jeg blir spurt om noe, sier jeg akkurat det jeg mener. Jeg klarer nok å bruke mer eller mindre "milde" ord, men jeg kan ikke fordra å jatte! Kan det bli ett problem? Bør jeg lære meg å være mer moderat? På den annen side, hvorfor spørre om råd om man ikke vil ha svar? Det kan godt hende noen har problemer med folk som sier sin ærlige mening når de får en problemstilling. På den andre siden vil jeg tro de fleste av oss setter pris på sannferdige og ordentlige svar på spørsmålene vi stiller. Det er ikke noe gøy å bli jattet med. (Med mindre spørsmålet var retorisk og/eller ble stilt for å "teste" deg, eller for å få en eller annen form for bekreftelse...). Jeg tror at hvis du virkelig liker og respekterer din kommende svigersønn, og ikke er redd for å vise ham det, vil han like og respektere deg tilbake, med dine sterke og svake sider! (også tror jeg at det er vanskeligere med svigermødre/svigerdøtre enn svigermødre/svigersønner, men det er kanskje bare en myte?)
Arwen Skrevet 4. april 2004 #13 Skrevet 4. april 2004 Hadde min svigermor sagt rett ut hva hun mener hadde alt vært mye bedre!! :D
Anki1971 Skrevet 6. april 2004 #14 Skrevet 6. april 2004 Jeg har et veldig bra forhold til min svigermor. Hun er ei enestående dame som jeg setter stor pris på, så jeg har vært heldig der. Cluet for å få et ålreit forhold må vel være at man ikke blander seg inn i ting man ikke har noe med (fra begge sider). Man kan godt si meninga si, men trenger ikke å spytte ut meninga si bestandig liksom.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #15 Skrevet 6. april 2004 Jeg har utrolig mye mer respekt for mennesker som sier akkurat det de mener :-) Jeg skulle ønske min "svigermor" gjorde det , så slapp jeg å prøve å lese henne hele tiden- blir så mange misforståelser av slik. mamma behandler sambo som om han skulle vært en likeverdig medlemm av fam og det er viktig . Innkludere så man ikke føler seg utenfor
Gjest MrsL Skrevet 6. april 2004 #16 Skrevet 6. april 2004 Mother of the bride skrev: Jeg har en egenskap som kan være et problem for noen: Når jeg blir spurt om noe, sier jeg akkurat det jeg mener. Jeg klarer nok å bruke mer eller mindre "milde" ord, men jeg kan ikke fordra å jatte! Kan det bli ett problem? Bør jeg lære meg å være mer moderat? På den annen side, hvorfor spørre om råd om man ikke vil ha svar? Det er en kjempegod egenskap og noen plass må jo dattera di fått det fra, så din svigersønn er nok ikke helt ukjent med dette Timien skrev: Min svigermor er veldig ok fordi hun ikke "bryr" seg. Hun legger seg ikke oppi ting hun ikke har noe med for å si det sånn. Hun renner ikke ned dørene og forteller meg hvordan det egentlig burde være, slik mange svigermødre blir klaget over. Hun lever sitt liv og vi vårt, og så besøker vi hverandre og drikker kaffe og koser oss! Det ligger nok mye sant i det. Samtidig er det viktig at man bryr seg nok for føler man at man ikke blir tenkt på i det hele tatt blir det også feil.
Gjest Nicoline Skrevet 6. april 2004 #17 Skrevet 6. april 2004 Men blir det noe forskjell på forholdet mellom deg og din svigersønn pga et ekteskap ? Er han ikke like mye svigersønn fordi om de bare bor sammen ?
Snuppelure Skrevet 6. april 2004 #18 Skrevet 6. april 2004 Godt å høre at de fleste av dere har et godt forhold til deres svigemødre. Min får ikke lov å komme på besøk en gang hun.... og det er det mannen som har bestemt. Men jeg klager ikke, og var ganske lettet da han gikk til det skrittet.
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #19 Skrevet 6. april 2004 Greit å si hva man mener, bare man aksepterer at svigersønn/datter ikke nødvendigis gjør som man sier av den grunn! Hos oss er humor viktig, og vi omgås gjerne hverandres foreldre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå