Gå til innhold

Hva er best : sykkelvogn eller barnesete på sykkel ?

In<3Love

Anbefalte innlegg

Erfaringer tas imot , er usikker på om vi skal gå for vogn eller sete fastmontert på sykkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt begge deler. Sykkelsete syntes jeg var greit da hun var ganske liten og satt relativt rolig. Veldig ok på sykkelturer/trimturer.

Sykkelvogn brukte jeg mye da hun gikk i barnehage. Veldig lettvindt å putte barnehagesekk/tøy/ekstra regndresser osv inni vogna. Også veldig greit når det regnet. Brukte og sykkelvogn mye når jeg syklet på butikken for å handle, puttet matvarene inni vogna sammen med jenta:)

Viktig å kjøpe ei god sykkelvogn som ikke er så tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler ;)

Sykkelvogn er helt supert både for frakt av ett eller to barn, men jeg synes det er lettvint å putte minsten i sykkelsetet om vi bare skal en snartur i butikken.

Sykkelvogna har vi brukt mye for å frakte begge ungene, for tur, som trillevogn osv. Den har blitt flittig brukt og vi er meget fornøyde med den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd sykkelvogn, og må si at det er gøy! Det er ikke på langt nær så tungt som det ser ut (minus oppoverbakkene..), samtidig som det ser riktig så imponerende ut. Føler meg sprek, med andre ord ;) Det er også mer smidig enn jeg trodde det ville være (men vi har en relativt smal vogn), og det er kjempekjekt at det er plass til sekk og klær bak i vogna. Anbefales absolutt :) Bruker den daglig til og fra jobb via barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :) fremdeles litt usikker på hva vi går for, blir jo kanskje begge deler etter hvert uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelvogn er rett og slett tryggere enn sete :)

Ved en eventuell sykkelvelt skal det mye til for at vognen også velter siden der er fjæringer for dette i festet, mens setet jo er fastmontert på sykkelen og vil falle med sykkelen.

Men etter å ha solgt sykkelvogner en stund vil jeg anbefale å ikke gå får de billigste. Jeg får en helt annen følelse når jeg monterer de til 3000,- i forhold til de til 999,- ihvertfall. Alle delene virker så utrolig mye bedre, og da spesielt hjulene og selve stoffet i trekket/setet.

Ville heller kjøpt en pent brukt, dyrere modell, enn å gå for de billigste som nye jeg altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Jeg prøvde begge deler og valgte sykkelsete, sønnen min foretrekker det også, han vil jo se mest mulig. Har kurv på styret mitt der jeg putter sekken hans, dressen og det jeg ellers må ha med hjem fra barnehagen, det er sjelden veldig mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes sykkelsete ble litt ustabilt når barna ble større. Plutselig så kunne de hive hodet til side og prøve å vri seg rundt for å se på et eller annet, sånn at sykkelen ble veldig vinglete selv om de var festet sånn de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun sykkelsete, men det er fordi vi bor på en plass hvor vi ikke har butikk eller barnehage. Vi har altså ingen slike mål hvor det er naturlig å frakte med seg litt bagasje etc. Da holder det i massevis med bare sete, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Sykkelvogn! Mye tryggere, mer stabilt, plass til flere ting osv. Vi har en sånn som kan "forvandles" til trillevogn også hvis man bare klikker på et lite hjul foran. Veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

har prøvd kun sete og tenker at vogn er best.

nå har ikke jeg syklet selv på mange år så balansen er litt så som så.

Når han da vingler fordi han ser noe eller for og være litt morsom skal det ikke mye til får det blir utrygt,syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sete er best hvis det bare er 1 barn og man ikke trenger å ha med mer enn det man får plass til i en kurv foran. Mye enklere å prate med barnet underveis, derfor koseligere på turer:-) Har hatt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sykkelvogn og valgte det pga sikkerheten. Skal mer til for at den skal velte.

Min sønn er en racer på å komme seg ut av seler også så tror jeg hadde vært ganske nervøs med han i barnesete på sykkel.

Ulempen er at sykkelvogna er bred (vi har med 2 plasser i) og vi må klappe den sammen for å få den gjennom døra i uteboden. Så føler det er litt mer stress å rigge istand enn om vi hadde hatt et sete. Men nå bruker vi den ikke hver dag da.

Vi har sykkelvogna av merket Joytrax. Valgte denne fordi da sitter ikke barna så sinnsykt rett i ryggen som i vognene som er billigere. Også er selene ganske gode i den

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved hvilken alder kan de sitte i sete vs vogn?

Lurte jeg litt på og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykkelsete hvis det er et lite barn, eller hvis du kun har ett barn. Synes ikke noe om at småen min skal sitte nede i vogna alene uten at jeg kan snakke med ham.

Med to barn ville jeg selvsagt gått for vogn. Evt. ett sete hver på to sykler :)

Anonym poster: 9ec57d500a606b85d2be00aa69c3624d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Sete kan de jo egentlig sitte i fra de kan sitte skikkelig selv. Om det fungerer, kommer vel an på ungen. Blir det samme med sykkelvogn, men der bør de nok være litt større for at det ikke blir for skummelt. Har hatt mine i sete fra ca 1 år, vogn fra ca 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satt dem i sete før 9 mnd, heller ikke vogn. (mener det er det som står som en guideline til setene ihvertfall)

Tenk på hvor mye mer belastning ryggen og nakken får, enn å bare sitte i ro i en høystol. Ryggen skal ta av for hver en humpe og hver sideveis bevegelse.

Så jeg ville sagt at barnet skal ha kunnet sitte lenge selv, og vere sterk i ryggen før man legger ut på tur med dem.

Og husk for all del hjelm! Den skal på selv om de sitter inni sykkelvognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...