Gå til innhold

når barnefar ikke vil betale bidrag?

Anbefalte innlegg

Gjest lisha
Skrevet (endret)

Nå har jeg holdt på en lang kamp for å få barnefaren til å betale bidrag..

Nå har han plutselig funnet ut at det koster, og siden han har reiseutgifter for å ha samvær, så vil han ikke betale bidrag..

Vet man vanligvis deler på reiseutgifter, men vi har en skriftlig avtale om at den som reiser, skal betale selv.

Nå orker jeg ikke å holde på med dette selv lengre.. Kan jeg bruke advokaten min (som jeg bla har brukt ved flere rettsmøter mot bf), for å lage bidragsavtalen, eller hva skal jeg gjøre?

(Har fulgt bidragsveilederen fra nav.no, og fylt ut alt slik det skal være og etter info fra bf, og fått utregnet en sum)

red:skrivefeil

Endret av lisha
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Nå har jeg holdt på en lang kamp for å få barnefaren til å betale bidrag..

Nå har han plutselig funnet ut at det koster, og siden han har reiseutgifter for å ha samvær, så vil han ikke betale bidrag..

Vet man vanligvis deles på reiseutgifter, men vi har en skriftlig avtale om at den som reiser, skal betale selv.

Nå orker jeg ikke å holde på med dette selv lengre.. Kan jeg bruke advokaten min (som jeg bla har brukt ved flere rettsmøter mot bf), for å lage bidragsavtalen, elelr hva skal jeg gjøre?

(Har fulgt bidragsveilederen fra nav.no, og fylt ut alt slik det skal være og etter info fra bf, og fått utregnet en sum)

Søk om forskuddsbidrag fra NAV. Dvs at de regner ut bidrag, og så betaler de deg hver mnd og fakturerer ham.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sender du ikke bare søknad til nav og får de til å beregne og innkreve bidraget? Om han ikke betaler opparbeider han seg gjeld, og du kan også søke bidragsforskudd som er et forskudd fra staten på bidraget du skulle fått (hvor mye du får er avhengig av din inntekt)

Anonym poster: 0418a38258fc4215742f14f72df392da

• Liker 2
Gjest lisha
Skrevet

forskuddsbidrag har jeg fått til nå. men nå startet han nylig i full jobb, og da fikk jeg beskjed om at forskuddet opphører, og skal da erstattes av at han betaler bidraget selv..

da må jeg inn på nav sine sider og lete meg frem.. må vel søke helt på nytt igjen da, men det tar vel kjempelang tid, slik som nav alltid bruker å gjøre?

Gjest vilma2000
Skrevet

En venninne av meg har en ubrukelig ex som ikke betaler det han skal. Hun tok kontakt med NAV og de ordnet alt for henne. Hun får utbetalt det hun skal, når hun skal, også får exen regninger i posten fra NAV. Han har forøvrig ikke betalt regningene engang og skylder over 100.000.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det tar ikke lang tid å få forskuddsbidrag fra NAV. Søk den ene måneden, så har du det på konto den neste, er min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

forskuddsbidrag har jeg fått til nå. men nå startet han nylig i full jobb, og da fikk jeg beskjed om at forskuddet opphører, og skal da erstattes av at han betaler bidraget selv..

da må jeg inn på nav sine sider og lete meg frem.. må vel søke helt på nytt igjen da, men det tar vel kjempelang tid, slik som nav alltid bruker å gjøre?

For å kunne få forskudd må du jo ha avtale om at nav skal innkreve bidraget så da er det jo bare å kontakte nav innkreving og informere dem om at han er i jobb så vet de hvor de skal kreve inn pengene...

Gjest lisha
Skrevet

Men jeg har kun hatt problemer med nav siden jeg kom inn i systemet deres, og har mistet helt troen på det systemet etter jeg flyttet ut fra bf og ble alenemor..

går det an å bruke advokat istedenfor nav?

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har kun hatt problemer med nav siden jeg kom inn i systemet deres, og har mistet helt troen på det systemet etter jeg flyttet ut fra bf og ble alenemor..

går det an å bruke advokat istedenfor nav?

Det er ikke bare å "ta penger" fra en persons lønn uten videre - selv med advokat. Nav innkreving har den retten så lenge det er et vedtak om innkreving... Kan ikke helt skjønne hva en advokat skal gjøre?

• Liker 1
Gjest lisha
Skrevet

Det er ikke bare å "ta penger" fra en persons lønn uten videre - selv med advokat. Nav innkreving har den retten så lenge det er et vedtak om innkreving... Kan ikke helt skjønne hva en advokat skal gjøre?

blir vel bare å printe ut bidragsveilederen, trinn for trinn, stemple det og sende til han? slik at det kommet fra advokaten og ikke meg! så kan han skrive under og sende tilbake. han har iallefall litt mer respekt for advokaten, enn han har for meg! bare det jeg tenkte..

AnonymBruker
Skrevet

blir vel bare å printe ut bidragsveilederen, trinn for trinn, stemple det og sende til han? slik at det kommet fra advokaten og ikke meg! så kan han skrive under og sende tilbake. han har iallefall litt mer respekt for advokaten, enn han har for meg! bare det jeg tenkte..

Men du har jo mottatt bidragsforskudd, det vil si at bf har opparbeidet seg gjeld til nav. De pengene vil jo nav ha tilbake og dermed er et av vilkårene for å få bidragsforskudd at man har innkreving via nav... Du kan jo ikke på egen hånd lage avtale utenom dette for å få inn pengene....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke noe vei med å trikse sånn, du må ta det via Nav.

Det er ikke noe vanskelig; det er et skjema der du fyller ut inntekten din og hvor mye samvær, så tar Nav det videre. Du må sikkert legge ved kopi av inntekt og samværsavtale hvis dere har det skriftlig. Nav vil da sende papirer til faren, der de ber han sende inn de siste 3mnd lønnslipper. Hvis far ikke gjør det, så kontakter de arbeidsgiver og får inntektsopplysninger der.

Du kan og krysse av for å få forskudd hvis far ikke betaler. Da forskutterer Nav, og far får gjeld.

Har nettopp gått igjennom dette selv, da vi hadde privat avtale som far aldri overholdt.

Anonym poster: 5dcac27c9dfe95a2a29c79df83c35231

• Liker 2
Gjest lisha
Skrevet

Men du har jo mottatt bidragsforskudd, det vil si at bf har opparbeidet seg gjeld til nav. De pengene vil jo nav ha tilbake og dermed er et av vilkårene for å få bidragsforskudd at man har innkreving via nav... Du kan jo ikke på egen hånd lage avtale utenom dette for å få inn pengene....

hmm, okei. jeg får ringe nav innkreving i morgen og snakke med de :)

Gjest lisha
Skrevet

Du kommer ikke noe vei med å trikse sånn, du må ta det via Nav.

Det er ikke noe vanskelig; det er et skjema der du fyller ut inntekten din og hvor mye samvær, så tar Nav det videre. Du må sikkert legge ved kopi av inntekt og samværsavtale hvis dere har det skriftlig. Nav vil da sende papirer til faren, der de ber han sende inn de siste 3mnd lønnslipper. Hvis far ikke gjør det, så kontakter de arbeidsgiver og får inntektsopplysninger der.

Du kan og krysse av for å få forskudd hvis far ikke betaler. Da forskutterer Nav, og far får gjeld.

Har nettopp gått igjennom dette selv, da vi hadde privat avtale som far aldri overholdt.

ikke meningen å trikse, bare få det bidraget jeg har rett til.

men jeg kontakter nav i morgen jeg! blir bare så frustrert når man kjemper og krangler over alt! han var jo først enig i at privat avtale var best - så jeg har vel håpet i det lengste at vi endelig skulle klare å begynne å samarbeide..

Skrevet

Bidragsforskudd er behovsprøvd, og det er også gradert etter inntekt. Men over en viss inntektsgrense får en altså ingenting.

Men ved å ta det via NAV vil han etter hvert trekkes i lønn hvis han er lønnsmottaker.

Reiseutgifter skal også deles etter inntekt og evne.

Gjest lisha
Skrevet

Bidragsforskudd er behovsprøvd, og det er også gradert etter inntekt. Men over en viss inntektsgrense får en altså ingenting.

Men ved å ta det via NAV vil han etter hvert trekkes i lønn hvis han er lønnsmottaker.

Reiseutgifter skal også deles etter inntekt og evne.

vi har en skriftlig avtale fra tidligere om at reiseutgiftene skal dekkes av den som reiser.

Skrevet

vi har en skriftlig avtale fra tidligere om at reiseutgiftene skal dekkes av den som reiser.

Ja, men det er vel sannsynlig at dere må skrive nye avtale. Jeg må tilstå at jeg er usikker på om NAV krever at det foreligger en samværsavtale eller om de tar utgangspunkt i partenes uttalelser. I så fall vil denne fordelingen komme fram der.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er vel sannsynlig at dere må skrive nye avtale. Jeg må tilstå at jeg er usikker på om NAV krever at det foreligger en samværsavtale eller om de tar utgangspunkt i partenes uttalelser. I så fall vil denne fordelingen komme fram der.

Vi har ikke samværsavtale pga far aldri orker å møte opp for å skrive under, så jeg opplyste bare Nav om det reele samværet som er annenhver helg i søknaden. Far protesterte iallefall ikke, siden jeg regner med at han fikk opplyst hva jeg hadde skrevet i søknaden. Så det var ikke et must med kopi av samværsavtale:)

Skrevet

Vi har ikke samværsavtale pga far aldri orker å møte opp for å skrive under, så jeg opplyste bare Nav om det reele samværet som er annenhver helg i søknaden. Far protesterte iallefall ikke, siden jeg regner med at han fikk opplyst hva jeg hadde skrevet i søknaden. Så det var ikke et must med kopi av samværsavtale:)

Ja, men da tar de ikke hensyn til hvordan reiseutgiftene er fordelt, med mindre han ORKER å finne fram avtalen, ta kopi, og legge ved sitt tilsvar. Og i så fall, kan du gi tilsvar på det igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Fåt fatt på hvor mye han tjener, og gi NAV beskjed om å ordne biffen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...