Gå til innhold

Hvilken bruktbil velger man?

Rapitap

Anbefalte innlegg

Hei sveis. Jeg er begynt å se på bruktbiler, men HJELP jeg er helt totalt på bar bakke. Hvilket bilmerke er å foretrekke og hvilken momenter er viktige å huske på. Kilometer stand? Etc? Fakta forhold sier at maks er vel 150.000 for bruktbil. Får man noe bra for det?

Selv så synes jeg det hadde vært lettvint med automatgir, men hva synes dere? Noen tips til en som synser på www.finn.no ?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du begynner å lete etter bruktbil, bør du tenke litt gjennom hva slags behov du egentlig har. Vil du ha en liten bil (Polo, Golf etc), stasjonsvogn, mellomstor eller stor sedan, minivan, cabriolet eller hva?

Et annet viktig moment er hvor mye penger du skal legge i bilkjøpet.

Når det gjelder å orientere seg om hvilke merker og lignende, har dinside.no en rekke gode artikler om dette - søk litt i Bil-seksjonen deres, så finner du nok mye bra!

Før du kjøper, kan det også være smart å ta med bilen du har planer om å kjøpe på NAF-test. Der får du en god teknisk vurdering av bilen, samt et overslag på hva bilen er verdt, og om du får en god pris for den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting til også; husk å sjekke forsikring før du slår til på en bil!

Hjelper ikke om du får en god pris på selve bilen, hvis du ender opp med å ruinere deg på forsikring. Sjekk gjerne pris hos flere forskjellige selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og nå om dagen får du også kjøpe en 6mnd bilforsikring hos naf, om du kjøper bruktbil privat.

For 150.000 kr får du en steikje god bil, skulle jeg tro.

Hadde vurdert å kjøpe meg en ny en istedet efor en brukt til den prisen. Ellers syns jeg volvo er et solid og godt merke, men bruker gjerne litt for mye på milen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Og husk å ringe Brønnøysundregisteret (evt. ta en titt på nettsidene) for å sjekke om det er heftelser på bilen, for det vil du ikke ha!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mange fornuftige punkter har allerede kommet, men ikke se deg blind på eventuelle nybiltester. Etter 5 år kan noen biler ha falt veldig fra hverandre mens andre er som nye. Se f.eks Motor, de har bruktbiltester. Se ellers kundetilfredsundersøkelser og feilrapporter (siste også via Motor, NAF).

En viktig ting er hvor mye du har råd til å bruke på bil per år, dvs. forsikring, service og reparasjoner. Det er stor forskjell på service/rep-kostnader på de ulike bilmodellene. Er du svært avhengig av bilen bør du dessuten velge en som er driftssikker.

Ting å huske;

Driftsikkerhet

Økonomi (forsikring, brukskostnader)

Sikkerhet (små 10 år gamle biler er ikke veldig trygge...)

Kurant bil (=lett å selge, lite verditap, ikke kjøp en hvit 3-dørs f.eks!!!)

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Generelt sett et japanske biler trygge kjøp når det gjelder bruktbil, og da spesielt Toyota.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...