Gå til innhold

Er livredd for at jeg kanskje må rotfylle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos tannlegen i dag og boret et hull. Han sa at hullet var så nærme en nerve, at det kan være at jeg en gang vil oppleve smerte, og derfor må rotfylle.

Nå begynner jeg å kjenne at det gjør litt vondt i den tanna :(

Noen som har rotfylt før som kan fortelle meg hvordan det er? Hvor mye betalte du?

Anonym poster: 6ffbe8d4f63fcc741fc54d0d4bc2659b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har rotfylt flere ganger. Riktignok etter en skade, så jeg vet ikke om det er representativt. Så lenge tannlegen bedøver skikkelig så går det greit. Har ved et par anledninger opplevd at tannlegen enten ikke har bedøvd (han trodde nerven var død pga. skaden) eller bedøvd for lite. Det er ikke behagelig. Men når de først har dyttet inn nok bedøvelse så kjenner man bare at de jobber der. Litt ubehagelig, men ikke vondt.

Lengste "seansen" jeg har hatt var drøyt halvannen time i stolen (måtte bytte en gammel rotfylling) og det var vanvittig kjedelig. Tannlegen fikk streng beskjed om at: "Skal du gjøre noe sånt på meg igjen, så får du jammen investere i radio på kontoret...."

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det 10 år siden jeg rotfyllte en tann og da kostet det 2000 kr, har nok blitt dyrere nå.

Men det er ingenting å grue seg for, det er ikke vondt i det hele tatt! Man får skikkelig med bedøvelse og kjenner ingenting. Det som er kjedelig er at det tar lang tid, kjente det i kjeven etterhvert med all gapingen.

Det kan sammenlignes med å borre et vanlig hull, bare at det tar lengre tid.

Anonym poster: 4b7c0e5b4b180205ef430a6793386ba8

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg skal fortelle min skrekkhistorie :fnise: Uten å nevne detaljer så gjorde tannlegen en tabbe, jeg hadde ikke bedøvelse da røttene i tanna var døde, så det skulle ikke gjøre vondt, og det ble ikke vondt i tanna men en annen plass. Hylte for første gang i mitt liv i en alder av 25 år, hyperventilerte og.

Men sånn skal det jo ikke være! Hadde ikke det skjedd så hadde det vært null problem for meg (bortsett fra at det hadde blitt 3-4 tusen sa hun, jeg fikk den gratis pga tabben). Ikke gru deg, det går sikkert kjempe fint selv om jeg var uheldig :)

Anonym poster: 94d5e8a563d299bc9bd8070e3ef239d5

Gjest Gjest
Skrevet

En ting en kan sjekke selv om det trengs rotfylling er å legge en isbit mot selve tannen. Jeg merket svært stor forskjell på den som måtte rotfylles og den som ikke trengte det.

Prisen kommer an på hvilke tann det er og hvor mange røtter den ha.

Jeg rotfylte 2 tenner. En med 1 rot og 1 med 3 røtter.

Men en må 3 ganger for å rotfylle

Første gang åpnes ned til roten og legger et betennelsesdempende middel inni og en midlertidig fylling. (2000,-kr pr stk for de 2 jeg har rotfylt) Den ene tannlegen var langt fra flink. Mens nr 2 ble tatt av annen tannlege, gikk veldig greit da (selv med dårlig erfaring få mnd tidligere)

Runde 2

Da borres ut og renses røttene og legger på ny midlertidig fylling.Den med 1 rot ble gjort hos vanlig tannlege. Som senere viste seg å være et svært dårlig arbeid og alt må gjøres om igjen eller trekke tannen. Den kostet her 2000,-kr Det tok over 1 t og... tja... ikke noe solskinnshistorie. Så det skal jeg la vær å fortelle om

Den med 3 røtter var jeg hos rotspesialisten. De var VELDIG flinke og verd å betale ekstra for. Veldig kjapt gjort selv om det var 3 røtter. Under 1/2 t faktisk.

Runde 3 borres uten bedøvelse (du kjenner ingenting) Noe av den midlertidige fyllingen fjernes og det legges på en permanent fylling.

Dette gjøres som oftest hos vanlig tannlege (min tann kostet 1500,-kr for dette)Gikk veldig fort og greit den runden og ingenting å grue seg for.

Noen må legge på krone på, de prisene har ikke jeg greie på.

Skrevet

Jeg har rotfylt og der er ikke vondt før man skal til å dra kortet.. :(

Er jo litt ubehagelig siden de dynker deg med klor og legger en plastduk over hele ansiktet ditt. Fikk litt sånne kvelningsfornemmelser når man ikke kan puste igjennom nesa fordi duken "suges" inn og kjeften er full av instrumenter, men fullstendig mulig og overleve. :fnise:

Jeg rotfylte en tann med en "kanal" eller hva de kaller det? Gikk fort og var relativt smertefritt. Kan best beskrives med at de skrur inn bittesmå skruer og drar de ut igjen uten å skru, slik at "døde" nerver blir dratt ut.

Jeg betalte ca. 4500.-

Skrevet

Hvis du gruer deg veldig så kan du be tannlegen om beroligende:)

Har ikke rotfylt selv, men jenta mi måtte rotfylle ei fortann pga hun ramlet med ansiktet i en stein og slo løs fortennene.

Gikk veldig bra med henne, hun kjente ikke smerte i hele tatt. Pga hun var så lita så fikk hun beroligende ei stund i forkant. Kan og tipse deg om å ta med Ipod f.eks og høre på musikk, så slipper du å høre alle lydene.

Rotfyllingen gikk over flere ganger forresten. Ene gangen borret tannlegen opp og la i noe for betennelsen, andre gangen fjernet han selve roten og lukket.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

Æsj, det høres ikke særlig trivelig ut. Passer meg veldig dårlig både økonomisk og tidsmessig nå midt i eksamensperioden. Helt utrolig at det koster så mye. Betalte 1800 i dag for å bore et hull.......

Hvor mye smerte, eller hvor lang tid, bør jeg gi tanna før jeg kontakter tannlegen igjen? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Runde 2

Da borres ut og renses røttene og legger på ny midlertidig fylling.Den med 1 rot ble gjort hos vanlig tannlege. Som senere viste seg å være et svært dårlig arbeid og alt må gjøres om igjen eller trekke tannen. Den kostet her 2000,-kr Det tok over 1 t og... tja... ikke noe solskinnshistorie. Så det skal jeg la vær å fortelle om

Bare en time? (jaja er ingen konkurranse detta) Jeg måtte tilbake 8 ganger pga tabben som ble gjort på meg og den nest siste gangen satt jeg og gapet i over 2 timer uten pause, da trudde jeg at jeg aldri kom til å klare å lukke munnen igjen. Glad jeg slapp å betale for disse 8 gangene.

Jeg har rotfylt og der er ikke vondt før man skal til å dra kortet.. :(

Er jo litt ubehagelig siden de dynker deg med klor og legger en plastduk over hele ansiktet ditt. Fikk litt sånne kvelningsfornemmelser når man ikke kan puste igjennom nesa fordi duken "suges" inn og kjeften er full av instrumenter, men fullstendig mulig og overleve. :fnise:

Jeg rotfylte en tann med en "kanal" eller hva de kaller det? Gikk fort og var relativt smertefritt. Kan best beskrives med at de skrur inn bittesmå skruer og drar de ut igjen uten å skru, slik at "døde" nerver blir dratt ut.

Jeg betalte ca. 4500.-

Husker ikke noe klor (husker en lukt men ikke kor), men kjenner meg igjen i resten, men det verste syns jeg var at jeg måtte gape så høyt jeg klarte fordi det var en tann langt bake.

Skrevet

Jeg fikk plutselig en dag fryktelig vondt i tanna mi. Kanskje ikke så rart, da jeg hadde vært et par måneder i et afrikansk land med masse nytt og spennende snop, hehe. Tanna gjorde så jævlig vondt at jeg var på gråten i et par dager før jeg endelig tok mot til meg, og ringte til tannlegen. Fikk time dagen etter, og til tross for at jeg har litt tannlegeskrekk, gikk det fint! Det gjorde ikke så (om noe?) vondt, og det gikk greit fort. Da særlig sammenlignet med hvor treigt andre ting i det landet går. Regner med det kommer til å gå minst like greit for din del :) Mye verre, og vondere, å ikke gjøre noe med det.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare en time? (jaja er ingen konkurranse detta) Jeg måtte tilbake 8 ganger pga tabben som ble gjort på meg og den nest siste gangen satt jeg og gapet i over 2 timer uten pause, da trudde jeg at jeg aldri kom til å klare å lukke munnen igjen. Glad jeg slapp å betale for disse 8 gangene.

Njaaa... tror jeg kan slå deg der (konkurranse ;-) ) for den 1 t var uten bedøvelse i tillegg.

Bedøvelsen ble satt feil og altfor langt bak. Virket ikke i det hele tatt så langt frem i munnen (Men var så bedøvd i kjeveleddet at jeg ikke kunne lukke munnen eller tygge på 2 dager)

Tannlegen hadde vist brukt opp hele dosen og kunne ikke sette i mer.

Ikke for å skremme TS, er 40 år, gått til tannlege minst 1 gang i året (+ ekstraganger når det har vært hul) kun en gang dette har skjedd. Så hører IKKE til normalen.

Skrevet

Vondt nei. Det er faktisk ganske deilig. Med en gang de river ut jævelen så forsvinner smerten som har ført deg til stolen i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
Husker ikke noe klor (husker en lukt men ikke kor), men kjenner meg igjen i resten, men det verste syns jeg var at jeg måtte gape så høyt jeg klarte fordi det var en tann langt bake.

Det brukes ikke rent klor, men natriumhypokloritt (som jo inneholder klor; den kjemiske formelen er NaOCl). Denne bidrar til å drepe mikroorganismer, løse organisk vev og diverse andre funksjoner.

Anonym poster: 8365d104e014dae73654278fd2b8d576

Skrevet

Æsj, det høres ikke særlig trivelig ut. Passer meg veldig dårlig både økonomisk og tidsmessig nå midt i eksamensperioden. Helt utrolig at det koster så mye. Betalte 1800 i dag for å bore et hull.......

Hvor mye smerte, eller hvor lang tid, bør jeg gi tanna før jeg kontakter tannlegen igjen? :klo:

Det er ikke uvanlig å ha littt vondt i tanna når du akkurat har borra. Jeg ville ihvertfall gitt det en uke hvis

smertene ikke er for ille, og de forsvinner hvis du tar smertestillende.

Men hvis du ligger i forsterstilling og gråter uten å få frem en lyd fordi det gjør vondt burde du (eller noen uten smerter) ta en telefon til tannlegen.

Skrevet

For min del, så er det den sinnssyke smaken av "badebasseng" og lukta av rent dass jeg husker best. :fnise:

Det brukes ikke rent klor, men natriumhypokloritt (som jo inneholder klor; den kjemiske formelen er NaOCl). Denne bidrar til å drepe mikroorganismer, løse organisk vev og diverse andre funksjoner.

Anonym poster: 8365d104e014dae73654278fd2b8d576

Nei, ren klor hadde vel ikke vært helt heldig å få ned i svelget, men ja, du har nok rett, noe med klor i var det i alle fall. Lukta kan ikke taes feil av for å si det sånn. :) Når jeg tenker meg om så fikk jeg ett plastforkle over klærne og hun sa at hun hadde det på fordi at hun ikke ville sette flekker på klærne mine om det spruta litt av dette middelet og klor er jo kjent for å bleike flekker på klær. :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke tannlegen fikse det nå? Du bør ikke vente til du kjenner smerte!

Du gruer deg kanskje til selve timen og regninga, men jeg lover deg at det er ingenting sammenlignet med den smerten det er å ha hull helt inntil nerven. Fosterstilling høres kjent ut. Jeg gikk med isbiter i munnen og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Tenk om det skjer mens du er på ferie? For min del var det litt over ett døgn fra "ok, det gjør litt vondt" til fosterstilling. Jeg var fattig student og hadde utsatt å gå til tannlegen i 4-5 år.

Litt skremselspropaganda så du ikke begår samme tabbe! ;-)

Tannlegen er kjedelig, ubehagelig og dyr, men det skal være smertefritt.

Anonym poster: 0636afdaae6c1e08e9081439c7d31314

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke tannlegen fikse det nå? Du bør ikke vente til du kjenner smerte!

Du gruer deg kanskje til selve timen og regninga, men jeg lover deg at det er ingenting sammenlignet med den smerten det er å ha hull helt inntil nerven. Fosterstilling høres kjent ut. Jeg gikk med isbiter i munnen og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Tenk om det skjer mens du er på ferie? For min del var det litt over ett døgn fra "ok, det gjør litt vondt" til fosterstilling. Jeg var fattig student og hadde utsatt å gå til tannlegen i 4-5 år.

Litt skremselspropaganda så du ikke begår samme tabbe! ;-)

Tannlegen er kjedelig, ubehagelig og dyr, men det skal være smertefritt.

Takk for svar:) Jeg merket ingen smerte i natt. Har merket det litt med jevne mellomrom i dag. Håper liksom at det bare er at tanna er litt mørbanket, fordi hun røsket virkelig til noen ganger. Vil ikke dra til tannlegen og be om rotfylling dersom jeg ikke må det. Hvis du forstår poenget mitt:) Selvfølgelig hadde det vært typisk og kjipt om det skjer på ferie, men jeg kan ikke tenke sånn. Det er lenge til jeg skal på ferie, og hvis det ikke blir verre innen da så får jeg satse på at det ikke skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Jeg merket ingen smerte i natt. Har merket det litt med jevne mellomrom i dag. Håper liksom at det bare er at tanna er litt mørbanket, fordi hun røsket virkelig til noen ganger. Vil ikke dra til tannlegen og be om rotfylling dersom jeg ikke må det. Hvis du forstår poenget mitt:) Selvfølgelig hadde det vært typisk og kjipt om det skjer på ferie, men jeg kan ikke tenke sånn. Det er lenge til jeg skal på ferie, og hvis det ikke blir verre innen da så får jeg satse på at det ikke skjer.

Skjønner, men om du har vært hos tannlegen så sjekket hun vel for hull? Og da vil hun vel borre før hullet går ned til nervene? Hva sier tannlegen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...