lillemeg90 Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Vet folk har beldig forskjellig mening rundt dette, men når slapp dere katten deres ut første gang? Har en hun katt som er ca 6 mnd, skal kastreres nå i mai. Tenker å eventuelt begynne å slippe henne ut i begynnelsen av juni. Har ikke hatt katt som voksen før, og er derfor usikker på om hun da har stedsans til å finne tilbake. Hun har klart å løpe ut døra et par ganger, men hun går aldri lenger enn til enden av hagen, kanskje litt inn i naboens hage, hvis vi da går mot døren kommer hun ofte etter.
Minya Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Katter har ikke ferdig utviklet retningsans før de er rundt ni-ti måneder gamle, så du burde holde henne inne til juli-august. Du kan på den annen side ta henne med deg ut i bånd eller bare ha henne på terrassen/i bakhagen mens du er sammen med henne og kan passe på at hun ikke løper avgårde. Voksne katter som omplasseres eller er med på flytting, skal holdes inne i minimum en måned før de slippes ut i sitt nye territorium. 3
Berit Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Når katten er kastrert og over 6 mnd, har jeg begynt å slippe dem ut mens jeg har vært sammen med dem. 1
Tabris Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Jeg mener du ikke trenger å vente i mange måneder med å slippe den ut. Ingenting er bedre for motorikk og miljøtrening at katten blir vant med uteomgivelsene fra tidlig alder. Kattemor holder ikke kattungene inne til de er tolv måneder. Men jeg mener det er viktig at du er med katten ut i begynnelsen. F.eks ha døren åpen og la katten utforske og gå ut i eget tempo. Bli så med den ut og la den utforske litt med deg i nærheten. Etter en liten stund kan du ta katten med deg inn igjen og lukke døren. Etterhvert kan den være ute lenger om gangen, og du kan følge med den og la den utforske selv gradvis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå