Gå til innhold

Eksamen psykologi 2

privatist

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha eksamen i psykologi 2 nå i mai som privatist, er litt usikker på oppgaveskrivningen/oppsettet etter som jeg ikke har hatt det på skolen tidligere.

Klarer veldig fint å svare på oppgavene i boka men er ikke sikker på om det er samme type oppgave på eksamen som det er der, eller om jeg overhode skriver på riktig måte...

Lurer derfor på om det er noen som har noen tips om oppgaveskrivning og om det er noe annet jeg burde forberede meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du hatt eksamen ennå? :) Studerer psykologi ved universitetet, kanskje jeg kan hjelpe deg.

Anonym poster: 303b12426128441501498f1150086801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nei, har eksamen 30 mai. så det er ikke lenge til nå.

Hvis du har noen tips på hvordan oppgaven skal skrives og hva som skal/burde være med er det supert :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig å få drøftingsoppgaver. Så det kan være greit å være forberedt på det. Teorier er nok en gjenganger. Nå vet jeg ikke hva dere lærer i Psykologi 2, men antar at dere har gått gjennom enkle teorier som Freud sin personlighetsteori, klassisk betinging, operant betinging, imitasjon, persepsjon, sanser, kanskje noe om hjernens oppbygning?

Et veldig godt tips er å lese oppgaven nøye. Ikke skriv om noe som ikke er relatert til oppgaven. Besvar oppgaveteksten. Det nytter ikke å skrive om noe annet, selv om man kan det godt, dersom det ikke er relevant til oppgaven.

Hvordan besvarelsen skal skrives kommer an på oppgaven. Skal du ha skoleeksamen, eller skal det leveres via nett?

Anonym poster: f8486374195e9f539ec6de889e4f6cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedtemaene i boka er delt inn i 4.

- psykologien i dag

-sosialpsykologi

- kommunikasjon

- helsepsykologi

Skal ha en vanlig skole eksamen som varer i 5 timer, får temaet 24timer før.

Hvordan ville du gått fram i en drøftings oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan jeg ville ha drøftet kommer an på hvordan oppgaven er. Men det viktige er at man kan begrunne det man skriver. Eksempler er fint å ha.

Oppsettet kan også være noe å tenke på; at man først har en innledning hvor man skriver hva man skal svare på, og hvordan man vil svare på oppgaven. Deretter vil det komme en del hvor man skriver om selve temaet, f.eks. dersom du skal drøfte noe om imitasjon og læring, så kan du kanskje starte med å skrive om det. Så kommer drøftingsdelen hvor du skal argumentere for hvorfor imitasjon kan være en god måte å lære på, eventuelt hvorfor det ikke er en god måte. Her er det fint me eksempler fra pensum, eller om du også kan trekke inn egne eksempler som et supplement, noe som viser at du forstår fenomenet. Til slutt kommer konklusjonen og avslutningen.

Det er jo fint å få vite temaet 24 timer før, da har du litt tid til å se for deg hva du kan få spørsmål om.

Lykke til!

Anonym poster: f8486374195e9f539ec6de889e4f6cbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skriver for lite til at jeg kan hjelpe deg. Hvis du vil ha hjelp kan du for eksempel komme med et eksempel på en tidligere eksamensoppgave.

Anonym poster: 303b12426128441501498f1150086801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke tilgang på gamle eksamensoppgaver eller eksempeloppgaver.

Jeg får tema onsdag neste uke, da kan jeg legge det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) da har jeg fått forberedelsen til i morgen.

Tema: Forebygging

under forberedelsen skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet forebygging.

Noen tips til hva som kan være viktig å få med seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) da har jeg fått forberedelsen til i morgen.

Tema: Forebygging

under forberedelsen skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet forebygging.

Noen tips til hva som kan være viktig å få med seg ?

Godt mulig det kommer noe innen psykisk helse. Men kan jo også være andre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...