Gå til innhold

Mensa medlemskap og iq trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har et par spørsmål til Mensa medlemmer og folk som liker iq trening.

De siste dagene har jeg tatt iq testen på Mensa sine hjemme sider en del ganger, å resultatet varierer fra litt under kravet til noe over kravet, når jeg regner ut gjennomsnitte er jeg kvalifisert. Iom at resultatene jeg får varierer fra kvalifisert til ikke kvalifisert ønsker jeg å være sikker på å klare den kritiske testen slik at jeg får et medlemskap med en gang.

Derfor ønsker jeg informasjon om hvordan jeg kan heve iqen min, så jeg alltid klarer å prestere over kravet. Så, hvordan gjør jeg det? Ta flere og flere tester? Finnes det en bok jeg kan kjøpe? Noen videoer på nett? Hvordan går jeg frem får å øke iqen min?

Mitt andre spørsmål handler om det å være medlem. Jeg har lest at Mensa ofte arrangerer forskjellige kurs i forskjellige ting. Hvor ofte holdes disse? Er det noen betingelser som avgjør hvilket kurs som holdes? Og har de kurs som passer med fag på Universitetet?

På forhånd takk :)

Anonym poster: 96446da9287b07afa09173bde021577c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MamaQuilla

Jeg tok en slik test for en stund siden og det du burde øve deg på er å løse oppgavene kjappest mulig, da tidsfristen er på tjue minutter. Jeg rakk ikke mer enn 39 av 45 spørsmål på den tilmålte tiden, men jeg visste også at jeg knotet litt med tidsbruken. Hadde jeg forberedt meg på testen hadde jeg nok rukket å besvare alle 45.

Du kan ta testen tre ganger, da, så du har jo muligheten til å gjøre det på nytt om det går dårlig. Hvis du er veldig opptatt av å bli medlem kan du også ta en test hos en psykolog og få dette godkjent av Mensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er ikke tidsfristen, jeg rekker alltid å svare på alle. Det jeg sliter med er å få nok riktig, noen ganger havner jeg under. Jeg har hørt at man kan trene opp IQen noen poeng, å klarer jeg det er jeg over kravet vær gang, å slipper å ta den flere ganger.

3 ganger, vill det si totalt? Eller kan jeg levere tre utfylte tester der og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Problemet er ikke tidsfristen, jeg rekker alltid å svare på alle. Det jeg sliter med er å få nok riktig, noen ganger havner jeg under. Jeg har hørt at man kan trene opp IQen noen poeng, å klarer jeg det er jeg over kravet vær gang, å slipper å ta den flere ganger.

3 ganger, vill det si totalt? Eller kan jeg levere tre utfylte tester der og da?

Tre ganger totalt og det må gå tre måneder mellom hvert forsøk.

Det er mulig du ikke tror tiden blir et problem, jeg tok også tester på nettet uten å ha problemer med tiden, men da jeg møtte til testen hos Mensa var det 45 oppgaver fordelt på tjue minutter. Jeg burde ha øvd litt på akkurat det.

Du må bare øve mer da, det er ikke så mye annet å si om du ikke får til oppgavene. Når man gjør mange slike oppgaver lærer man seg på en måte å tenke slik at man ser mønstre, så at det går an å øve seg til et bedre resultat er helt klart. Men hvorfor så gira på Mensa-medlemskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okay, takk for at du delte erfaringen din, da skal jeg tråle nette etter flere gode IQ tester!

Jeg ønsker først og fremst å bli medlem pga kursene de holder. Jeg elsker å lære, itillegg til at jeg lærer veldig fort. For meg virker Mensa som den eneste plattformen der læringen er tilpasset de som lærer for. I forelesninger, på kurs, osv ender det ofte med at det går for sent, så kjeder jeg meg og detter ut.

itillegg elsker jeg gode diskusjoner, å håper jeg kan få flere av de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du vurdert å lære norsk skriftlig skikkelig i stedet? Det vil sannsynligvis telle vel så positivt på en jobbsøknad at du ikke har en haug med skrivefeil.

Anonym poster: e1b1e1cc7a75273d7a59f3a3b13f4c16

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hey hatergater, håper live smiler til deg!

Har prøvd meg, men klarer det ikke. Og hvor i teksten leste du at jeg skulle bruke medlemskapet på en CV?

Har du vurdert å lære norsk skriftlig skikkelig i stedet? Det vil sannsynligvis telle vel så positivt på en jobbsøknad at du ikke har en haug med skrivefeil.

Anonym poster: e1b1e1cc7a75273d7a59f3a3b13f4c16

Hey hatergater, håper live smiler til deg!

Har prøvd meg, men jeg klarer det ikke. Og hvor i teksten leste du at jeg skulle bruke medlemskapet på en CV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du melder deg inn på grunn av kursene som holdes er jeg redd du kommer til å bli skuffet. Kursene er spennende de, men holdes ikke så ofte.

Anonym poster: a5c3cb41d03cc18568440f5c10b8d8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som det sies over her: Kursene holdes ikke så ofte. Er/Var medlem selv, men det holdes ikke så veldig mange kurs. Likevel er det en hyggelig sosial forening med et ufortjent dårlig rykte hos enkelte, og de få kursene som holdes er topp. I tillegg er det mange dyktige folk blant medlemmene, så det er mulig å lære av dem også.

IQ-tester skal det jo i prinsippet ikke være mulig å øve seg til å bli bedre på, men papirtesten som gjennomføres i Mensa-regi er en FRT-test bestående av figurer, og som MamaQuilla sier er den korte tiden en utfordring som er tatt med i beregningen av poengene. Selve oppgavene er ikke så veldig vanskelige, ikke før på slutten. 40/45 riktige kvalifiserer for medlemskap, og alle oppgaver teller like mye. Husk forresten at det ikke er minuspoeng for feil svar, så det er bedre å gjette enn å svare blankt. Litt rart, egentlig, men sånn er det. Du har tre forsøk, som det sies her. Gang nr. 2 vil du forøvrig få en annen test enn gang nr. 1.

Formen på det er slik at du har noen figurer bortover/i et rutenett og skal finne ut hvilken som mangler ut fra seks alternativer. Det beste rådet jeg kan gi er derfor å finne figurtester av denne typen. Der bør du øve på å raskest mulig se hva som forandrer seg fra rute til rute og prosessere dette slik at du forstår hva som skal komme i den blanke ruten.

Anonym poster: 3519b53a82f588a59c60cf9edf69714a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på det er slik at du har noen figurer bortover/i et rutenett og skal finne ut hvilken som mangler ut fra seks alternativer. Det beste rådet jeg kan gi er derfor å finne figurtester av denne typen. Der bør du øve på å raskest mulig se hva som forandrer seg fra rute til rute og prosessere dette slik at du forstår hva som skal komme i den blanke ruten.

Anonym poster: 3519b53a82f588a59c60cf9edf69714a

Cluet er jo ofte at man skal finne et mønster mellom figurene i en oppgave, og hvis en har øvd på slike oppgaver endel fra før, er det jo en viss sannsynlighet for at en har sett mønsteret i en tidligere oppgave slik at det blir lettere å gjenkjenne det på testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg har et par spørsmål til Mensa medlemmer og folk som liker iq trening.

De siste dagene har jeg tatt iq testen på Mensa sine hjemme sider en del ganger, å resultatet varierer fra litt under kravet til noe over kravet, når jeg regner ut gjennomsnitte er jeg kvalifisert. Iom at resultatene jeg får varierer fra kvalifisert til ikke kvalifisert ønsker jeg å være sikker på å klare den kritiske testen slik at jeg får et medlemskap med en gang.

Derfor ønsker jeg informasjon om hvordan jeg kan heve iqen min, så jeg alltid klarer å prestere over kravet. Så, hvordan gjør jeg det? Ta flere og flere tester? Finnes det en bok jeg kan kjøpe? Noen videoer på nett? Hvordan går jeg frem får å øke iqen min?

Mitt andre spørsmål handler om det å være medlem. Jeg har lest at Mensa ofte arrangerer forskjellige kurs i forskjellige ting. Hvor ofte holdes disse? Er det noen betingelser som avgjør hvilket kurs som holdes? Og har de kurs som passer med fag på Universitetet?

På forhånd takk :)

Om du ønsker svar fra mensamedlemmer, hvorfor ikke henvende seg til dem direkte?

http://www.mensa.no/forum/

Anonym poster: fa874721a03132c5d6fedd7b50c88e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...