Gå til innhold

Hvordan sy en slik pute?

Ana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den er såpass avansert at det ikke er noe godt tegn at du ber om instruksjon.

Du bør ha ganske god erfaring med symaskina for å få til denne puta. Jeg har sydd mye, og jeg ville ikke forsøkt. Enkelte ting er ikke bryet verdt å forsøke å gjøre selv, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Den er såpass avansert at det ikke er noe godt tegn at du ber om instruksjon.  

Du bør ha ganske god erfaring med symaskina for å få til denne puta. Jeg har sydd mye, og jeg ville ikke forsøkt. Enkelte ting er ikke bryet verdt å forsøke å gjøre selv, dessverre.

:roll:

Det skader da ikke å prøve! Ta en tur på biblioteket, der finner du sikkert en bok med oppskrift. Det er jo bare rette sømmer. Ser ut som det skal være litt legg også må du trekke knapper. Er ikke akkurat noe geni på symaskina selv, men det er jo så gøy å sy!

Helt sikker på at du greier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette så så vanskelig ut jeg, fikk lyst til å prøve selv også...

Må jo ikke ha den helt lik, så det går nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde slike puter til utemøblene våre. Det gikk greit når jeg skjønte hvordan jeg skulle lage åpningen.

Prøv deg på en minipute av stoffrester først.

Den som ikke prøver, lærer ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lært. Det går ikke fortere om du syr stoffet og innholdet i puten samtidig på symaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:roll:

Det skader da ikke å prøve! Ta en tur på biblioteket, der finner du sikkert en bok med oppskrift. Det er jo bare rette sømmer. Ser ut som det skal være litt legg også må du trekke knapper. Er ikke akkurat noe geni på symaskina selv, men det er jo så gøy å sy!

Helt sikker på at du greier det!

Nei, det skader selvfølgelig ikke å prøve. Det verste som kan skje er at Ana har kjøpt inn masse stoff og materialer, og at resultatet ikke blir som planlagt (eller ikke blir i det hele tatt).

Men på den annen side er det tull å begynne å sy noe man ikke har forutsetning for å klare - det blir bare frustrasjon og sløsing med penger.

Noen spørsmål til Ana før du begynner. Hvis du ikke har gjort noe av dette før, eller ikke skjønner hva jeg snakker om, da mener jeg fortsatt at dette er litt i overkant som begynnerprosjekt.

Punkt 1:

Hvilket stoff skal du sy av? Et fast bomullssstoff er greit, sateng tilsvarende den på bildet er fryktelig vanskelig å jobbe med. Hvis du ikke har erfart det på noe smått og enkelt, kommer "noen puter" til å bli kaos. Satengen sklir, både mens du klipper og mens du syr. Når du kaster over klippkanten, vil en sløv nål trekke ut tråder så hele stoffet blir ødelagt.

Punkt 2:

Mønstrete eller ensfarget stoff. Vet du hvor mye ekstra stoff du må beregne for å få mønsteret likt på alle putene? På begge sider?

Punkt 3

Knapper. Du kan trekke egne knapper. Har du gjort det før, eller blir det første gang? Vi snakker om 18 knapper på hver pute her - hvor mange puter? Vet du hvor mye det vil koste, bare å kjøpe "kit" for det? Og hvor mye stoff som går med?

Pukt 4

Kantbånd. Skal du lage skråbånd og kante med, eller skal du sy stikninger i kantene for hånd etter at putene er fylt? Siden det ikke er søm i "boblekanten" på putene på bildet, tyder det på at det er vrangsydde snorbånd sydd inn i sømmen først. Aner du hva jeg snakker om? Det er tricky å få til!!!!

Pukt 5

Du har lyst på sitteputer som denne.... ja, den er veldig søt, men relativt ubrukelig som sittepute. Sikkert fin og myk, og pen å se på til å begynne med.

Nå er kanskje jeg i overkant praktiska anlagt, men hvis du skal bruke en hel helg (minst!) på en pute eller to - da bør de være fine og holdbare LENGE - synes nå jeg, da

Ana - du har ikke svart på noen av svarene her, så jeg aner ikke hvor mye erfaring du har med å sy. Dette er ikke ment for å ødelegge gleden din, men hvis du er så uerfaren som jeg fikk inntrykk av - da bør du tenke deg om før du handler inn masse dyre materialer!

Synes nå jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for en forenklet variant av denne...

Hva om du dropper den "kanten" rundt, men bare syr en enkel firkantet pute, og setter på trukne knapper? 4 knapper ville nok bli bra.

Kan det være noe?

Er nok litt enig med Twigi i at det er en vanskelig å få til eksakt en slik pute som på bildet. Spesielt med liten erfaring og glatt satengstoff.

MEN man må jo av og til bare prøve, men da kan det jo være greit justere litt etter eget mestringsnivå og heller gjøre det mer avansert når man har fått litt trening ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

De averterte slike puter i en brosjyre jeg fikk i posten igår - prisen var kr. 98,- pr.stk. - da tror jeg at jeg hadde kjøpt dem ferdige heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De averterte slike puter i en brosjyre jeg fikk i posten igår - prisen var kr. 98' date='- pr.stk. - da tror jeg at jeg hadde kjøpt dem ferdige heller ...[/quote']

Det var i brosjyren fra Living. Fikk den jeg og :-) Om jeg ville ha dem i det stoffet de hadde der, ville jeg også garantert kjøpt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Ana, men har allikevel lyst til å gi noen tips til Ana dersom hun fremdeles har lyst til å prøve seg på en lignende pute som hun viste, og gir noen tips utifra de relevante punktene Twigi nevnte:

...

Punkt 1:

Hvilket stoff skal du sy av? Et fast bomullssstoff er greit, sateng tilsvarende den på bildet er fryktelig vanskelig å jobbe med. Hvis du ikke har erfart det på noe smått og enkelt, kommer "noen puter" til å bli kaos. Satengen sklir, både mens du klipper og mens du syr. Når du kaster over klippkanten, vil en sløv nål trekke ut tråder så hele stoffet blir ødelagt. .

Bruk ett stoff som er tykt og ikke "lever" i hendene dine, det kjenner du når du tar i stoffene, evt prøv å "føl" på ett par lag mellom hendene dine, for å se hvordan de vrir seg og hvordan de beveger seg mot hverandre.

sklir de veldig mot hverandre, så vil det bli en tøff jobb å sy i dette stoffet!

Stoffer som du kjenner "sitter" litt når du beveger to lag mot hverandre, vil være enklere å jobbe med.

Dette er ikke bare for totalt nyegynnere, mitt andre år på sømmen sydde jeg i silkebrokade mot tykk velur....... :o Aldri igjen!!!

...Punkt 2:

Mønstrete eller ensfarget stoff. Vet du hvor mye ekstra stoff du må beregne for å få mønsteret likt på alle putene? På begge sider?.

Dersom du skal sy en slik pute som vist, så synes jeg ikke det er kjempeviktig at mønsteret skal gå akkurat likt på hver side, det vil jo ikke ses på begge sier samtidig uansett. De forskjellige putene trenger heller ikke være nøyaktig like ihht mønsterfagene, og derfor så finner du bare ett mønster som du kan bruke, og måler hvor mye stoff du trenger for det. Dette med at mønsterfagene skal treffe hverandre er viktig på puter der den ene siden treffer den andre, da ser det rart ut med bom, men siden det her ikke treffes direkte, så vil det uansett bli avskillelse mellom for og baksiden av puten. Gardiner er dette viktig på også, at mønsteret begynner likt iforhold til øverst og nederst.

...Punkt 3

Knapper. Du kan trekke egne knapper. Har du gjort det før, eller blir det første gang? Vi snakker om 18 knapper på hver pute her - hvor mange puter? Vet du hvor mye det vil koste, bare å kjøpe "kit" for det? Og hvor mye stoff som går med?.

Dette kunne du ihvertfall tidligere få gjort hos stoffbutikker, lenge siden jeg har vært borti det, men gå innom en stoffbutikk og kikk både på det de har av knapper, samt hør hva det evt vil koste å få trukket passende.

Du må vel ha en spesialnål for å sy på knappene også, og det får du helt sikkert også hos sybutikken.

...Pukt 4

Kantbånd. Skal du lage skråbånd og kante med, eller skal du sy stikninger i kantene for hånd etter at putene er fylt? Siden det ikke er søm i "boblekanten" på putene på bildet, tyder det på at det er vrangsydde snorbånd sydd inn i sømmen først. Aner du hva jeg snakker om? Det er tricky å få til!!!!.

På denne typen pute ville jeg om jeg var deg, sydd hele puten ferdig, fyllt den, for så å håndsy kanten. Det er ikke noe problem å gjøre dette for hånd, det kan ta litt tid, og du må være nøyaktig med tanke på å få en rett og pen "boblekant", men det er absolutt ikke umulig!!

...Pukt 5

Du har lyst på sitteputer som denne.... ja, den er veldig søt, men relativt ubrukelig som sittepute. Sikkert fin og myk, og pen å se på til å begynne med. .

Dersom du bruker ett solid stoff, og fyller med en korrekt utskjært skumgummipute, som du kan dekke med litt hardere eller bløtere fyll rundt, så kan dette bli helt greie sitteputer. Dersom fyllet etter noen år blir nedsitti, så går det jo an å ta ut knappene, og bytte fyllet, selv om det er en jobb det og.

Har tenkt på å sy slike puter selv også, men har foreløpig ikke kommet så langt. Men noen umulighet er det ikke.

men dersom du ikke har sydd mye eller laget mye etter øyemål før, så råder jeg deg til å få tak i ett mønster med ordentlig forklaring, noe du kanskje får hos sybutikken?

Lykke til Ana! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...