Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følge dagens VG har mer enn halvparten av ektefeller hemmelige sparekontoer hvor de "gjemmer" unna penger som ikke partneren har tilgang til. Er du en av disse?

Jeg må innrømme at jeg er en av dem som har en konto som kun jeg disponerer, hvor jeg sparer til reiser, venninneturer, ut å spise med venner, lønningspils, frisør, taxfrishopping, "litt ekstra til meg selv". Vet at mannen min har det samme, men han kaller det "sparepenger". Vi har i utgangspunktet felles økonomi. Må si jeg følte meg litt "truffet" av artikkelen....

Hvordan er det i deres forhold? Skjuler du noe for partneren din?

Anonym poster: cbddad18bbafa66420ca5ad8b7b57490

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 400.000kr på konto og ca 70.000kr i kontanter pr dags dato, spør ikke hvorfor, sparing som gikk til helvete med tanke på at jeg aldri vekslet inn den enorme sparebøssa, og nå sitter med tidenes sparegris.

Uansett, jeg har ikke hatt noe seriøst forhold de siste par årene, men et par dates som nesten ble det. På ingen tidspunkt falt det meg inn å fortelle de at jeg har 400K til gjengelig liksom..

Det er penger ingen rundt meg vet om at jeg har, hvorfor skal jeg fortelle en kjæreste om de? De er uansett ikke aktuelle å bruke før jeg skal kjøpe bolig tenker jeg.

Anonym poster: b0f81da6aa6d8fdd0829389e470c48db

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 400.000kr på konto og ca 70.000kr i kontanter pr dags dato, spør ikke hvorfor, sparing som gikk til helvete med tanke på at jeg aldri vekslet inn den enorme sparebøssa, og nå sitter med tidenes sparegris.

Uansett, jeg har ikke hatt noe seriøst forhold de siste par årene, men et par dates som nesten ble det. På ingen tidspunkt falt det meg inn å fortelle de at jeg har 400K til gjengelig liksom..

Det er penger ingen rundt meg vet om at jeg har, hvorfor skal jeg fortelle en kjæreste om de? De er uansett ikke aktuelle å bruke før jeg skal kjøpe bolig tenker jeg.

Du våger å oppevare så mye kontanter hjemme? :daane:

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg og mannen min har ikke skjulte kontoer for hverandre. Hadde han hatt det så hadde jeg nok på et eller annet tidspunkt funnet ut av det siden jeg åpner all posten som er til han fordi han er såpass mye bortreist.

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten sparekonto ja.

Anonym poster: 47e890efd0003b255172429e4afb9d5d

Skrevet

Skjuler absolutt ingenting, men jeg har flere konti han ikke har tilgang til. Disse inneholder mine penger. Han har samme opplegg. Vi har ikke helt felles økonomi så dette er helt uproblematisk.

Nå har jeg ikke lest VG-artikkelen, så jeg vet ikke helt hvilken vinkling den har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du våger å oppevare så mye kontanter hjemme? :daane:

I know, det er tilbakestående, men ærlig talt er jeg litt redd for å sette de på konto i tilfelle myndighetene tror jeg har livnært meg som narkodealer eller noe. Dette er mange års sparing, en femtilapp her, en hundrings der, det ble til enormt masse penger..!

Gjest Gjest
Skrevet

I know, det er tilbakestående, men ærlig talt er jeg litt redd for å sette de på konto i tilfelle myndighetene tror jeg har livnært meg som narkodealer eller noe. Dette er mange års sparing, en femtilapp her, en hundrings der, det ble til enormt masse penger..!

Et tips: Du bruker av de kronene der til daglige utgifter og overfører fra brukskontoen det samme beløpet over på sparekontoen.

• Liker 5
Gjest lisha
Skrevet

vi har felles økonomi, og begge har våre egne sparekontoer :)

men det er ingen hemmelighet for noen av oss!

tror ikke det er mange som smelter sammen kontoene fordi de flytter sammen eller gifter seg..

Skrevet

Nå har vi ikke felles økonomi, så ingen av oss har tilgang til hverandres kontoer. Holder ikke noe skjult for han i forstand av antall kontoer, men han vet ikke hvor mye penger jeg har på sparekonto. Det er noe han ikke har behov for å vite heller, på samme måte som jeg ikke har behov for å vite hvor mye han har på sin konto.

Skrevet

Ingen av oss har tilgang til hverandres kontoer, men vi vet hva slags kontoer vi begge har. Vi har separat økonomi, så om mannen vil spare ekstra må han jo gjerne gjøre det. Jeg ser ikke på det som å gjemme unna penger selv om jeg ikke vet eksakt hva min mann har, eller at mannen vet eksakt hva jeg har.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Vi har separate kontoer, men ingenting hemmelig.

• Liker 1
Skrevet

Egen lønnskonto og egen sparekonto, begge med ganske stor saldo. Saldo kan han sjekke ved å se i ligningspapirene og årsoppgavene mine, som står i felles perm med hans papirer. Men trur ikke han husker hva jeg har, og han har aldri spurt om disse kontoene.

Vet at vi begge ser raskt over den andres ligningspapirer for å hjelpe hverandre i tilfelle feil, så sånn sett har vi fullt innsyn i den andres økonomi.

Skrevet

Me er sambuarar med felles økonomi og barn. Har felles-konto, og kvar våre lønns- og sparekonti. Ingen hemmelige.

Gjest Tirkes
Skrevet

Nei. Vi har seperate nettbanker (og begge har kontoer i flere banker). Han har bank-ID via sin mobil og jeg via min. Sånn sett er det adskilt. Og jeg forteller ikke ham alltid om hvordan jeg flytter rundt på pengene, men det er heller ikke hemmelig om han vil se over skulderen min mens jeg pusler rundt på ting. Jeg sparer på en liten konto til en happening i 2014, som han er litt uenig i og mener det er mer økonomisk å betale ned på lånet. Han har helt rett, men det er en tåpelig liten sum og jeg koser meg med økning av beholdningen der av helt andre grunner enn økonomiske. Men han kjenner til det.

(Fellesøkonomi.)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi og det er jeg som er økonomisjefen i familien. Samboeren er håpløs med økonomi og planlegging. Vi har ingen hemmeligheter for hverandre, men det er jeg som har kontrollen over våre felles penger. Han vet sånn omtrentlig hvor mye vi har til enhver tid, men han har ikke 100% oversikt.

Jeg kunne godt hatt en egen sparekonto, men ser ikke poenget med å holde noe sånt hemmelig for samboeren min. Bevisst hemmelighold tyder på mangel på tillit i mine øyne. Og et forhold uten tillit er ikke verdt rare greiene for meg. (Snakker nå om seriøse og stabile forhold, ikke ferske kjærester som ikke vet om forholdet vil vare ennå)

Anonym poster: 77f7646cca2cde9e3242293ed206038e

Gjest Raindrops
Skrevet

Nå har ikke jeg vært gift, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men jeg ser ikke på det som rart å ha en egen sparekonto selv om man er gift. Jeg ser heller ikke på det som rart at ektefellen ikke vet nøyaktig hvor mye som befinner seg på den kontoen heller. Men å gå inn for å skjule større beløp fra livspartneren sin er litt merkelig synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver våre brukskontoer og ett par sparekontoer og BSU hver, men ingen hemmelige kontoer. Jeg lurer på hvorfor i all verden man skal ha det. Jeg og mannen har felles økonomi, når regningene er betalt og penger er satt inn på sparekontoer, står både jeg og mannen fritt til å bruke resterende beløp på det vi vil... Hva han bruker resterende penger på bryr jeg meg ikke om, og visa versa.

Anonym poster: dcd845fb99d7c8e66a20a8a9d0dae31b

Skrevet

Ingen hemmelige kontoer her heller (som jeg vet om ;) ). Felles økonomi, men separate kontoer.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med "hemmelig" er vel at den andre ikke vet noe om den/de, så jeg undres hvordan så mange kan si at "vi har ingen hemmelige kontoer" - så sant det ikke er begge som skriver?

Anonym poster: 7600b0a7634bb70e0966fc161aa18b95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...