Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Duftlys
Skrevet

Har en nydelig gutt på 2 mnd som i de siste ukene har begynt å finne roen for natta et sted mellom 21-22. Han sovner raskt etter leggeritualene vi har innført (bad noen ganger i uka, tran, ny bleie, pysj, flaske på senga og nattamusikk/sang), og sover fram til rundt 4, får ny flaske, og sover deretter til 7 sånn ca. Har skjønt dette er luksus, så er veldig glad for dette! Men vil jo på sikt han skal finne roen rundt 19 på kvelden. Er også klar over det ikke har så mye hensikt å være hard på det med rutiner så tidlig, men når ungen har et slikt sovemønster som han har, og har hatt det over lang tid, så tenker jeg det er bare til å kjøre på. Hvordan går en fram for å legge han tidligere og tidligere? Erfaringer? Når jeg har lagt ham, tusler jeg rundt i nærheten, og går straks inn dersom han blir urolig. Gråter han, tar jeg han selvsagt opp, og går og holder han,stryker på han osv til han roer seg. Dette fungerer veldig fint! Som sagt så finner han roen ganske lett selv. Så hvordan går jeg fram for å få han tidligere i seng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å legge min datter 19.00 da hun var to måneder gammel. Hun hadde kolikk, så hun gråt hver kveld mellom 20.00-00.30, hadde det ikke vært for det hadde vi begynt tidligere. Årsaken til at vi begynte såpass tidlig var hovedsaklig fordi det var tydelig at hun hadde natt i 12-13 timer, og våknet kun for mat i det tidsrommet. Skulle hun legges samtidig som oss, ville hun sovet utover formiddagen - noe jeg syntes etterhvert erfarte var ugunstig. I tillegg sov hun i egen seng, og hadde ingen problemer med å sovne uten oss. Så hvorfor ikke?

Det anbefales vel å forskyve døgnet deres med et kvarter av gangen, har jeg hørt. Ta opp et kvarter tidligere, og legge et kvarter tidligere - og gjenta dette fram til ønsket leggetid. Den dagen kolikken plutselig slapp taket sloknet hun 19.00 og spiste to ganger fram til neste morgen. Så hun justerte døgnet helt av seg selv.

Nå er hun snart 5 måneder, og har begynt å få grøt. Vi har valgt å gi henne grøt på kjøkkenet, for så å gi henne flaske i senga. Det heter seg vel at man ikke skal venne barna til å mates i søvn, så derfor gjør vi dette kun på kvelden, og ellers på dagen må hun sovne for egen maskin. Det fungerer helt greit. Jeg tror også at hun føler at leggingen blir litt for "brå" dersom hun bare blir lagt ned i senga (da gnur hun en del og roer seg ikke uansett om vi sitter der eller om vi stryker på henne), men får hun flaska finner hun roen med den og sovner egentlig momentant etter at hun har spist ferdig og fått sutten.

Jeg er glad vi begynte så tidlig, både for vår og for hennes del. Så dersom det lar seg gjøre er det jo bare å prøve seg frem :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg ville nok ventet med å endret leggetidene.

Begge mine har begynt som din.. Slokke i nitiden, for så etter bare noen uker begynt å ta natten tidligere og tidligere uten at vi har måtte styre noe som helst.

Gjest Duftlys
Skrevet

Hei! Enig med dere over her. Her om dagen var han OVERTRØTT kl 20:30, så vi får begynne stellet ca 19 i dag tenker vi og se hvordan det går! Skader jo ikke å prøve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...