Gå til innhold

Vår sønn får ikke tilstrekkelig hjelp i skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn er testet og sakkyndig erklæring konkluderer med stort behov for hjelp. Men enkeltvedtak fra skole og dermed også ioplan har uteblitt.

Hvordan formulerer jeg klagen?

Anonym poster: 2da21f00aecda83e5ed7bdd84c9cd7ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hjelp er det snakk om? Er det noe dere som foreldre kan ta tak i kanskje?

Anonym poster: c541ab1ae6ecb2d2cf99e9135c1effef

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet en advokat! Min bror hadde krav på mye ekstra støtte, men skolen brukte pengene på ny drikkefontene eller noe lignende. Han fikk ikke det han hadde krav på, og hang etter hele skoletiden.

Anonym poster: c15c4ac97930727887a7f7ded6f30247

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB over her: Mamma angrer på at hun ikke kontaktet advokat, for da hadde hun sluppet å kjempe hele kampen alene :)

Anonym poster: c15c4ac97930727887a7f7ded6f30247

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere anbefale noen gode advokater som tar fri rettshjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn er testet og sakkyndig erklæring konkluderer med stort behov for hjelp. Men enkeltvedtak fra skole og dermed også ioplan har uteblitt.

Hvordan formulerer jeg klagen?

Når var den sakkyndige vurderingen på plass?

Anonym poster: 6c1199292423c440a3d9156ccc996cc5

Gjest halebein
Skrevet

Krev møte med rektor og ansvarlig i kommunen, skolesjef/rådmann. Gjerne med ppt også.

• Liker 1
Gjest halebein
Skrevet

Man kan også ringe fylkesmannen. De behandler klager og utfører tilsyn ved skolen. De kan også hjelpe til å formulere klage.

AnonymBruker
Skrevet

Når var den sakkyndige vurderingen på plass?

Anonym poster: 6c1199292423c440a3d9156ccc996cc5

I fjor sommer og gutten har fått ioplan og enkeltvedtak sakkyndig erklærig tidligere, ca 5 6 år men etter sakkyndige erklæringen i fjor har vi ikke hørt et pip.

AnonymBruker
Skrevet

Fylkesmannen er riktig instans. PPT kan bare skrive den sakksyndige vurderingen, men de kan ikke legge seg opp i skolens tildelinger. Skriv en kortfattet klage til rektor, gi dem mulighet til å svare deretter fylkesmannen. feks.

"Viser til sakkyndig vrdering skrevet av PPT, ved (person)xxx, datert xxxx. Den sakkyndige vurderingen tilråder xxxxxxxxxxx, og i følge opplæringslova skal skolesjefen fortløpende fatte enkeltvedak. Undertegnede har ikke mottatt et slikt vedtak, og kommer til å klage til fylkesmannen dersom det ikke blir en ordning på dette snarest"

Anonym poster: b940e6dcd162d30b2e36afbbc2c8cc2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er norsk skole det er snakk om. Ikke forvent at de løfter en finger for å hjelpe uten at du står og hamrer rettighetene dine ned i halsen på dem. Enkeltlærere kan være velmenende og greie, men hele systemet og byråkratiet i det er et helvete. Har dessverre ikke noe annet råd å komme med, men norsk skole er et monument til ansvarsfraskrivelse, og de som faller utenfor de mest normale 90 % gidder man ikke bry seg særlig med.

Jeg tror dessverre det er vanskelig å få fri rettshjelp til dette, men for Guds skyld: Gjør alt dere kan, og koble koste hva det koste vil inn en eller annen som kan regelverket og saksgangen.

Det kan høres ekstremt ut slik jeg beskriver det, men etter mange nok år med erfaring med nettopp tilrettelegging og oppfølging av barn med spesielle behov (både de som ligger foran og de som ligger bak) er det vanskelig å være annet enn negativ.

Anonym poster: 7028ddffa9002e38a1be9241e9c4a9ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gutten er forresten 17 men det er jo nå i innspurten det er viktig med oppfølging og når man vet hvor stort frafallet i videregående er så blir det desto viktigere, virker som skolen dabber litt av når elevene når en viss alder.

Overbevist om at vi ikke er de eneste. De spekulerer nok i at vi ikke orker å klage. Sendte en klage til rektor nå så får vi se.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kusina mi har en lignende situasjon. Sønnen ikke fått hjelp i årevis, ble blant annet satt til å skuffe snø i skoletiden med begrunnelsen at han var jo ingen teoretiker men praktiker.

Hun har brukt sytten tusen på advokat og fremdeles har ikke rektor svart på klagen.Flere måneder er gått uten svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Slikt må søkes om et år i forveien pga det må inn i budsjettet.

AnonymBruker
Skrevet

Fylkesmannen er riktig instans. PPT kan bare skrive den sakksyndige vurderingen, men de kan ikke legge seg opp i skolens tildelinger. Skriv en kortfattet klage til rektor, gi dem mulighet til å svare deretter fylkesmannen. feks.

"Viser til sakkyndig vrdering skrevet av PPT, ved (person)xxx, datert xxxx. Den sakkyndige vurderingen tilråder xxxxxxxxxxx, og i følge opplæringslova skal skolesjefen fortløpende fatte enkeltvedak. Undertegnede har ikke mottatt et slikt vedtak, og kommer til å klage til fylkesmannen dersom det ikke blir en ordning på dette snarest"

Mange takk, tror jeg makulerer min og sender denne istedet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han har jo vært inne i systemet i årevis, plutselig uteblir enkeltvedtakene.

Ts

Gjest Gjest
Skrevet

Han har jo vært inne i systemet i årevis, plutselig uteblir enkeltvedtakene.

Ts

Men du har det på papir?

AnonymBruker
Skrevet

Mange takk, tror jeg makulerer min og sender denne istedet.

Ts

Etter den nye informasjonen din ville jeg ført på noe slikt som

"forrige enkeltvedtak er datert xxxxx, og forlå fdermed før den nye sakkyndige vurderingen. Det har ikke forekommet nytt vedtak basert på den nye vurderingen"

AnonymBruker
Skrevet

Vel, i følge opplæringslova er det ikke lovlig. Det skal tildeles enkeltvedtak fortløpende. Skoler som har praksis med at det skal søkes før kommende skoleår (og ikke kan søke underveis) bør meldes til fylkesmannen

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, i følge opplæringslova er det ikke lovlig. Det skal tildeles enkeltvedtak fortløpende. Skoler som har praksis med at det skal søkes før kommende skoleår (og ikke kan søke underveis) bør meldes til fylkesmannen

Hmmm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...