Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Trenger hjelp til personlig budsjett å håper noen her inne kan gi meg noen gode råd.

Vår husholdning består av min samboer men mnd inntekt på ca 25.000,-

Meg med mnd inntekt på ca 20.000,-

Min datter på 16 år.

Etter ønske fra samboer, er det jeg som er ansvarlig for å betale regninger. Han har dysleksi og generell vegring for papirer og data.

Samboer mener at vi skal betale 7.500,- hver i mnd inn på en egen regninskonto.

Våre faste utgifter er følgende;

- Husleie, 7.500,-

- Strøm, ca 2.500 - 3.000,-

- Viasat, 650,-

- Forsikringer, 1.300,-

+ Veiavgifter for 2 biler.

Vi begynte å sette inn 7.500,- hver i mnd på regningskontoen, men jeg føler at det for min del ikke går rundt. Samboer handler noe mat, men ellers er det jeg som handler mat og andre ting til felleskapet som man trenger i en husholdning. I tillegg har jeg en 16 åring å forsørge. Jeg mener selvsagt ikke at samboer skal forsørge mitt barn, men mener kanskje at man skal yte til fellesskapet etter evne.

Vi har vært samboere i 12 år, så dette er ikke noe nytt forhold.

Grunnen til at jeg legger dette fram her er at jeg føler at det ikke går rundt for meg. Det er en evig kamp for min del å både betjene fellesutgifter, være nesten alene om husholdningsutgifter og forsørge en 16 åring. Jeg går hver mnd i minus mens samboers konto vokser.

Noen gode råd?

Anonym poster: 01ff7a7f3e0a3f64d2a9d51e62c1575f

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Egen mat/husholdningskonto?

Såvidt jeg ser, så blir det omtrent 13.000 kr (7500 på hver) i de faste utgiftene du har oppgitt. Men dere har vel kanskje flere faste utgifter enn dette. Telefonregning? Lån? Han kan jo ikke bare bestemme at dere skal overføre så så mye, om han ikke vet størrelsen på de faste utgiftene.

AnonymBruker
Skrevet

Egen mat/husholdningskonto?

Såvidt jeg ser, så blir det omtrent 13.000 kr (7500 på hver) i de faste utgiftene du har oppgitt. Men dere har vel kanskje flere faste utgifter enn dette. Telefonregning? Lån? Han kan jo ikke bare bestemme at dere skal overføre så så mye, om han ikke vet størrelsen på de faste utgiftene.

De mnd fellesutgiftene stemmer, så er vi selv ansvarlig for våre tlf, bensin og eller andre personlige utgifter.

Det føles nok ekstra tungt for meg siden det er så mange utgifter nå på nyåret, å regningskontoen er enda ikke så etablert at den står i pluss.

Utgiftene som har tatt en stor del er jo veiavgift på to biler. I tilleg har jeg kontigenter og andre avgifter til barnets fritidsaktivitet, klær, linser, lommepenger osv...

Jeg ser for meg at hele feriepengepotten min går rett inn på regningekontoen for å komme ajour...

Samboer har igrunnen aldri vært gjerrig, men han har nok blitt mer gnien nå som han ser sin konto vokser. Før hadde vi felles økonomi.

Gjest Ratata
Skrevet (endret)

Jeg er også enig i dette med egen konto for mat/husholdning.

Samtidig så tenker jeg; dere har vært samboere i 12 år, din datter er 16. Atså, da antar jeg at din samboer har mer eller mindre fungert som stefar siden jenta di var 4 år. Han må da føle et slags forsørgeransvar ovenfor henne til en viss grad når man er i såpass etablerte forhold? Tenker iallefall på mat/husholdning her nå.

Og det at det ikke går rundt for deg, det må du jo ta opp med han og gjør han oppmerksom på at det kanskje er litt skeivfordeling med tanke på mat/husholdning. Det er som oftest den som tar seg av handlingen som ser hvor mye penger det faktisk går på dette. Kanskje han ikke er klar over det.

Endret av Ratata
Skrevet

Hvorfor gikk dere bort fra felles økonomi? Hans valg eller ditt?

Uansett, dette er jo ingen trivlig situasjon for deg, jeg vil tro det påvirker forholdet negativt også. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke vil være med å dele, han skal i teorien være glad i deg, siden han bor sammen med deg. Da bør han jo ser fordelen av felles økonomi, eller i alle fall dele det slik at det går litt mer enn rundt for deg. Som Ratata sier, så burde han etter 12 år også føle at jenta di inngår som en del av familien deres. Det minner mer om et kollektiv enn om et parforhold, det er ikke positivt.

Men du får vel barnebidrag fra eks også, i tillegg til lønn antar jeg, så utgiftene for 16-åringene skal vel være delt mellom deg og hennes biologiske far? Da er det jo rett at han ikke skal betale for den delen i tillegg. Han må derimot betale 50% av alle andre felles utgifter, inkl mat synes jeg. Mat er endel av kostnadene for familien/husholdningen, enkelt og greit.

Men, det skal sies, siden dere ikke har felles økonomi så kan du ikke klage over at han har igjen mer, da han tjener mer. Sånn er det hos oss også nå, jeg har igjen litt mer enn min samboer hver måned, fordi jeg har mer utbetalt. Jeg har også dobbelt så stort studielån som han å betale på, det spiser opp litt av forskjellen.

Ang bilene - trenger dere to biler? Kan dere ikke dele på 1?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill :)

Både bidrag og barnetrygd er regnet med i min inntekt. Barnefar har ingen kontakt med barnet å betaler kun bidrag, han har aldri bidratt med noe annet.

Det er min samboer som er datterens farsfigur, å han har som sagt aldri vært gjerrig, men gnur mer på pengene nå enn tidligere. Jeg kan ikke fordra å måtte be han om penger, å han vet jo at mat koster. Ikke bare mat, men tannkrem, såper, smør, salt, brødposer osv osv... ting vi bruker men som ikke synes...

Det var samboer som ville ha det på denne måten.

Vi er også totalt avhengig av to biler da vi bor på et sted der det ikke er så mye offentlig kommunikasjon. Vi har ca 3 mil hver til jobb - i forskjellige retninger + at jeg jobber turnus.

Skrevet

Tusen takk for innspill :)

Både bidrag og barnetrygd er regnet med i min inntekt. Barnefar har ingen kontakt med barnet å betaler kun bidrag, han har aldri bidratt med noe annet.

Det er min samboer som er datterens farsfigur, å han har som sagt aldri vært gjerrig, men gnur mer på pengene nå enn tidligere. Jeg kan ikke fordra å måtte be han om penger, å han vet jo at mat koster. Ikke bare mat, men tannkrem, såper, smør, salt, brødposer osv osv... ting vi bruker men som ikke synes...

Det var samboer som ville ha det på denne måten.

Vi er også totalt avhengig av to biler da vi bor på et sted der det ikke er så mye offentlig kommunikasjon. Vi har ca 3 mil hver til jobb - i forskjellige retninger + at jeg jobber turnus.

Men hvorfor har dere ikke en felles konto for ALLE felles utgifter? Altså inkludert mat, såper og alt du her ramser opp. Skaff et kort på den kontoen, som brukes til å betale alle felles innkjøp, så får dere sette inn mer på den kontoen begge to om det er tomt. Om dere deler etter inntekt, om du betaler mer pga datteren eller om det deles helt likt er nå en ting, men det er i alle fall ingen grunn til at bare du skal betale for disse tingene. - Og det er mye lettere å få til i praksis dersom det betales fra en felles konto.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere må ha egen konto der dere bidrar likt, eller tilnærmet likt, til husholdningstugiftene også. Og så tenker jeg at du etter å ha trukket 7500,- til faste utgifter, 4000,- til mat og husholdning (bare et tenkt tall, som er sånn ca det jeg tror dere klarer dere på) har du 8500,- kr igjen og om ikke det holder til telefon, bensin osv. må du og datteren deres dempe forbruket litt.

Du må jo også tjene ekstremt dårlig hvis 20.000,- er inkl. barnetrygd og bidrag for en 16-åring som ikke har noe samvær med sin far, såfremt faren betaler "normalt" bidrag. Jobber du virkelig 100%? Hvis ikke er det kanskje på tide å gjøre det. Hun kan også få seg en jobb.

Anonym poster: fd9f5546825762f4ac84d4ebfaa004ad

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Trenger hjelp til personlig budsjett å håper noen her inne kan gi meg noen gode råd.

Vår husholdning består av min samboer men mnd inntekt på ca 25.000,-

Meg med mnd inntekt på ca 20.000,-

Min datter på 16 år.

Etter ønske fra samboer, er det jeg som er ansvarlig for å betale regninger. Han har dysleksi og generell vegring for papirer og data.

Samboer mener at vi skal betale 7.500,- hver i mnd inn på en egen regninskonto.

Våre faste utgifter er følgende;

- Husleie, 7.500,-

- Strøm, ca 2.500 - 3.000,-

- Viasat, 650,-

- Forsikringer, 1.300,-

+ Veiavgifter for 2 biler.

Vi begynte å sette inn 7.500,- hver i mnd på regningskontoen, men jeg føler at det for min del ikke går rundt. Samboer handler noe mat, men ellers er det jeg som handler mat og andre ting til felleskapet som man trenger i en husholdning. I tillegg har jeg en 16 åring å forsørge. Jeg mener selvsagt ikke at samboer skal forsørge mitt barn, men mener kanskje at man skal yte til fellesskapet etter evne.

Vi har vært samboere i 12 år, så dette er ikke noe nytt forhold.

Grunnen til at jeg legger dette fram her er at jeg føler at det ikke går rundt for meg. Det er en evig kamp for min del å både betjene fellesutgifter, være nesten alene om husholdningsutgifter og forsørge en 16 åring. Jeg går hver mnd i minus mens samboers konto vokser.

Noen gode råd?

Først så må dere (forutsatt at dere begge - ikke bare sambo - er enige i å gå for denne løsningen) enten avtale å betale inn ekstra i måneder der mye går ut, eller betale inn såpass mye på felleskontoen nå i starten at den har likviditet nok.

Altså: enten betaler dere de faktiske utgiftene den mnd inn på kontoen og nuller ut hver mnd, eller så deler dere årets utgifter på 12 og setter inn en "buffer" første mnd. Feks 5000 ekstra hver nå i mai. I desember kan dere dele alt over 10.000 på kontoen på 2, og la resten stå til desse månedene med mye utgifter. Men først må dere jo regne ut hva de faktiske utgiftene er. Mat, medisiner, hygiene, lisens, internett etc?

Dessuten stusser jeg over at dere tar årsavgiften fra felleskonto dersom bilene er separate (altås at en bil er din og en hans)? Enten er bilene felles og service/forsikring etc deles, eller så er de separate og du betaler din service+årsavgift og han sin. Dette blir en salig røre. En salig røre jeg mistenker at samboeren din med vilje profiterer på.

Det høres, helt ærlig, ut som samboeren din driver og bygger seg opp en "samlivsbruddskonto" og at han har hastverk med å gjøre det..

Anonym poster: 86efd5f0b061b92f79dfa289b5e3cf17

Skrevet

Me har delvis fellesøkonomi. Det er ganske stor forskjell i inntekta vår, så me har skeivfordelt utgiftene slik at me prosentvis betaler det same i forhold til inntekt. Dermed sit ein igjen med meir enn den andre, men ikkje like skeivt som om me betalt beint 50% kun i forhold til utgift. Me setter også inn litt ekstra slik at der blir ein buffer der i tilfelle uforutsette utgifter, eller andre utgifter me betaler på fellesen som t.d. vedlikehald av hus, gardiner, maling, ekstra stor straumrekning osv.

Personlige lån som studielån og kredittkort, mobilrekninger, personleg sparing som t.d. BSU, og liknande går ut i frå vår eigne private kontoer. Det tas ikkje med i fellesutgiftene.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Andre mulige fellesutgifter kan være

Internet

Hjemmetelefon

TV lisens

Bladet og aviser

Skrevet

Kommunale utgifter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...