Gjest LilleLovely Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Har en jente på 2 år 1 mnd. Hun sovner ikke før 20-20:30 (begynner legging kl 19), sover til 6:00-7:00 vanligvis. Jeg har latt henne styre selv når hun skal sove på dagtid i helgene, da blir hun ikke trøtt før kl 14:00 ca, og det blir vel litt sent? Det tar også da en stund før hun sovner. Sover 1-1,5 t. Er det på tide å kutte ut dagsøvnen, i hvert fall i helgene? Og heller gjøre rolige ting som å lese bok osv.? Eller?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Datteren min på 2 år og 4 mnd har nesten sluttet. Om hun sover er det max 30 min, og det skjer 1-2 ganger i uken.
Gjest LilleLovely Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Hvordan vet man at det er på tide å oppmuntre til å slutte da?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Når leggingen blir vanskelig, og de sovner senere og senere til dagdupp var tegn her ihvertfall.
Gjest Kv84 Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Jeg vet om en 3åring som sover på dagen, og jeg synes det begynner å ligne på at foreldrene liker å få fri enn at ungen egentlig trenger å sove om dagen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Vår jente på litt over to sliter også med å sovne om kveldene. Blir alltid over 20, og ofte over 20.30, selv om vi når har begrenset dagsovingen til max en time. Tror likevel vi skal holde på dagsovingen i alle fall til sommerferien, for at det skal bli en lang "hjemmeperiode" uten dagsoving før hun skal på sin første sovefrie dag i barnehagen. Hun blir så sliten i barnehagen at der trenger hun virkelig duppen sin. Anonym poster: f709a63e6b6e02fecd1b998e391c0384
Gjest Marmot Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Jeg tror man gjerne har en periode der de sliter med trøtthet på ettermiddagen når man kutter ut dagsovingen, uansett hvordan man gjør det. Sønnen min er 2 år og 5 mnd. nå, og de fleste dagene sover han ikke hjemme, men det hender han tar seg en lur på sofaen. Han får, og har alltid fått, styre søvnen sin helt selv. Våkner han tidlig på morgenen spør jeg ham om han vil ha en lur i vogna/senga, og det vil han som regel da, han skjønner jo at han trenger det selv.
Gjest Londra Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Når barnet sovner sent på kvelden er det på tide å stoppe med dagsoving. Dette skjer ofte gradvis. Hos oss var det ofte annen hver dag med dagsoving og sovne sent på kvelden, og sovne tidlig neste kveld. Prøve å holde barnet våken med lek tøys og tull. Det går jo også ann å vekke barnet etter 30 min søvn også. Tror jeg hadde prøvd det først.
Gjest Marmot Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Tror likevel vi skal holde på dagsovingen i alle fall til sommerferien, for at det skal bli en lang "hjemmeperiode" uten dagsoving før hun skal på sin første sovefrie dag i barnehagen. Hun blir så sliten i barnehagen at der trenger hun virkelig duppen sin. Anonym poster: f709a63e6b6e02fecd1b998e391c0384 Det er veldig vanlig å kutte ut soving hjemme men ikke i barnehagen, en god stund før den kuttes ut i barnehagen. Så trenger hun ikke sove på dagtid hjemme, er det ingenting i veien for å la henne slippe da, men fortsette i barnehagen.
Gjest LilleLovely Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 hm. takk for svar! kanskje vi skal prøve å holde henne våken en dag til helgen og se hvordan det går. tror det skal gå fint, egentlig.
Ciara Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Jeg vet om en 3åring som sover på dagen, og jeg synes det begynner å ligne på at foreldrene liker å få fri enn at ungen egentlig trenger å sove om dagen. Vil bare si at det absolutt finnes treåringer som behøver å sove på dagen. Min er veldig snart tre, og han sover på dagen i helgene. I barnehagen får han ikke til, for der er sovetiden fra 12-14, og det er for tidlig for ham. Hjemme sover han fra 14-15.30, og det har ingen innvirkning på nattesøvnen hans som er fra 19.30-07. Noen ganger sier han at han ikke er trøtt og ikke vil sove, og da legger vi ham ikke. Men da har det alltid endt med at han har sloknet i sofaen.
Gjest Londra Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 Jeg vet om en 3åring som sover på dagen, og jeg synes det begynner å ligne på at foreldrene liker å få fri enn at ungen egentlig trenger å sove om dagen. Vi skulle gjerne hatt litt fri på dagen og beholdt dagsoving på 3 åringen... Men om han sover på dagen sovner han ikke for kl 22-23 på kvelden og er sutrete neste morgen fordu han våkner til samme tid uansett når han legger seg. Så den dagduppen ødelegger en kveld og neste dag for både han og oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå