Gå til innhold

MÅ en ha alt av spill for at ungene skal kunne være sammen (14 åringer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt frustrert som mor her.

Vi har en haug med pc`r i huset, WII og en bråte med brettspill.

Har et stort rom med mange gode sitteplasser der ungdommen kan sitte uforstyrret om de ønsker det, stor tv og lydanlegg, med mulighet til å laste ned alle de filmer, musikk de ønsker. (Er jo plass i stua også, men de fleste ungdommer ønsker jo helst ikke sitte oppa foreldrene)

Pleier stort sett alltid å ha litt godsaker på lur, slik som pizza, brus og litt knask om de har lyst på. Kjøleskapet er også gjerne fylt med mat om de er sultne.

Men... det er ikke bra nok. Vi har jo ikke alle de nyeste spillboksene som er tilgjengelig på makede, med alle spill som tilbehør.

Dermed får vi høre fra sønnen på 14 at "ALLE vennene synes det er kjeeeedelig her. De har INGENTING å gjøre. Kan bare sitte å se i taket."

Må en gå til innkjøp av alskens spillkonsoller og slikt utstyr for at ungdommer på en 12-17 år kan være sammen ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"da synes jeg du skal få deg en liten jobb, så kan du kjøpe ale du ønsker deg for pengene du tjener selv" svarer du da.

Anonym poster: 1fc44e7c729e647e1fd71e3e6f8e5afe

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei det må ikke man. Han kan spare penger selv og kjøpe.

Anonym poster: fe19b59593e7870f13e69ee6e5508549

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reklame har stor påvirkningskraft her. Det kommer jo nye spill hele tiden og man blir fort lei de gamle.

Syns også at noen av de nyeste spillene er rett og slett for enkle, man runder de lett og kjeder seg etter en uke. 14 åringer skjønner det ikke like godt,og det er din jobb å si nok er nok.

Virker som om de har det litt for godt. Du får be dem jobbe hvis de trenger mer.

Tror også at 14åringen din bruker det mot deg fordi han vet at du vil at han skal ha det fint med vennene.

Anonym poster: 261751287e12d5a864153cee53a83e71

• Liker 1
Skrevet

Nei. Om vennene hans synes det er kjedelig å være hos han, tror jeg faktisk at det har mer med HAM å gjøre, enn hvilke konsoller dere har. Ikke vondt ment, altså. Men.. Alt blir jo hva en selv gjør det til. Han får heller bli flinkere til å finne på ting med det han HAR, enn å sitte å klage over det han ikke har.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dårlige venner.

Anonym poster: 88e90bab77f706d80931cdfac3d54a3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår søn har Xbox, og vis han har lyst på spill må han spare til det selv. Han er 14 år gammel. Han får en 100 kr til fredagen så de pengene kan han disponere slik han vill. Han og prøvd med "ja men alle andre har ditt og datt" vår standar svar til det er "alle foreldre har forskjellige regler vi har våre regler, og det er at alt privat underholdning skal du sponse selv.

Anonym poster: a6ccbd2eae8bf67095f4bac849b98f2b

AnonymBruker
Skrevet

Men av alt privat underholdning skal du sponse selv,

mente jeg å skrive

Anonym poster: a6ccbd2eae8bf67095f4bac849b98f2b

AnonymBruker
Skrevet

Det er dårlige venner, er det sønnen din de vil være sammen med, eller spillene hans??

Anonym poster: 8feae463462b88d9c36e04605efc7542

• Liker 2
Skrevet

Det kommer veldig an på gjengen han henger med. Mine unger har noen venner som er totalt uten evne til å gjøre annet enn å spille spill. Det er helt tragisk. Og vi har nesten ingenting her hjemme for vi er ikke en spillefamilie.

Det er jo veldig trist at sønnen din skal måtte føle seg utenfor pga dette, men det er et større problem enn bare han. Problemet er kulturen i gjengen hans.

Gjest Gjest
Skrevet

"da synes jeg du skal få deg en liten jobb, så kan du kjøpe ale du ønsker deg for pengene du tjener selv" svarer du da.

Anonym poster: 1fc44e7c729e647e1fd71e3e6f8e5afe

Har ordnet det slik at han tjener penger på å gjøre ting her hjemme. Det kan utgjøre alt fra 120,-kr i faste oppgaver han selv har valgt. Jeg i tillegg ekstra-oppgaver utenom han kan gjøre i tillegg om han ønsker, det tjener han godt på.

Er et stort mas å få han til å gjøre de oppgaver han selv har valgt å gjøre. Ekstraoppgaver gidder han sjeldent (da må det i så fall være en svært enkel jobb og svært mye å tjene på det) Joda.. han er nok en del lat av seg.

Mye av tiden går til spill og prating med kompiser på nettet. Det sluker gjerne tiden hans.

(Når det er slik frister deg jo heller ikke å kjøpe noe ekstra, gi noen ekstra kr osv)

Har akkurat samme oppdragelse på storebror, men han var enklere på den måten. Såpass at jeg hadde problem med å finne på nok arbeidsoppgaver til han. Han ville gjerne tjene mer penger.

Skrevet

Nei det må ikke man. Han kan spare penger selv og kjøpe.

Anonym poster: fe19b59593e7870f13e69ee6e5508549

Det er prøvd. Men når han ikke orker jobbe, blir det lite penger.

Selv om han får all den mat han trenger og vel så det hjemme. Tilbyr også å kjøpe inn for å lage til ekstra god skolemat. Allikevel bruker han stort sett mesteparten av ukepengene på leskedrikk og ferdigmat (boller baguetter ol) på butikken i langefri

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så høres han ut som en bortskjemt drittunge. Han trenger en ekte jobb, ikke et salig pengedryss hver gang han gidder ta seg bryet med å trekke ned etter seg på do.

Anonym poster: 88e90bab77f706d80931cdfac3d54a3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som om dere har mye, jeg. Dårlige venner, bortskjemte unger. Og jeg er ikke særlig gammel selv.

Men det ser ut til at det er i den retningen det går nå. Når min lillebror er med sine venner er det alltid snakk om spill og alskens duppeditter - jeg skulle likt å si de hadde en genuin interesse for RPG, IT eller den slags, men den gang ei. Det er bare lett underholdning. Personlig mener jeg det er altfor lite av genuin interesse i dag, hvorfor ikke dyrke sine egne ting? Bare å utforske forskjellige sjangre innen film, spill og litteratur og ta seg tiden til å utdype interessen litt gjør hele opplevelsen så uendelig mye bedre!

Nå sporet jeg visst av. Hadde jeg hatt en unge som sa noe slikt til meg ville jeg aller helst satt dem i skogen til å leke med pinner, slik at de kan få et visst perspektiv på hva fantasi er for noe, eventuelt låst dem inne på et rom med skikkelig litteratur som de kan bryne seg på. Men sånt er vel kanskje ikke så allmennt akseptert og jeg er vel kynisk og gammeldags i enkeltes øyne; som noen over her nevnte, at ungene får tjene sine egne penger til alskens spill og greier er kanskje mer på sin plass.

Anonym poster: fd3cfd9c95b328e258a262d0207a411b

• Liker 2
Skrevet

Reklame har stor påvirkningskraft her. Det kommer jo nye spill hele tiden og man blir fort lei de gamle.

Syns også at noen av de nyeste spillene er rett og slett for enkle, man runder de lett og kjeder seg etter en uke. 14 åringer skjønner det ikke like godt,og det er din jobb å si nok er nok.

Virker som om de har det litt for godt. Du får be dem jobbe hvis de trenger mer.

Tror også at 14åringen din bruker det mot deg fordi han vet at du vil at han skal ha det fint med vennene.

Anonym poster: 261751287e12d5a864153cee53a83e71

Er lignende vi har erfart. Kjøpte PS 2 på for en del år siden. Fikk kjøpt brukt en hel bråte med spill brukt også, tror vi har det meste der. Den var "bare" hipp i ca 2 mnd. Den havnet på hytta for å ha litt å gjøre inne om været var dårlig. (Men nå er det jo nyere modeller på dette, så den gamle er uansett kjedelig nå)

Kan nok tenkes han bruker noe mot meg. En ønsker jo gjerne det beste for sine barn på alle måter.

Rommet bygget vi ekstra for noen år siden, siden soverommene deres er litt små. Dett med tanke på at ungene skulle ha et sted å ha besøk av venner. Det er lydisolert så de kan bråke ganske godt uten at det forstyrrer oss. (Ble også et greit gjesterom)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må få legge til: Om han ikke gidder å jobbe er det hans problem, ikke ditt. Latskap burde ikke belønnes. Synes det høres ut som om han har mange supre muligheter, bare det at du er villig til å kjøpe inn masse mat for å kunne gjøre maten hans mer spennende for ham er langt mer enn hva jeg ville gjort. For all del, de trenger ikke vokse opp på vann og brød, men det får da være måte på hva de skal få tilrettelagt for seg.

Jeg er klar over at ungdom har mye press på seg, men i mange tilfeller er det ren og skjær latskap som råder - man får ikke mer energi av å sitte på rommet og spille eller henge på Artige. Orker ikke-kortet er uakseptabelt i slike tilfeller. Send ham en tur i skauen!

Anonym poster: fd3cfd9c95b328e258a262d0207a411b

• Liker 3
Skrevet

Det er dårlige venner, er det sønnen din de vil være sammen med, eller spillene hans??

Anonym poster: 8feae463462b88d9c36e04605efc7542

Det har jeg faktisk spurt om, men da ble han rimelig fornærmet. Var jo det alle gjorde når de var på besøk hos hverandre.

Det kommer veldig an på gjengen han henger med. Mine unger har noen venner som er totalt uten evne til å gjøre annet enn å spille spill. Det er helt tragisk. Og vi har nesten ingenting her hjemme for vi er ikke en spillefamilie.

Det er jo veldig trist at sønnen din skal måtte føle seg utenfor pga dette, men det er et større problem enn bare han. Problemet er kulturen i gjengen hans.

Ifølge sønnen vår er vist alle (spesielt gutta) kun interessert i spilling i klassen.

Er ca 40 gutter i klassen, men tviler på det stemmer.

Kan være valg av venner også som ligger litt bak.

Ser bare spesielt den ene han er mye sammen med. Foreldrene er skilt og det eneste det høres ut som gutten gjør er å sitte med spill. Ingen fritidsaktiviteter eller noe slikt. Han er forresten sjeldent her, for da må han bruker han en lapptopp med dårlig bateri som er noe treg. Velger heller å sitte hjemme.

Går sønnen min til han, høres det ut som de kun sitter på vær sin pc og spiller hele tiden.

Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes det høres rimelig kjedelig ut. Men så har jeg ikke den som sitter noe særlig med spill selv. Har prøvd for å se hva det er de prater om og vite mer hva dette er som de liker så godt. Men synes det tok for mye av tiden den korte perioden jeg forsøkte. Tid jeg heller ville brukt på andre ting.

Skrevet

Jeg vet om unger som er som den gutten du beskriver. Spesielt en gutt gjør aldri annet enn å spille- aldri! Mora kommuniserer med han gjennom chat på Facebook, helt sant!

Er guttungen din med på organisert idrett el?

Skrevet (endret)

Og denne generasjonen skal etterhvert ta over landet.

Det kommer til å gå strake vegen åt skogen med dette landet om noen år.

Endret av Bernardette
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet om unger som er som den gutten du beskriver. Spesielt en gutt gjør aldri annet enn å spille- aldri! Mora kommuniserer med han gjennom chat på Facebook, helt sant!

Er guttungen din med på organisert idrett el?

Er litt slik du beskriver med den gutten jeg nevnte også, med tanke på FB og chat.

Han er ikke med på idrett, men speideren. (Delvis et krav at han må være med på 1 ting, delvis at han synes alle helgeturene er gøy. Speideren er veldig aktive her)

Da har han også tidligere prøvd ut div andre ting. Fodtball, allidrett ol. Men det var ikke helt greia for han. (Mye skytes de som drev det, for var du ikke best ble du fort satt på sidelinja for å se på. Ikke veldig gøy)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...