Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere inntrykk av at det er viktig for manne å ha overtaket i forholdet tror dere?

at han har best jobb, tjener mest penger, smartest etc.

Har fått inntrykk av dette av og til, men lurer på om det egentlig stemmer.

Hvad tycks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er likt fordelt. Kjenner mange kvinner som ikke takler at mannen har "overtaket"

• Liker 3
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på mannen. I vårt forhold har jeg jobb med mest "status" utad, og tjener mest. Han har vel aldri utrykt at det er problematisk at jeg tjener mer. Jeg tror hans nøyaktig sitat når jeg fikk lønnsforhøyelse og hopper grundig opp og endte litt over ham var: Woohoo!

(Felleskasse og fellesøkonomi, ftw).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Guilty as charged...

Er en av disse mennene selv. Vet ikke helt hvorfor det er slik, men er vel redd for at hun skal gå i fra meg hvis det var motsatt.... teit

Anonym poster: 0ff3489d4098e16ebc302538c0acdede

Gjest Naria
Skrevet

Eksen likte svært dårlig at jeg fikk en jobb hvor jeg tjente betydelig bedre enn han. Han unnet meg i det hele tatt ganske lite. Husker vi begge fikk penger i julegave fra bestemoren hans og at vi fikk samme sum, det var i følge han helt urimelig og han burde ha fått mer siden han tross alt var barnebarnet.

Jeg er også helt sikker på at han mente at han var smartere enn meg, selv om han aldri sa det direkte.

Min nåværende kjæreste ville aldri ha vært misunnelig eller følt seg truet av min suksess, han støtter meg 100% og det er så utrolig deilig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann som føler det motsatt: At jeg ofte får et overtak, men vil ikke ha det. Det føles så lite givende hvis ikke begge parter står omtrent likt mentalt synes jeg...

Anonym poster: 4cb8dea9633fea7baf45388e07a5c0bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig synd når dette er tilfelle da.

Det stammer sannsynligvis fra gamledager hvor mannen sto for jobbing og inntekter, mens konen gikk hjemme med barna og var husmor. Og dagens menn føler nok litt på den tanken i blant.

Litt synd er det jo, om et par ikke klarer å likestille seg. For en unaturlig balanse vil uansett aldri vare.

Jeg tenkte kanskje litt sånn når jeg var mindre selv. Tror ikke jeg vile brydd meg i dag.

Anonym poster: 0b2b1b2e28d1210bca60e05b787edd10

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

I mitt forhold er det dama som har den "viktigste" jobben og høyeste inntekten. Jeg føler meg alldeles ikke underlegen eller mindre mann av den grunn. Det kan ha noe med livsanskuelsen å gjøre...jeg synes ikke livet er en kamp hvor alt som er viktig skal måles i penger.

Skrevet

Konkurranseinstinktet sannsynligvis.

AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde det vært vanskelig å tjene mer enn mannen, da jeg ikke er komfortabel med å ha det økonomiske overtaket. Det er bare noe uattraktivt over det synes jeg, og jeg hadde fått en "forsørgerrolle" jeg ikke hadde likt. Men det funker for andre, og det er bra :)

Jeg tar høyere utdannelse og kommer nok tidvis til å ha en mer prestisjejobb enn samboer, men han har et godt betalt yrke og tror aldri jeg vil kunne klare å passere han på lønnsstigen uansett.

Anonym poster: bae7af90f62cee75535d6001a75f10d8

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Spørs helt hvordan "overtaket" defineres.

Best jobb - hva er det?

Tjener mest? Tja, jeg innbiller at menn flest synes det er ok, for egen mentalhygenies del, at de (vi)tjener mer enn dama.

Smartest? Hva er det liksom, best på quiz, allmenkunnskap, best i matematikk eller hva mener du? Jeg er av den soleklare oppfatning at når det for eksempel gjelder sosial intelligens og EQ så banker kvinner menn ned i støvlene. Om dama mi kan mer enn meg innenfor ditt eller datt så er det helt topp. Verre er det hvis hun, eller jeg for den del, tror hun vet best, selv om jeg vet at hun tar feil. Det er turn-off!

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at kvinner flest setter stor pris på en mann som er beskyttende, skjærer igjennom og tar avgjørelser og ikke driver med for mye dikkedarer. At han er litt bestemt og vet hva han vil og hvordan han skal få det til.

Dermed blir konklusjonen min: Det er viktigere for kvinner enn for menn at mannen har "overtaket", gitt at "overtaket" handler om noe mer enn TS eksempler. Tror jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hos oss, er det hun som har overtaket. Enda det er jeg som tjener pengene.

Sånn har det vært i 15år..

Tror virkelig det er på tide og kaste tøfflene. Hun bestemer ferier, oppussing ect ect.

Jeg må bare betale.... :hakeslepp:

Anonym poster: 4e13f31cc9326980d94321a2f24ccade

• Liker 1
Gjest Mille
Skrevet

Hjemme hos oss, er det hun som har overtaket. Enda det er jeg som tjener pengene.

Tror virkelig det er på tide og kaste tøfflene. Hun bestemer ferier, oppussing ect ect.

:vetikke::fnise: Sånn det skal være vettu ;)
Skrevet

Og nyheten i dette er da? :klo:

:ler:

Skrevet

Spørsmålet om lønn og status er for meg revnende likegyldig.

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er veldig sjeldent opptatt av å ha "overtaket". Noen menn er det, mens de som ikke er det tror jeg er de som er sikre på seg selv :)

Anonym poster: 521edfeb4984cd306f265b77c9cbf989

• Liker 3
Gjest jente/dame
Skrevet

Du har og et ansvar. Du skriver som om du er et offer : "jeg må bare betale"...Du må ikke det! Hvor er VILJEN DIN mann? Og det at hun bestemmer ferier, oppussing etc...Når du TILLATER at hun bestemmer, bestemmer hun selvsagt! Ta ansvar selv mann, du høres jo ut som en tøffel. Man er TO i et forhold. Det handler ikke om at bare en bestemmer, men at den andre GODTAR det! Du har som sagt et ansavr SELV! Og dette handler egentlig ikke om kjønn, så hadde vært det samme om det var omvendt...

Hilsen jente/dame

Skrevet

Du har og et ansvar. Du skriver som om du er et offer : "jeg må bare betale"...Du må ikke det! Hvor er VILJEN DIN mann? Og det at hun bestemmer ferier, oppussing etc...Når du TILLATER at hun bestemmer, bestemmer hun selvsagt! Ta ansvar selv mann, du høres jo ut som en tøffel. Man er TO i et forhold. Det handler ikke om at bare en bestemmer, men at den andre GODTAR det! Du har som sagt et ansavr SELV! Og dette handler egentlig ikke om kjønn, så hadde vært det samme om det var omvendt...

Hilsen jente/dame

Tror du kvinner blir veldig trivelige å ha med å gjøre hvis hun ikke får pussa opp eller reist på ferie?

Gjest Papaya
Skrevet

Tror du kvinner blir veldig trivelige å ha med å gjøre hvis hun ikke får pussa opp eller reist på ferie?

He he, ikke enkelt å være mann gitt ;)

Skrevet

He he, ikke enkelt å være mann gitt ;)

Ikke når man klarer å tenke selv, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...