Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger barn br 2, har fra før av en på 10 år. Hun var liten og jeg fikk bare et par pyntesting. Men mye vondt under og etter fødsel. Turte ikke drikke og spise fordi jeg var redd for å måtte på do. Derfor tenker jeg å kreve ks før 12 uker, ellers blir jeg å ta abort. Skal ikke føde vaginalt mer. Spm er om skjeden blir skadelidende ved ks? Tar de morkaken gjennom snittet elker lar de den komme gjennom skjeden? Blir vel å kunne tisse og ha avføring uten smerter ved ks? Altså at jeg er lije fin der nede etter ks? Trenger ikke propaganda om ks. Har bestemt meg. Å amne skal jeg ikke så jeg kommer til å forlange smertestillende så lenge jeg trenger. Konstruktive svar på det jeg spør om mottas med takk. Propaganda om ks og rosemaling av smertehelvete, obstipasjon, dehydrering og sult pga sprengt øm og ødelagt vagina kan dere spare dere for. Her er det ks eller ingen barn. End of story.

Anonym poster: c6e7319d9d360ab00d467e6656979292

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løfte om KS kan du uansett ikke få før tolv uker.

Anonym poster: 1250d28e48737d0ee5c5f210c63a7c5e

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg hadde noe luftsmerter etter ks, også blør man jo selvfølgelig etterpå. Men ellers ikke noe vondt i akkurat det området, nei.

Smertestillende får du uansett om du ammer eller forlanger.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen direkte endringer her, men alt har blitt mye slappere der nede som følge av graviditeten og de normale prosessene mens kroppen forbereder seg på at en unge skal ut der nede.

Anonym poster: 27b7a1d94eae592a5c63cc082faefcdc

AnonymBruker
Skrevet

Beklager men det er helt normalt at å føde gjør vondt og ks er vondt i ettertid. Så du vil heller la ditt barn dø enn å føde?

Jeg tipper at skjeden ikke blir forandret av ks men den utbider seg litt uansett hvis du får veer før ks

Anonym poster: 58d4bdde3690001408b9dadf64ca5480

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjeden blir slappere selv med KS pga tyngden i svangerskapet. Men om du er flink til å ta knipeøvelser så kan du slippe mye av det.

Smertestillende får man uansett, men de er ganske så tilbakeholdende med det sterkeste. Kvinner som har tatt KS får generelt dårlig smertelindring viser forskning. Paracet og Voltaren er det man stort sett får fra dag 2. Men si i fra når du får veldig vondt.

Smerter må du regne med i flere uker.

Anonym poster: 4e0bff82f55c327f4ca692577b335af6

Skrevet

Løfte om KS kan du uansett ikke få før tolv uker.

Anonym poster: 1250d28e48737d0ee5c5f210c63a7c5e

Ved en dramatisk fødsel kan du få det jo. Ts hadde ikke det, så uansett hvor mye hun truer med abort kommer hun ikke til å få ks (håper jeg!).

• Liker 7
Skrevet

Det var vondt å tisse etter KS grunnet kateteret. Det var heller ingen fryd å gjøre "nummer 2" men det var mest fordi jeg hadde så vondt i operasjonsarret. Utover det ingen "vondter" og endringer der nede..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At noen skal få forlange Ks bare fordi det var vondt å føde, er for meg helt på tryne. KS er mye farligere enn en vaginal fødsel, og skal etter min mening være medisinskt nødvendig.

Anonym poster: 1859bceec20251b787e8070df907c000

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Like fin "der nede" etter KS! Morkaka tar de ut sammen med barnet. Ingen hadde fortalt meg om "renselsen" (kramper og blødninger) da , så jeg hadde sterke smerter første natta og siden det var natt kom de ikke med smertestillende etter det fastsatte tidsskjemaet(??). Til slutt fikk jeg akt meg opp og ringt etter dem. Trodde morfinen jeg fikk ville hjelpe momentant, men NB: morfinen virker bare på operasjonssåret. Paraceten var det eneste som dugde mot krampene. Neste gang tar jeg med paracet og selvmedisinerer meg sjæl!

Anonym poster: 7a0b22fc39ed1a9e7b8d69651f52df83

Skrevet

Mange opplever å bli obstipert etter operasjoner, som et ks tross alt er. Så akkurat det er vel strengt tatt ikke noe et ks nødvendigvis vil hjelpe deg med. Det vil muligens også gjøre vondt å presse når du skal på do, fordi man blant annet bruker magemuskulaturen når man presser ut avføring.

Du virker svært lite gjennomtenkt når det kommer til ks vs vaginal fødsel. Sånn som jeg ser det ut fra hva du skriver, så kommer du ikke til å få innvilget ks. Det er ikke noe du kan kreve, som du så fint skriver. Vil anbefale deg å sette deg skikkelig inn i dette med ks, for det er overhode ingen dans på roser, og svært mange som både har født og tatt ks, sier at de velger vaginal fødsel lenge før ks.

Dette er forøvrig ikke propaganda, men en oppfordring til å sette deg litt mer inn i ting. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men regner med du er minst 30 med tanke på at du har et barn på ti år, men ut fra innlegget ditt så virket det ikke sånn. Virket mer som en naiv 20-åring som ikke vil at skjeden skal bli påvirket av fødsel. Men som andre her sier, så blir muskulaturen i skjeden slappere av selve svangerskapet også, ikke bare fødselen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er like moden som en trassig 3åring.Skal ikke,vil ikke.

Hvorfor bli gravid om du ikke vil ditt og datt?

Håper virkelig du må føde,for dine unnskyldninger som " jeg vil ikke" holder ikke mål.

Anonym poster: 1b7cf74265f2be5d03adb1a6a0e52eea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange opplever å bli obstipert etter operasjoner, som et ks tross alt er. Så akkurat det er vel strengt tatt ikke noe et ks nødvendigvis vil hjelpe deg med. Det vil muligens også gjøre vondt å presse når du skal på do, fordi man blant annet bruker magemuskulaturen når man presser ut avføring.

Du virker svært lite gjennomtenkt når det kommer til ks vs vaginal fødsel. Sånn som jeg ser det ut fra hva du skriver, så kommer du ikke til å få innvilget ks. Det er ikke noe du kan kreve, som du så fint skriver. Vil anbefale deg å sette deg skikkelig inn i dette med ks, for det er overhode ingen dans på roser, og svært mange som både har født og tatt ks, sier at de velger vaginal fødsel lenge før ks.

Dette er forøvrig ikke propaganda, men en oppfordring til å sette deg litt mer inn i ting. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men regner med du er minst 30 med tanke på at du har et barn på ti år, men ut fra innlegget ditt så virket det ikke sånn. Virket mer som en naiv 20-åring som ikke vil at skjeden skal bli påvirket av fødsel. Men som andre her sier, så blir muskulaturen i skjeden slappere av selve svangerskapet også, ikke bare fødselen.

Men dette er jo bare din mening. Mine erfaringer er motsatt av dine, så med mindre man har konkrete tall på dette, så er argumentet ugyldig. Vet ikke om det er gjort noen undersøkelser på dette? Hadde vært interessant å se.

Anonym poster: 992b64466dad090ebe61ddeb855139a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sjokket over hele innlegget ditt TS.

Å true med å drepe fosteret vist du ikke får det sånn som du vil høres helt groteskt ut i mine øyne.

KS er ingen snarvei for en lettere fødsel, det er en stor operasjon og kan være kjempevondt i mange dager etterpå.

Det at du vil ta livet av barnet ditt fordi du ikke vil at skjeden din skal bli forandret er bare helt sykt.

For det første er det ikke alle som blir forandret der nede, og med beskrivelsen din av de pyntestingene fra forige fødsel høres det ut som du ikke er typen til å bli så veldig anderledes der nede.

Men du har jo tydeligvis bestemt deg, og du kommer ikke til å få noe keisersnitt fordi du frykter skjeden skal forandre seg osv når du har hatt en grei fødsel tidligere.

Så da virker jo barnet ditt dømt til døden.

Trist

Anonym poster: 58c606923c0c219e46dc8609d2adb9e0

• Liker 6
Skrevet

Det var skikkelig vondt å drite de første to ukene etter ks. Ekkelt og ubehagelig å tisse de første dagene pga kateteret. For meg er KS det mest smertefulle jeg noen gang har opplevd. Men skjeden er den samme som rett før termin, endringer kun fra svangerskapet altså.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er strålende fornøyd med de 2 ks jeg har hatt, men var det ikke redselen for å bli ødelagt i underliv ved vaginal fødsel.

Siden det ikke kommer noe ut den veien (bortsett fra blod etterpå) skyldes forandringer i tilfelle ikke ks men hormoner og nedtrykk under graviditeten.

Morkaken taes ut gjennom kuttet. Det gjør ikke vondt å tisse etterpå, men veldig godt mulig at nr 2 gjør det, rett og slett fordi det brukes magemuskler for det, og de er jo kuttet.

Smertelindring etterpå skulle ikke være noe problem dersom du ikke ammer. Det finnes medikament som forhindrer at melken kommer. Det er gjerne pga amminga at mange sykehus er litt tilbakeholdende å gi sterke smertelindrende (les annet enn paracet og voltaren) til ks-mødre. For å si det slik, jeg tok med mine egne i tilfelle jeg mener jeg har behov, men trengte ikke.

Fødsel med ks er dog ingen dans på roser og du er en stund redusert og det akkurat da når du gjerne vil være i toppform for å kunne ta hånd om barnet ditt. Det er allerede vanskelig å komme seg opp av senga i noen dager, komplett smertefri er det ikke heller. Hvis det er "bare" frykten for underlivet hadde jeg vurdert om du vil utsette deg for det.

Til slutt til alle som er så sterk imot selvvalg ks: jeg kan ikke skjønne hvorfor dere henger dere opp i hvordan en annen kvinne velger å føde. Jeg mener faktisk at det burde være opp til kvinnen å bestemme selv, synd at det ikke er tilfelle i Norge. Det finnes ikke en gang mulighet å få det utenfor det offentlige, men jeg tenker at utlandet ikke er så langt unna lengre og jeg hadde faktisk valgt det i siste konsekvens dersom jeg ikke fikk innvilget.

Skrevet

Jeg har født normalt og med haste KS. Hadde jeg blitt gravid igjen, ville jeg ha født på normal måte!! Alt ubehag var jo over på 14 dager. Med KS tok d 6 måneder. Og har fortsatt, 12 år etter, plasser rundt operasjons arret der jeg ikke eier følelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hastesnitt her og har hemoroider fremdeles, syv måneder etterpå. Ble forstoppet etter inngrepet og det tar trolig grunnen... Vondt å tisse etter kateteret var det og. Skjønner at du hadde ubehag etter vaginal fødsel sist, men selv ville jeg ikke hatt ks igjen om jeg fikk velge. Har fortsatt dager jeg er øm i arret og det gikk flere uker før jeg kunne hoste normalt eller presse på do...

Anonym poster: 67f79858af258aae4896e24a37e4c299

Skrevet

Men dette er jo bare din mening. Mine erfaringer er motsatt av dine, så med mindre man har konkrete tall på dette, så er argumentet ugyldig. Vet ikke om det er gjort noen undersøkelser på dette? Hadde vært interessant å se.

Anonym poster: 992b64466dad090ebe61ddeb855139a7

Det er ikke min erfaring, det er hva jeg har lest utallige ganger her inne. Forutsatt at årsaken til ks ikke har vært en fødsel som gikk kjempedårlig. Også skrev jeg svært mange, altså ikke alle. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter 20 år har jeg fremdeles ikke skikkelig følelse i arret mitt. Fikk dessuten hengemage over sårkanten som ikke kan trenes bort. Får heller ikke korrigerende operasjon. Hadde vondt i flere måneder etterpå.

Anonym poster: 73693e89026ff4f66f4b5c102039c4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...