Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, men forhåpentligvis vil noen svare meg :)

Jeg er utdannet helsefagarbeider og hver 3 år skal hjelpepleiere og helsefagarbeidere som deler ut medisin gjennom et kurs om legemiddelhåndtering. Etter et to-dagers kurs skal man opp i eksamen.

Det er første gangen jeg har gått dette kurset i.o.m at jeg er nyutdannet.

Det er to uker siden vi gikk på kurset, i morgen er eksamen. Prøven varer 2 timer. Regner med man bruker den tiden man ønsker, men at man har to timer til disposisjon.

Mitt spørsmål: Er det noen her som har tatt denne prøven?

Hvilke spørsmål får man?

Hvor mange?

Hvor lang tid brukte du på prøven?

Jeg er nemlig skikkelig nervøs, fordi jeg hørte at mange har strøket på denne. Å da må man igjennom kurs igjen (dermed fritak fra jobb) - Noe som kommer til å være et nederlag for meg.

Det er som sagt to uker siden kurset, og jeg husker omtrent ingenting. Alle de navnene på ulike medisiner er veldig vanskelig å huske...

Har jo et par hefter her som jeg må lese nøye på i dag. Men burde jeg lese om ulike legemidler i felleskatalogen også? Pugge medisinske navn?

Anonym poster: 333beea425d701d9ed5e43b22712e16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kurset, fikk 100 % rett, synes egentlig det er helt horribelt å få det godkjent med bare 60% rett... Hvis du er usikker så får du bare si fra deg muligheten for medisindelegering. Kan du ikke stoffet har du ingenting å gjøre i nærheten av medikamenter. Du får lese å lære. Enkelt og greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kurset, fikk 100 % rett, synes egentlig det er helt horribelt å få det godkjent med bare 60% rett... Hvis du er usikker så får du bare si fra deg muligheten for medisindelegering. Kan du ikke stoffet har du ingenting å gjøre i nærheten av medikamenter. Du får lese å lære. Enkelt og greit.

Det var vel strengt talt ikke dette jeg lurte på og synes holdningen din er veldig nedlatende.

Jeg lurte på hvilke type spørsmål du fikk og hvordan type prøve det er?

Jeg skjønner at man må kunne stoffet, men jeg lurer på til hvilken grad.

Jeg er usikker på prøver generelt. Er du aldri nervøs før en eksamen du da?

• Liker 1
Skrevet

Ut fra pensumet burde du være forberedt på alle mulige spm, kan du pensumet skal ikke det by på problemer. Du skal kunne det 100% nå, og du skal også sørge for å kunne det også om 1 år 2 år uavhengig av når du har oppfriskningskurs. Når du skriver under på det papiret har du ansvar for å kunne d du driver med. Stiller spørsmålstegn med egnetheten din når du spør på et forum hvilke spørsmål du får... Nei er ikke nervøs når jeg vet jeg kan pensumet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv tatt prøven for jeg er sykepleier, men jeg har sett prøven fra medarbeidere så har tatt den. De som strøk måtte ikke ta kurset omigjen, bare prøven.

Tror det var ca 30 spørsmål. Det var ikke spørsmål om konkrete medisiner, men om de vanligste medisingruppene. Og hvordan man skal ta medisinen og hvilke bivirkninger man skal være oppmerksom på.

Også gikk det på deling/knusing av tabletter.

Det er det jeg husker.

Men du har vel fått utdelt pensum? Les det, alle spørsmålene er tatt utifra pensum.

Anonym poster: e0338e764f05270e5a9352b799abba49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv tatt prøven for jeg er sykepleier, men jeg har sett prøven fra medarbeidere så har tatt den. De som strøk måtte ikke ta kurset omigjen, bare prøven.

Tror det var ca 30 spørsmål. Det var ikke spørsmål om konkrete medisiner, men om de vanligste medisingruppene. Og hvordan man skal ta medisinen og hvilke bivirkninger man skal være oppmerksom på.

Også gikk det på deling/knusing av tabletter.

Det er det jeg husker.

Men du har vel fått utdelt pensum? Les det, alle spørsmålene er tatt utifra pensum.

Ok, Takk.

Vi har fått to hefter som de gikk igjennom på kurset.

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde fem feil og det var 20 spm...Står jeg da??? :/

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Hvis du må ha 60% rett for å stå... Burde du vel kunne regne ut at du hadde 25% feil, altså 75% riktig og da skulle du sånn som jeg forstår det kunne stå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må ha 60% rett for å stå... Burde du vel kunne regne ut at du hadde 25% feil, altså 75% riktig og da skulle du sånn som jeg forstår det kunne stå.

Stoler ikke på at man må ha 60% rett. Ville høre om noen andre med erfaring.

Skrevet

Men du må ta få noen form for tilbakemelding når du er ferdig med prøven? Beskjed om at testen er godkjent/ikke godkjent?

AnonymBruker
Skrevet

Men du må ta få noen form for tilbakemelding når du er ferdig med prøven? Beskjed om at testen er godkjent/ikke godkjent?

Det er klart jeg får. Men det tar sin tid. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fått noe informasjon på forhånd?

Å rette en sånn prøve går fort, så dere burde få svaret om noen få dager synes jeg.

Men jeg synes det er rart om dere kan ha så mye feil som 40%.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fått noe informasjon på forhånd?

Å rette en sånn prøve går fort, så dere burde få svaret om noen få dager synes jeg.

Men jeg synes det er rart om dere kan ha så mye feil som 40%.

Nei har ikke fått noe info

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...