Gå til innhold

Gaver...

29 stemmer

1. 1. Gir du etter evne?

• Ja, jeg gir det jeg har råd til
      17
    • Nei, jeg gir mindre enn hva jeg har råd til
      6
    • Nei, jeg gir mer enn hva jeg har råd til
      6
  2. 2. Føler du at dine omgivelser forventer at du gir gave for en viss sum?

• Ja, og mange gir uttrykk for det
      4
    • Ja, men ingen gir uttrykk for det
      7
    • Kanskje
      5
    • Nei, og ingen gir utrykk for det
      12
    • Nei, og mange gir uttrykk for det
      1
  3. 3. Synes du det er greit å gi penger? Hvorfor/hvorfor ikke (kan svare på flere alternativ)?

• Ja, det er helt greit å gi penger
      11
    • Ja, det er i de fleste tilfeller greit å gi penger
      4
    • Det kan noen ganger være greit å gi penger
      6
    • Jeg gir penger i noen få tilfeller
      2
    • Nei, jeg gir sjeldent penger
      4
    • Nei, jeg gir aldri penger
      3
    • Jeg synes det er ubehagelig å gi penger fordi det da blir tydelig hvor mye jeg gir for
      9
    • Jeg bryr meg ikke om hvor mye penger jeg gir selv om andre kan se summen
      4
    • Jeg har råd til å gi en sum som er forventent og kan derfor velge om jeg vil gi penger eller gave
      2
    • Jeg gir penger fordi det er mest praktisk
      7
    • Om jeg gir penger gir jeg mer enn hva jeg ville brukt på en gave
      8
    • Om jeg gir penger ville jeg gitt mindre enn hva jeg ville brukt på en gave
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så er vi på ny på vei inn i den sesongen hvor vi skal dele ut gaver i Øst og i Vest.

Søsken og søskenbarn som gifter seg, nieser og nevøer som står konfirmasjon, nabounger som døpes, ja you name it!

Da er det gjerne pengegaver, og for noen er forventingen om at man gir en slik og slik sum så store at mange sparer og kutter ut mye i eget liv for å komme seg gjennom sesongen. For andre er det ingen problem og lappene går raskt.

Noen har mange de skal gi til, noen gir til noen få. Noen gir gaver til naboungens konfirmasjon, andre gir knapt gave til sine egne nieser og nevøers bryllup.

Så hvordan føles dette gavepresset, og er det noe gavepress i det hele tatt?

For min egen del denne sesongen:

Bryllup til søsken: 1000 kr (fysisk gave)

Konfirmasjon til yngre søskenbarn hvor jeg og min mann ikke var invitert: 200 kroner

I det første har det ikke blitt sagt noe annet enn at paret ønsker seg kun penger. Klok av skade etter å ha feiret jul med disse hvor leser opp høyt opp for alle som vil høre hva hver enkelt tante og onkel og foreldre gir i pengegaver med påfølgende kommentarer om verdien på gaver ble det kjøpt en fysisk gave til rundt tusen kroner.

I konfirmasjonen ble det ytret ønske om penger siden dette ikke er en velholden familie og siden konfirmanten skulle bruke pengene på noe fornuftig så satt vi over 200 kr på konto og sendte et kort.

Hvordan ser resten av KGs gavesesong ut?

Anonym poster: 22377025d2c2d24b664e33fcb4b30a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser resten av KGs gavesesong ut?

Her er det "kun" konfirmasjonsgaver. Vi har denne helgen gitt 15000,- til gutten vår (ble plassert på "sperret" konto), 3000,- til andre (200,- hver til nabobarn o.l., 500,- hver til venners barn). Så denne måneden har vært hard for "lommeboken" - til sammen 18000,-. I tillegg har vi hatt mange ekstrautgifter (sko, skjorter og dresser til begge guttene, selskap, kaker hos baker, blomster osv. Rundt regnet kom vel disse utgiftene på rundt 20.000,-. Hadde også overnattingsgjester i noen dager, så matbudsjettet ble dyrere denne måneden enn ellers. Har heldigvis god økonomi, så vi slipper å ta opp lån, men dyrt er det. Nå er jeg slik "laget" at jeg liker å gi gaver, mer enn å motta, så gavepress merker jeg ikke noe til. Ser ikke ut som det er noe verre for oss enn for andre heller: http://www.tv2.no/gmn/foreldre-punger-ut-30-000-for-konfirmasjonen-3777907.html

Anonym poster: 4309f3e1c333d68f5d7eaf8d83b6d7e3

Gjest barista
Skrevet

Har vært to konfirmasjoner, selskap med middag, til min kusines sønn (500 kr), og en hvor vi ikke var i selskapet, til min fetter (300 kr)

AnonymBruker
Skrevet

Dette året er "hardt" for lommeboka vår. Det er tre konfirmasjoner i nær familie. Vi har begge rundt år og skal feire med et skikkelig selskap. Fem nære familiemedlemmer fyller også runde år. Flere venner har rundt år (samme som oss). Det er to bryllup. i

Men vi gir det vi føler for uansett hva andre måtte mene vi skulle gi. Vi liker bedre å gi personlige gaver i bursdagsgaver og til brudepar. Til konfirmanter gir vi gjerne penger om vi vet konfirmanten sparer til noe fornuftig. Brudepar kan også få penger om det er tilskudd til noe spesielt som de forteller om. Ene jubilanten i år fikk penger da han skulle på reise, og det hadde vært umulig for ham uten de tilskuddene han fikk til bursdagen.

Har i alle år gitt hva jeg har råd til. Nå som vi er to har vi råd til litt dyrere gaver, men har ikke doblet summene av den grunn.

Anonym poster: 1d53b121400fed9f6834408a49d63a07

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir mindre enn jeg har råd til, helt klart. Jeg gir det jeg mener er en passende sum. Sønnen til en fjern venninne av meg blir konfirmert senere i mai, og han vil få 200 kr. Jeg har råd til å gi 1000 kroner, men synes det blir rart når jeg ikke er invitert og forholdet ikke er så nært. Mine tantebarn får 1000 kroner når de konfirmerer seg, selv om jeg sikkert kunne hatt råd til å gi dem det dobbelte eller mer, men jeg ser ikke noe poeng i å bidra til å hause opp gavehysteriet enda mer.

Personlig synes jeg det er bedre å gi en grei sum til konfirmanten og bruke resten av pengene (hvis man har noe til overs) på veldedighet eller ting som kommer hele familien til gode. Jeg får vel hodet kappet av her inne nå, men jeg føler meg uvel når jeg ser tenåringer bruke titusenvis av kroner på dill (datamaskiner som er langt dyrere enn de trenger, mopeder som de kvitter seg med etter et halvt år, ny iPhone fordi den gamle var utdatert etter ett år og andre dyre merkevarer som er et uttrykk for vår vestlige overflod og bruk-og-kast-samfunnet). Ja, i noen tilfeller er foreldrene smarte og sørger for at pengene går til nyttige ting (sertifikat, utdanning eller boligsparing f.eks.), men altfor ofte soses pengene bort på ting de egentlig ikke trenger. Og mange voksne støtter denne forbrukskatastrofen ved å gi store summer - bare fordi de har råd.

Anonym poster: 5e81140f480bc90dd125efcc03a3c10e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spennende å se hva folk svarer over, og rart å se at noen gir så mye som enkelte som svarer her.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i konfirmasjon til min søster i går og ga henne en sydentur.

Anonym poster: 1567bea22f72350392d43230634e4b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...