Gå til innhold

Ikke spis for lite (ikke om spiseforstyrrelse)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne få dele min lille historie med dere.

Jeg hadde ca 10 kilo for mye på kroppen og bestemte meg for å blir kvitt de. Jeg begynte på en slankekur som gav meg akkurat det jeg trengte av kalorier og ikke ett gram mer. I tillegg begynte jeg å trene styrke og kondisjon 3 harde økter hver uke.

Det føltes helt supert i starten, og jeg hadde så mye energi og følte meg så fresh. Kiloene begynte å forsvinne, og sultfølelsen ble mindre. Jeg tenkte at kroppen sier ifra når den vil ha mat, så jeg bare skippet å spise om jeg ikke var sulten. Jeg følte meg jo helt topp uansett.

Etter 4 måneder begynte jeg å bli veldig slapp. Da hadde jeg gått ned 6 kilo og fått masse muskler. Jeg så flott ut men følte meg forferdelig. Jeg hadde ikke energi til noenting. Håret begynte å falle ut, jeg følte meg urolig og deprimert. Fikk små angstanfall og klarte ikke å lese på fagene mine.

Jeg tenkte ikke at det var maten som var problemet, så jeg kuttet heller ut kondistreningen. Det hjalp ikke. Så begynte jeg å se på hva jeg spiste, og så at jeg fikk aaaalt for lite mat i meg. Jeg skulle ha minimum 1378 kcal daglig, men de fleste dagene endte jeg opp på under dette.

Jeg følte meg mager og tom i kroppen selv om jeg hadde både muskler og ekstra fett. Det var som om kroppen ropte etter mer mat, så jeg begynte å spise meg opp igjen. Det tok ca en uke og jeg følte meg som et nytt menneske. Vekta gikk ikke opp mer enn en kilo, men hele meg begynte å fungere igjen.

Jeg skriver dette for at dere som tenker på ekstremkurer skal tenke dere om to ganger. Ja, det funker en liten stund, men det er ikke verdt å se fin ut men føle seg dritt og få angst av for lite mat.

Nå spiser jeg mye mer enn jeg gjorde før, veier akkurat det jeg vil veie og har masse energi igjen.

Anonym poster: 331c14ece6cd9b12db045ab86ca47e85

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Jeg glemte å si at under denne perioden fikk jeg større og større søvnvansker. Jeg klarte ikke mer enn 5-6 timers søvn hver natt og var konstant i underskudd.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Jeg glemte å si at under denne perioden fikk jeg større og større søvnvansker. Jeg klarte ikke mer enn 5-6 timers søvn hver natt og var konstant i underskudd.

Sånn er jeg også! Kan godt være at det er fordi jeg ikke får i meg nok mat ja.. kanskje jeg burde teste det..

Anonym poster: 75585ebe5d0e89a7228e097f565df0d0

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er jeg også! Kan godt være at det er fordi jeg ikke får i meg nok mat ja.. kanskje jeg burde teste det..

Anonym poster: 75585ebe5d0e89a7228e097f565df0d0

TS her

Ja, det er visst et tidlig varseltegn har jeg funnet ut. Verdt å sjekke at du får i deg nok.

Er ganske skummelt, for man blir liksom så gira når man ser at det funker, og tenker ikke over at man kanskje spiser for lite når man i starten føler seg så bra.

Skrevet

Vil bare være en liten motvekt her. Har selv gått på "ekstremkurer" og synes de fungerer ypperlig. Men du kan ikke gå på sparebluss og samtidig drive hard trening. Enten hard trening eller lavt kalori inntak.

TS konklusjon om at du føler deg dritt og får angst stemmer ikke etter min erfaring. Hvis du følger kuren, og ikke finner opp kruttet for deg selv er det ikke noe problem å spise 1000kcal om dagen i en måned eller to. Har selv gjort dette, og jeg er en svær mann, som trenger godt over dobbelt av det til vanlig og det gikk fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kvinner er mer følsomme for lavkalori-kuren enn menn er. Det har jeg forstått er fordi vi har en annen rolle i

reproduksjonen og kroppen vår reagerer fortere på underernæring. Hormonbalansen forstyrres også lettere, så derfor mister bl.a kvinner menstruasjon og kan få stoffskifteproblemer.

Vi har i tillegg en annen fordeling mellom fett/muskler/vann enn menn har, og dette er med på å gjøre oss mer sårbare for sult.

• Liker 5
Skrevet

Vil bare være en liten motvekt her. Har selv gått på "ekstremkurer" og synes de fungerer ypperlig. Men du kan ikke gå på sparebluss og samtidig drive hard trening. Enten hard trening eller lavt kalori inntak.

+1

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, jeg sover uansett ikke mer enn 5-6 timer så akkurat det med søvnen skjønner jeg ikke skal være så krise. En slankekur er jo kun for en kort periode og det sier seg vel selv at en lavkalorikur hvor man ligger veldig lavt er slitsom.

Det beste trikset er å ikke gå under det man trenger for å holde basalforbrenningen i gang.

Anonym poster: 0cf78adda8e99b97d5a94774b44cc5d6

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Med så mye forvirrende og motstridende informasjon om mat, helse og trening er det kjempelett å gå seg fullstendig vill. Noen sier at man skal trene og slanke seg, andre sier at man skal droppe å trene og så sier andre at du skal trene og så vil kostholdet komme etterhvert. Man aner jo ikke hva som er riktig tilslutt, og spesielt når fagfolg (ernæringsfysiologer, trenere, leger) også begynner å motsi hverandre.

Den kuren jeg gikk på var med sunn og god mat, men det ble for lite av den. Jeg ser her på forumet er det mange som tenker på å gjøre det samme som jeg ufrivillig gjorde, nemlig å sulte seg selv, uten å tenke på hva konsekvensene kan bli. Også er det noen her som i denne tråden faktisk oppmuntrer til kjempelavt matinntak fordi det fungerte for de, og det synes jeg er skummelt! Dere aner ikke hvem som leser det dere skriver, og det dere anbefaler er helseskadelig.

Jeg synes jeg var heldig som klarte å legge to og to sammen og skjønte hvor det bar henne før jeg ble skikkelig syk. Jeg kunne ha mistet mens, fått større vitamin- og mineralmangler og forværret det mentale jeg opplevde. Slanking på den måten er ikke bra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd å miste mye hår. Gikk ikkf på en ekstremdiett en gang, men et typisk Grete Roede opplegg.

Merket også stor fremgang på trening de gangene jeg hadde hatt kortere perioder med utskeielser (tilføring av næring) og skulket trening (hvile).

Man må jo spise mindre for å gå ned i vekt, men det er en tankevekker og sier kanskje litt om viktigheten av en sunn og ikke for rask vektnedgang?

Anonym poster: 71653af36f3aa1b83bd36b7a81d4d49a

Skrevet

Jeg lever for tiden på 1300 kal om dagen, og synes kroppen fungerer helt fint. (Jeg trener ikke, men går turer.) Min erfaring er at om vekttapet stopper opp, kommer det lettere i gang igjen om jeg skeier ut en dag (med mat, ikke med sjokolade).

Litt ekstra mat i blant gjør det dessuten til å holde ut å være litt småsulten til vanlig.

Skrevet

Hei TS.

Du er litt bastant i din uttalelse om at dette er helseskadelig. Ja, det KAN være helseskadelig hvis du ikke gjør det riktig. Hvis du vil fort ned i vekt, uten å måtte sulte deg i flere måneder, altså en litt lettvint løsning, er det mange dietter som kan brukes hvor inntaket er på 1000kalorier.

Det som er viktig her er jo at man gjør det skikkelig, og ikke bare lager sitt eget måltidsprogram! Det er jeg enig i, men å si at det er farlig å spise lite er helt feil. Så lenge du får i deg nok vitaminer og et minimum av proteiner går det helt fint. Kan legge til at jeg er mann, så jeg har det litt anderledes enn kvinner.

Oppsøk en lege/utdannet person som kan noe om dette. Da får du hjelp til å sette opp hva du må ha i deg i løpet av perioden. Selv hadde jeg flotte verdier over hele linjen etter en måned på 1000 kalorier, og jeg er en høy fyr som skal ligge på 2,3-2,400 kalorier til vanlig. Gikk ned 13kg fett ifølge tanitavekten hos legen. Ned under 1 kg muskler, noe jeg syntes var veldig bra ettersom jeg ikke trente hele den måneden.

Skrevet (endret)

Realistisk- hvor mange går egentlig til lege eller kostholdsspesialist når de skal slanke seg noen kilo? 1 av 10? 1 av 100 more like it. Man kan ikke kalle Grete Rode eller andre som tilbyr en kur for penger for spesialister. De lever av fettet ditt.

Med mindre man har spesielle plager så fikser man sånt selv, og man velger det man tror vil fungere best basert på den kunnskapen man har.

Jeg skjønner godt hvor TS vil, og jeg skjønner at hun reagerer når noen av dere reklamerer for 1000 kcal-kurer og sier at det er helt hunky dory, for det funket for akkurat deg. Det er anekdotisk og bør ikke overføres til å bli en sannhet for de fleste.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Du MÅ ikke til en lege for å få 1000 kalorier til å fungere. Det er absolutt ikke vits hvis du skal ned 3-4 kg, men hvis du har mye du vil ha av er det effektivt. Bare å bruke hodet, og drive litt research først så går det bra. Sier ikke at det er for alle, men samtidig blir det feil å la noen si at det er farlig uten å motsi det.

1000-kalori diett er helt "hunky-dory" så lenge du vet hva du holder på med. Jeg antar faktisk at folk tenker seg om før de gjør ting som ikke er helt vanlig.

Selv var jeg kun hos legen for å sjekke blodtrykk og vitamin/blodsukker osv. Dietten satt jeg forsåvidt opp selv. Noe alle bør gjøre en gang i blandt. Pratet litt med en ernæringfysiolog, men hun fortalte ikke noe jeg ikke visste fra før, utenom hvordan ketose fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...