Aomame Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Jeg sitter her og lurer på hvor mange taler som er vanlig å ha under en bryllupsmiddag. Jeg frykter at vi får litt for mange taletrengte gjester, og at vi i verste fall får ca 8 taler. Altså jeg synes jo det er koselig, men jeg tenker at det kan bli litt kjedelig for gjestene og for mange avbrytelser i middagen. Men jeg har ikke så lyst til å avvise folk jeg er glad i når de har lyst til å holde tale. Jeg vurderer å la alle som har lyst få lov, også heller være tydelig på tidsbegrensning. Alternativet er å begrense hvem som får holde tale. Hva tenker dere? Hvor mange taler var det eller skal det være i deres bryllup?
septemberbrura Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange taler det blir, sannsynligvis ikke mer enn 4-5. Det er jo hyggelig for brudeparet med mange taler, men ser problemet med tidsbruken. Tror jeg ville valgt å begrense taletiden og gi hver taler max. feks.10 min...? Og da gi beskjed om dette på forhånd, slik at de kan foreberede seg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Det er ikke antall som er problemet, det er lengden. 4 taler på under 5 min og 4 taler på under 10 overlever de fleste om man holder de fire hovedtalene (mor,far,brudgom og brud under middagen og fordeler de andre litt utover). 4 taler på 10 min, og 4 til på 15 min blir fort et kjempeproblem. Om det er 8 taler og to av dem er på en halvtime, to av dem på 20 minutter og de resterende fire på et kvarter så har man fort ikke mye av kvelden igjen. En god toastmaster sørger for å gjøre talere som tegner seg kjent med at de får bare snakke så å så lenge, det eneste unntaket må være brudeparet selv. Anonym poster: 4987905364c8e1cdf538bbb1726178c5
Gjest Adriane Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Vi får forhåpentligvis ikke så mange taler i vårt bryllup, men dersom det viser seg at det blir mer enn 4 talere, så vil vi oppfordre toastmasteren til å geleide de andre over på å holde talene sine under kaffe og kaker-stunden
Gjest lisha Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 (endret) vi har vel 4 hovedtaler tror jeg (mamma, foreldrene til sambo, og forlovertaler), men regner med at det blir vel ca 8 taler tenker jeg.. hovedtalene setter jeg opp til under middagen jeg håper egentlig at det ikke blir så mange taler utenom hovedtalene (har underholdning under middagen, og underholdning under kakene, så det er egentlig ikke plass til innmari mange taler men syns den som vil skal få lov å si noen ord om de vil, bare de ikke trekker ut i tide og utide.. hovedtalene bør være max 10 min, og andre taler max 5 min tenker jeg.. Endret 6. mai 2013 av lisha
Anglofil Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 (endret) Vi hadde seks taler i vårt bryllup (jeg, mannens forlover, min tante, min bestefar, min far og min bestemor holdt tale). Det tok ikke veldig lang tid, heldigvis, de fleste holdt korte og fine taler. Min tante holdt vel en som varte i rundt 6-7 minutter, de aller fleste holdt taler på rundt 3-4 minutter. Mvh Yvonne Endret 6. mai 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 vi har vel 4 hovedtaler tror jeg (mamma, foreldrene til sambo, og forlovertaler), men regner med at det blir vel ca 8 taler tenker jeg.. hovedtalene setter jeg opp til under middagen jeg håper egentlig at det ikke blir så mange taler utenom hovedtalene (har underholdning under middagen, og underholdning under kakene, så det er egentlig ikke plass til innmari mange taler men syns den som vil skal få lov å si noen ord om de vil, bare de ikke trekker ut i tide og utide.. hovedtalene bør være max 10 min, og andre taler max 5 min tenker jeg.. Selv de kongelige holder hovedtalene til rundt 5 min: Anonym poster: 4987905364c8e1cdf538bbb1726178c5
Aomame Skrevet 6. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2013 Ja, jeg heller nok mot å være tydelig på tidsbegrensning fremfor å begrense antall. Etter min mening så er taler på ti minutter lange, en halvtime er jo helt absurd lenge. Min egen tale tenker jeg skal være på maks 4-5 minutter. Jeg hadde sett for meg at alle taler holdes under middagen, men jeg ser jo at noen av dere skriver at de kan tas til kaffe og kaker også. Det har ikke jeg vært borti før. Det virker litt rotete kanskje? Føler at folk har spredd seg litt for mye ut i lokalet til at det passer med taler da. Men det kan jo vurderes som en løsning.
Anglofil Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Jeg ville hatt alle under middagen, for meg blir det rotete å ha dem under kakene og kaffen. Mvh Yvonne
Gjest Ahs Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Den vanlige lista er 1)brudens far 2)brudgom 3)brud (alternativt) 4)brudens forlover 5) brudgommens forlover 6)takk for maten tale Det holder i massevis! http://www.festtaler.com/bryllupstaler/bryllupstaler-rekkefolge/
Gjest Kiara! Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 Uff a meg dette gruer jeg meg til. Først og fremst fordi pappa er en sånn taler som tar det der og da, å gjerne akkurat når det passer bare han. Så du vet aldri hva som kommer. Han er som en udetonert bombe der du vet det kommer noe. Det blir jo veldig ekte og sånn, men jeg håper vi kan ha litt struktur.
CathFoto Skrevet 6. mai 2013 #13 Skrevet 6. mai 2013 Jeg ville hatt alle under middagen, for meg blir det rotete å ha dem under kakene og kaffen. Mvh Yvonne Tipper det er bare vanesak, at det er derfor vi synes det kan være rotete om taler kommer utenom middagen. En av mine venninner giftet seg i England med en engelskmann, og talene ble holdt ved kaketid. De norske gjestene syntes det var rart, de engelske syntes det var det mest naturlige. 1
Aomame Skrevet 6. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 6. mai 2013 For vår del skal jeg og brudgommen holde tale, min forlover, brudgommens forlover, også foreldre og eventuelt en besteforelder og en venninne. Med foreldre blir det litt vanskelig, fordi vi begge har skilte foreldre, og at det da ikke blir helt sånn at en forelder representerer dem begge. Derfor kan vi ende opp med hele fire foreldertaler (selv om jeg nok ikke tror det blir så mange).
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #15 Skrevet 6. mai 2013 Jeg ville kjørt en tidsbegrensning på talene, f. eks 5 min. Har vært på flere middager/julebord/etc. der talene samlet sett utgjorde flere timer totalt sett, det tar vekk veldig mye av piffen i selskapet og folk blir etterhvert lei. For all del, det kan være hyggelig med taler, men med mindre alle kjenner alle veldig godt så blir det ganske raskt veldig langtekkelig med lange taler. Anonym poster: 84ed91f21cb9e558541ae2854208b96c 1
Amens Skrevet 6. mai 2013 #16 Skrevet 6. mai 2013 Vi sa strengt nei til ALLE taler. Og fikk to taler og en søt filmvisning. Som alle var under 5 min lang. Det er vanskelig å styre taleglade gjester, men det dere kan si er at dere ikke ønsker for lange taler^_^ 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #17 Skrevet 6. mai 2013 Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange taler det blir, sannsynligvis ikke mer enn 4-5. Det er jo hyggelig for brudeparet med mange taler, men ser problemet med tidsbruken. Tror jeg ville valgt å begrense taletiden og gi hver taler max. feks.10 min...? Og da gi beskjed om dette på forhånd, slik at de kan foreberede seg. 10 min!? I TS' tilfelle blir det 80 min, det er nesten halvannen time det. De færreste er så flinke at de klarer å holde en tale interessant i 10 min. 5 holder i massevis. Anonym poster: 8291b034c85a00982b7ffa734e8e49a9 3
Vaffel Skrevet 6. mai 2013 #18 Skrevet 6. mai 2013 Jeg ville hatt alle under middagen, for meg blir det rotete å ha dem under kakene og kaffen. Mvh Yvonne Veldig enig der:) Det kan godt være dette går på norsk tradisjon og vaner, men det er jo nettopp dette man forholder seg til i de fleste bryllup i Norge. Når man har gått fra middagsbordet endres stemningen, og det blir mye stussligere å holde tale da. Når det gjelder antall taler blir det vanskelig å komme under 6. Det kan hende at f.eks bruden ikke ønsker å holde tale, og man har et minimum med 5: brudgom, 2x forlovere, 2x foreldre. I realiteten kan man gjerne vente taler fra besteforeldre, søsken, mer enn en forelder på hver side og andre. 5 min bør være en ok tildelt taletid for foreldre/forlovere, med noe lengre for brudeparet om ønskelig.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #19 Skrevet 6. mai 2013 Veldig enig der:) Det kan godt være dette går på norsk tradisjon og vaner, men det er jo nettopp dette man forholder seg til i de fleste bryllup i Norge. Når man har gått fra middagsbordet endres stemningen, og det blir mye stussligere å holde tale da. Når det gjelder antall taler blir det vanskelig å komme under 6. Det kan hende at f.eks bruden ikke ønsker å holde tale, og man har et minimum med 5: brudgom, 2x forlovere, 2x foreldre. I realiteten kan man gjerne vente taler fra besteforeldre, søsken, mer enn en forelder på hver side og andre. 5 min bør være en ok tildelt taletid for foreldre/forlovere, med noe lengre for brudeparet om ønskelig. Hos oss kommer verken brud eller brudgom til å holde tale, brudens foreldre er døde, brudgommens vil ikke holde tale. Så, da blir det forlovertaler og kanskje en storebror på brudens side. Ellers blir det nok dødt på talefronten, og det er veldig greit Anonym poster: f96d32ac89d9229d5d53bdb63716ec83
Gjest GetOverIt Skrevet 7. mai 2013 #20 Skrevet 7. mai 2013 Hos oss blir det kun 3 taler. Fra mine forlovere (de holder en tale sammen) og fra brudgommens forlover og far.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå