AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg kjenner at jeg gruer meg veldig til å flytte inn i kollektiv. Er så redd for at jeg ikke skal komme overens med de andre som bor der, eller at de ikke skal like meg. Tanken på å bare flytte inn med noen vilt fremmede mennesker gjør meg stresset Jeg er jo attpåtil ganske sjenert med folk jeg ikke kjenner noe særlig. Noen som vil dele sine erfaringer om hvordan det er å bo i kollektiv? Hvordan var det den første tida? Var det klein stemning? Eller har dere blitt kjempegode venner? Anonym poster: 3c141ef6664380160dc522d6da933066
kattepus89 Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Noen mennesker kommer man overens med, andre ikke. Det viktigste for å trives i et kollektiv er at alle følger reglene og tar hensyn til hverandre. Om du vil komme godt overens med dem gjenstår og se Det er ikke nødvendigvis de du vil henge mest med hvis du f eks skal studere. Det er jo en sjanse å ta, men for de fleste går det bra så lenge man er litt fleksibel og følger reglene
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 ^Takk for svar! Flere? Anonym poster: 3c141ef6664380160dc522d6da933066
Gjest MamaQuilla Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Å bo i kollektiv kan være fint, jævlig, fantastisk, ok eller utrolig morsomt. Det kommer veldig an på kollektivet og de du bor sammen med. Jeg har bodd i flere kollektiv og opplevd det meste. Mitt tips til deg er at du følger reglene, tar vaskeuka di når den kommer og slike ting, for det absolutt verste er folk som ikke tar hensyn til andre. Og rydd for guds skyld opp etter deg når du lager mat, herunder tørke vekk brødsmuler og slike ting. En jeg bodde med gjorde ALDRI det, så tre ganger om dagen kom jeg inn til et forholdsvis ryddig kjøkken med brødsmuler strødd utover benken. Jeg ble småsprø. Om du blir venner eller ikke med de du bor sammen med vil tiden vise.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Jeg kan si det samme som de over meg, det er utrolig forskjellig. Jeg har bodd i ulike kollektiv, alt fra steder hvor man bare var på hils med hverandre og kun snakket sammen om vasking etc, til kollektiv som var veldig hyggelige, hvor vi var veldig gode venner og gjorde mye sosialt sammen. Ta hensyn til de andre mht støy, rydd etter deg og ikke spis andres mat uten å spørre. Anonym poster: 5fd1f54955d969ed7855e904f734ac7c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har bodd i to kollektiv, begge med relativt mange beboere. Det første stortrivdes jeg i første halvannet året, mens siste halvåret var jeg ganske lei. Grunnen til at jeg gikk lei var vel todelt; ryddighet og renslighet sklei helt ut, og det var rett og slett litt småekkelt å bo der i perioder, og dessuten ble store deler av kollektivets beboere "byttet ut" med yngre studenter det siste halvåret. Det første halvannet året var derimot veldig gøy; det var sosialt, trivelige folk, mye gøy og god stemning (ingen krangling, drama eller surmuling). Jeg er fortsatt venner med mange av de jeg bodde med den gang. Det andre kollektivet var stikk motsatt; veldig ryddig, rent, og veldig lite sosialt. Sosial omgang begrenset seg til "hei" om vi traff hverandre i huset med flere av beboerne. Noen spiste på kjøkkenet (jepp, flere tok heller med seg maten til rommet sitte), og dem pratet jeg mer med, men folk holdt seg helst på rommene sine. Litt kjedelig, men greit nok Anonym poster: 8dc9ebefd6b00caff80a55e616173258
Børil Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har bodd i et par kollektiver og sammen med "fremmede" i studentby. Jeg vil gi deg følgende råd: 1) Ta oppvasken din hver dag, tørk av kjøkkenbenken, rydd etter deg. Alltid. Vær ordentlig, så vil de du bor med også få lyst til (eller i det minste føle seg forpliktet til) å være ordentlige. 2) Vær raus. Det kan være irriterende om noen spiller for høy musikk, bruker for lang tid på badet eller liknende, men pass på å si fra om disse tingene på en rolig, høflig og ålreit måte. Og om de du bor med bare glemmer seg en gang i blant, og ikke hele tiden, kan det være like greit å bare bære over med det. Man trenger ikke å irritere seg over hver minste ting som skjer. 3) Det er ikke nødvendigvis slik at man har så mye til felles med dem man ender opp i kollektiv med, og det er ikke nødvendig å bli superbestis med alle. Men når det er sagt, er det alltid hyggelig om man spør folk hvordan det går innimellom og slår av en liten prat. Ikke oppfør deg som om du gir helt faen i de andre, selv om du kanskje syns de er litt kjedelige. 4) Vær grei. Vær fornuftig. Ikke stjel mat/alkohol/sjampo/noe som helst. Ikke sett på radioen drithøyt hvis du står opp 05:30 om morgenen og de du bor med står opp 7. Ikke ha nachspiel midt i uken. Ikke la det våte tøyet ditt bli liggende i vaskemaskinen til det blir surt og må vaskes igjen. Ikke la kaffetrakteren stå på en hel dag. Ikke ha høylytt sex med kjæresten hvis du veit at veggene er tynne. Og så videre. Bruk hodet og ta hensyn (men husk punkt 2: si fra som et voksent menneske hvis de andre bryter reglene. Ikke gå av skaftet, ikke vær passiv-aggressiv og teit). Det er vel egentlig det Ikke la deg skremme for mye av alle "skrekkhistoriene" om kollektiver - de aller fleste mennesker er helt vanlige, greie folk. Og om du oppfører deg ordentlig og er hyggelig, høflig og ryddig, har de ingen grunn til ikke å følge ditt eksempel. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Ikke for å skremme deg,men les her.. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=600013 Anonym poster: 38adf9d9daaf5eae649d0d27abed5f9d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Takk for svar. Jeg ser på meg selv som hensynsfull, og kommer selvfølgelig til å følge rådene som er gitt. Tar egentlig det som en selvfølge. Har forøvrig sett "Sutretråden for oss som bor i kollektiv", men jeg er ikke ute etter å høre negative historier. Jeg vil fokusere på det positive=) Noe som kanskje kan gjøre meg litt mer positivt innstilt og tryggere på tanken om å bo i kollektiv. Anonym poster: 3c141ef6664380160dc522d6da933066
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Takk for svar. Jeg ser på meg selv som hensynsfull, og kommer selvfølgelig til å følge rådene som er gitt. Tar egentlig det som en selvfølge. Har forøvrig sett "Sutretråden for oss som bor i kollektiv", men jeg er ikke ute etter å høre negative historier. Jeg vil fokusere på det positive=) Noe som kanskje kan gjøre meg litt mer positivt innstilt og tryggere på tanken om å bo i kollektiv. Anonym poster: 3c141ef6664380160dc522d6da933066 Det er billig. Det er dritdeilig at jeg får ta meg ferietur til en storby og ikke være låst inne hele året Anonym poster: 38adf9d9daaf5eae649d0d27abed5f9d 1
awesome. Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Helt enig i det som blir sakt her angående regler og slikt. Som regel er folk i kollektiv helt vanlige, greie folk og jeg har kontakt med alle jeg tidligere har bodd med. Mitt tips er å henge en del på fellesrommet og ikke sitte på rommet ditt hele tiden, da blir dere helt sikkert kjent. Etterhvert kan du for eksempel foreslå å spleise på en middag. Det er defitivt billigere og mer koselig å lage og spise middag sammen med noen. Ellers så kan dere arrangere en kosekveld med bare dere som bor der, og kanskje kjøpe inn noe is eller annet godt. Husker jeg synes det var veldig koselig å bo i kollektiv, spesielt siden jeg flyttet til ny by uten å kjenne noen
Catnip Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har bodd i et par kollektiver og sammen med "fremmede" i studentby. Jeg vil gi deg følgende råd: 1) Ta oppvasken din hver dag, tørk av kjøkkenbenken, rydd etter deg. Alltid. Vær ordentlig, så vil de du bor med også få lyst til (eller i det minste føle seg forpliktet til) å være ordentlige. 2) Vær raus. Det kan være irriterende om noen spiller for høy musikk, bruker for lang tid på badet eller liknende, men pass på å si fra om disse tingene på en rolig, høflig og ålreit måte. Og om de du bor med bare glemmer seg en gang i blant, og ikke hele tiden, kan det være like greit å bare bære over med det. Man trenger ikke å irritere seg over hver minste ting som skjer. 3) Det er ikke nødvendigvis slik at man har så mye til felles med dem man ender opp i kollektiv med, og det er ikke nødvendig å bli superbestis med alle. Men når det er sagt, er det alltid hyggelig om man spør folk hvordan det går innimellom og slår av en liten prat. Ikke oppfør deg som om du gir helt faen i de andre, selv om du kanskje syns de er litt kjedelige. 4) Vær grei. Vær fornuftig. Ikke stjel mat/alkohol/sjampo/noe som helst. Ikke sett på radioen drithøyt hvis du står opp 05:30 om morgenen og de du bor med står opp 7. Ikke ha nachspiel midt i uken. Ikke la det våte tøyet ditt bli liggende i vaskemaskinen til det blir surt og må vaskes igjen. Ikke la kaffetrakteren stå på en hel dag. Ikke ha høylytt sex med kjæresten hvis du veit at veggene er tynne. Og så videre. Bruk hodet og ta hensyn (men husk punkt 2: si fra som et voksent menneske hvis de andre bryter reglene. Ikke gå av skaftet, ikke vær passiv-aggressiv og teit). Det er vel egentlig det Ikke la deg skremme for mye av alle "skrekkhistoriene" om kollektiver - de aller fleste mennesker er helt vanlige, greie folk. Og om du oppfører deg ordentlig og er hyggelig, høflig og ryddig, har de ingen grunn til ikke å følge ditt eksempel. Lykke til. Dette var mye visdom i ett innlegg, creds!
Gjest Tøffelhelt Skrevet 7. mai 2013 #13 Skrevet 7. mai 2013 Jeg bor i et slags kollektiv med kjæresten og en person til. Dette er første og siste gangen! Rett og slett fordi tredjepersonen er en gris!! Jeg er nesten sikker på at en grisebinge er renere enn rommet til vedkommende. Tallerkener med rester som er flere mnd gamle ligger i senga.. RENT er et fremmedord og RYDDE er et. Når døra til rommet står åpent eller åpner seg kommer det en vegg av stank ut i fellesarealet!! Rommet er så ille at selv ikke katta vil være der. Vedkommende rydder aldri etter seg og brukt snus er noe man finner; På gulvet i stua I oppvasknaskinen På badet I glass I kopper På tallerkener osv. Heldigvis er ikke alle kollektiv slik! Heldigvis finnes det mennesker med en normal hygiene og som ikke liker å ha flere mnd gamle brukte tallerkener liggende i senga. Heldigvis! (På grunn av alt over har vi ikke et godt forhold til hverandre her i hus, men kjæresten og jeg flytter snart for oss selv. ) Ellers så er det greit med kollektiv. Hos meg var det "best" i starten da man ikke så de ekle uvanene til tredjemann. Vi hadde det hyggelig, så film, spiste sammen osv. alltid noen å være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå