AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg vuderer å kjøpe leilighet. Har fast jobb og god nok økonomi til at hele lånet kan stå på meg. Kjæresten min skal flytte sammen med meg, og det har vært plan ganske lenge at hun skal betale leie til meg. Hun er student og har ikke så god råd. Nå kommer hun plutselig å sier at hun vil ha samboerkontrakt. At hun kjøper seg mer og mer inn i leiligheten. Jeg kan ikke så mye om dette. Er redd for at det skal bli slutt om noen år, og da må jeg betale henne tilbake alt hun har spyttet inn. Ergo har hun bodd "gratis", og jeg sitter igjen med å betale hele det resterende lånet + det jeg må betale tilbake til hun. Har en litt dårlig magefølelse.. vil ikke bli utnyttet. Har vært sammen i 1 år og vi bor ikke sammen enda pgs avstand. Erfaringer? Tips? Anonym poster: 1a6b2f46be34a57fc52ea3d660cfe002
Polymorph Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Wow, det er jo litt kjipt hvis hun skal føle at hun ikke "eier" leiligheten DERE skal bo i sammen da... Jeg tror jeg hadde blitt litt trist hvis kjæresten min tenkte på den måten. Og at han tenkte vi sannsynligvis kom til å slå opp. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Realiteten er at ca halvparten av samboerforhold/ekteskap ryker over tid. Det er naivt å tro at man ikke kan bli en del av den statistikken. Jeg hadde aldri i livet latt en kjæreste som man kun har vært sammen med i kun 1 år (!!) kjøpe seg inn i leiligheten. Det er 100% urimelig at hun bor gratis (les: snylter) på deg. Ikke gå i "mannefellen"! Det er uansett lurt med en samboerkontrakt mtp fordeling av fellesutgifter, eierforhold til inventar etc. Anonym poster: dbe7999755edf0a45f6d395db5ce8cce 11
belle_ Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Jeg hadde ikke latt kjæresten kjøpe seg inn. Man vet aldri om det blir slutt. Det er din leilighet og du kan bestemme. Si at det er best for deg på den måten, en normal forståelsesfull person vil forstå det. Dere kan vel ha samboerkontrakt uansett? Sånn at om det blir slutt så kan du ikke bare kaste henne ut på dagen, men evt ha noen måneder på seg. 2
nojac Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Hvis hun har penger til et større innskudd, er det vel greit nok at hun får kjøpe seg inn. Mot en avtale om at du kan kjøpe henne ut igjen hvis forholdet tar slutt. Du må naturligvis finne deg i å betale tilbake det hun har "spyttet inn", med en viss avkastning/rente. Men det virker ikke som om det er aktuelt i dette tilfellet. En vanlig månedlig leie på nivå med det hun ellers ville betalt i markedet, kan ikke gi grunnlag for eierandel i leiligheten. 3
Strixvaria Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Jeg hadde ikke latt kjæresten kjøpe seg inn - det hadde vært fullstendig uaktuelt på alle punkter. Leiligheten er en investering i fremtiden, og man kan aldri vite om vedkommende kommer til å være en del av den. Det bør være et fett for henne; pengene blir borte enten hun betaler til kjæresten sin eller en random utleier. Dere får bo sammen, hun får sikkert bo billigere enn hun ellers ville ha gjort, og dere får prøvd ut samboerskapet uten at det blir bitter fighting over leiligheten i etterkant. Samboerkontrakt er uansett et MUST, så hun ikke stikker av med tingene dine dersom det blir slutt. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Realiteten er at ca halvparten av samboerforhold/ekteskap ryker over tid. Det er naivt å tro at man ikke kan bli en del av den statistikken. Jeg hadde aldri i livet latt en kjæreste som man kun har vært sammen med i kun 1 år (!!) kjøpe seg inn i leiligheten. Det er 100% urimelig at hun bor gratis (les: snylter) på deg. Ikke gå i "mannefellen"! Det er uansett lurt med en samboerkontrakt mtp fordeling av fellesutgifter, eierforhold til inventar etc. Anonym poster: dbe7999755edf0a45f6d395db5ce8cce Men hva med henne? skal hun plutselig bare ende opp på gaten? Hvis dere skal ha så fiendlige holdninger overfor hverandre så syns jeg dere heller skal bo hver for seg. Anonym poster: f5b31ab631d47ed9453644dac729f57f 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Jeg vuderer å kjøpe leilighet. Har fast jobb og god nok økonomi til at hele lånet kan stå på meg. Kjæresten min skal flytte sammen med meg, og det har vært plan ganske lenge at hun skal betale leie til meg. Hun er student og har ikke så god råd. Nå kommer hun plutselig å sier at hun vil ha samboerkontrakt. At hun kjøper seg mer og mer inn i leiligheten. Jeg kan ikke så mye om dette. Er redd for at det skal bli slutt om noen år, og da må jeg betale henne tilbake alt hun har spyttet inn. Ergo har hun bodd "gratis", og jeg sitter igjen med å betale hele det resterende lånet + det jeg må betale tilbake til hun. Har en litt dårlig magefølelse.. vil ikke bli utnyttet. Har vært sammen i 1 år og vi bor ikke sammen enda pgs avstand. Erfaringer? Tips? Anonym poster: 1a6b2f46be34a57fc52ea3d660cfe002 Hva mener hun med å kjøpe seg inn i leiligheten da? At hun skal bidra med penger til nedbetalingen av lånet? Eller mener hun at hun skal bo hos deg gratis, men at du må betale henne ut om det blir slutt? Det siste er jo tåpelig. Anonym poster: 99597e536ff884dbacb5910b74d4df20 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Jeg er jente og har akkurat kjøpt leilighet. Da jeg har fast jobb og hadde endel egenkapital (kjæresten min har ikke dette) jeg eier leiligheten og det kommer jeg alltid å gjøre. Vi deler alt av utgifter ellers og felleskostnadene som er på 4300,- altså 2150 på oss hver i måneden. Vi har ikke flyttet inn ennå, men det blir vårt hjem og ikke "min leilighet" selvom jeg eier den. Skulle vi gå fra hverandre får ikke han noe, da han heller ikke har investert penger i leiligheten. Dette syntes han er helt greit. Men for å inkludere henne sånn i det værdagsliet ville jeg ikke brukt betegnelser som mitt hus/leilighet, men vårt. Da føler hun det er deres sammen å det er jo like mye hennes hjem så lenge det er dere to. Anonym poster: f5505b491e6e30974f07ffdea3538cbd 5
petterm Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Kjøper hun seg inn i leiligheten så vil hun være med på både verdistigning og evt. verdifall. Husk at prisene har ikke gått til himmels bestandig. På slutten av 80-tallet var det mange som tapte på salg. Kjenner en som solgte leiligheten og flytta fra kjæresten da. Han satt igjen med 300 000 i lån uten leilighet - og det var mye penger den gangen. Hvis hun kjøper seg inn så kan du jo sette pengene fra henne på bok sammen med det du sparer på at hun tar deler av kostnadene. Da har du noe å kjøpe he nen ut med siden. Ellers enig i at det er en trist start på samboerskapet å regne med at det sprekker. 6
nojac Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Men hva med henne? skal hun plutselig bare ende opp på gaten? Hvis dere skal ha så fiendlige holdninger overfor hverandre så syns jeg dere heller skal bo hver for seg. Anonym poster: f5b31ab631d47ed9453644dac729f57f Når et samboerforhold ryker må den ene flytte ut. Og siden hun ikke har råd til egen leilighet, må hun ut på leiemarkedet. Kan ikke se at dette har noe med fiendlighet å gjøre. Når en går inn i et samboerforhold er det viktig at en lager klare avtaler om hva som skal skje dersom forholdet sprekker. Dette er realisme og ikke en trist start på samboerskapet. Endret 5. mai 2013 av nojac 3
Drizzt Skrevet 5. mai 2013 #12 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Jeg vuderer å kjøpe leilighet. Har fast jobb og god nok økonomi til at hele lånet kan stå på meg. Kjæresten min skal flytte sammen med meg, og det har vært plan ganske lenge at hun skal betale leie til meg. Hun er student og har ikke så god råd. Nå kommer hun plutselig å sier at hun vil ha samboerkontrakt. At hun kjøper seg mer og mer inn i leiligheten. Jeg kan ikke så mye om dette. Er redd for at det skal bli slutt om noen år, og da må jeg betale henne tilbake alt hun har spyttet inn. Ergo har hun bodd "gratis", og jeg sitter igjen med å betale hele det resterende lånet + det jeg må betale tilbake til hun. Har en litt dårlig magefølelse.. vil ikke bli utnyttet. Har vært sammen i 1 år og vi bor ikke sammen enda pgs avstand. Erfaringer? Tips? Anonym poster: 1a6b2f46be34a57fc52ea3d660cfe002 Hvis du ikke føler deg komfortabelt med dette, ikke gjør det. Enkelt og greit. Hvordan kan hun kjøpe seg inn hvis hun ikke har inntekt? Iallefall snakk med en advokat og få råd før du signerer på noe som helst. Du må være helt klar over det du gjør og konsekvensene. Endret 5. mai 2013 av Drizzt 1
Gjest Armule Skrevet 5. mai 2013 #13 Skrevet 5. mai 2013 Dere som sier at han må holde på den eiendommen han har, fordi det er en god investering: hva med henne, da? Hun har jo lyst til å gjøre en god investering, men fordi TS ikke ønsker å la henne kjøpe seg inn så går hun glipp av dette. TS: Hvis du ikke ønsker å at hun skal kjøpe seg inn, så burde du heller ikke kreve at hun skal betale ren husleie (dvs. bruke penger slik at du kan betale ned på lånet). Hun skal heller ikke være med å betale for eventuelle renovasjoner. Det hun kan være med på å betale er felles kostnader og generell slitasje. Alt utover dette blir ren utnyttelse. Grunnen til at jeg mener dette er ditt ønske om å ikke la henne kjøpe seg inn. 12
Drizzt Skrevet 5. mai 2013 #14 Skrevet 5. mai 2013 Dere som sier at han må holde på den eiendommen han har, fordi det er en god investering: hva med henne, da? Hun har jo lyst til å gjøre en god investering, men fordi TS ikke ønsker å la henne kjøpe seg inn så går hun glipp av dette. TS: Hvis du ikke ønsker å at hun skal kjøpe seg inn, så burde du heller ikke kreve at hun skal betale ren husleie (dvs. bruke penger slik at du kan betale ned på lånet). Hun skal heller ikke være med å betale for eventuelle renovasjoner. Det hun kan være med på å betale er felles kostnader og generell slitasje. Alt utover dette blir ren utnyttelse. Grunnen til at jeg mener dette er ditt ønske om å ikke la henne kjøpe seg inn. Selvfølgelig skal hun betale leie. Mener du at hun skal bo der gratis, mens han betaler alt? Hun er student, tviler på at hun har verdens beste lønn ennå. Når hun har begynt å jobbe og har fått inntekt, kan de snakke om saken igjen. Kanskje er de ikke et par da. Hvorfor skal han tvinges til å signere noe han ikke føler seg komfortabel med? 5
Gjest navnelapp Skrevet 5. mai 2013 #15 Skrevet 5. mai 2013 Viss ho skal kjøpe seg inn må ho ta ansvar for ein tilsvarande del av lånet som det du har ansvar for. Har du eigenkapital og ho ikkje har det, må ho låne ein forholdsvis større andel enn du gjer for å kompensere for manglande eigenkapital. Gjer ho dette, og klarer å betjene sine utgifter, så blir ho medeigar på like fot som deg. Vil du sikre deg ytterlegare kan du sette av pengar på ein sparekonto/i eit fond, evnt. betale raskare ned på din andel. Leiligheita vil då vere eit sameige mellom deg og henne, og verdiane som dokke eig saman må realiserast (selgast/kjøpast ut) viss sambuarskapet vert oppløyst. Dette er ikkje ein spesielt stor risiko for deg, så lenge marknaden held seg sånn nokolunde oppe. Det kan vere eit problem at ho ikkje får lån sidan ho er student, og ikkje har særleg mykje i inntekt, men det er det banken som kan svare på. Hennar foreldre kan evnt. kausjonere for hennar del av lånet, det vil redusere både din og banken sin risko. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #16 Skrevet 5. mai 2013 Dere som sier at han må holde på den eiendommen han har, fordi det er en god investering: hva med henne, da? Hun har jo lyst til å gjøre en god investering, men fordi TS ikke ønsker å la henne kjøpe seg inn så går hun glipp av dette. TS: Hvis du ikke ønsker å at hun skal kjøpe seg inn, så burde du heller ikke kreve at hun skal betale ren husleie (dvs. bruke penger slik at du kan betale ned på lånet). Hun skal heller ikke være med å betale for eventuelle renovasjoner. Det hun kan være med på å betale er felles kostnader og generell slitasje. Alt utover dette blir ren utnyttelse. Grunnen til at jeg mener dette er ditt ønske om å ikke la henne kjøpe seg inn. Men da får hun spare penger til hun har råd til å gjøre den investeringen da. Ikke bare forvente at hun skal få deler av den gode investeringen til TS bare fordi de er kjærester. Men enig i at hun ikke burde betale husleie. Men å dele på utgifter som strøm, bredbånd og mat synes jeg er naturlig. Da sparer jo hun også på å ikke betale husleie. Penger som hun kan sette på BSU konto f.eks. Og hvis de fremdeles føler at kjærligheten er sterk senere. Kanskje TS vil la henne kjøpe seg inn da? Eller de kjøper en helt ny bolig sammen? Anonym poster: 99597e536ff884dbacb5910b74d4df20 2
nojac Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 Dere som sier at han må holde på den eiendommen han har, fordi det er en god investering: hva med henne, da? Hun har jo lyst til å gjøre en god investering, men fordi TS ikke ønsker å la henne kjøpe seg inn så går hun glipp av dette. Hva er dette for tøv? Hun har jo ikke noen penger å investere! Selvfølgelig skal hun betale en leie, som er gunstigere enn det hun måtte betalt i det åpne marked. Uten at hun får noen eierandel av den grunn. 3
Gjest Armule Skrevet 5. mai 2013 #18 Skrevet 5. mai 2013 Selvfølgelig skal hun betale leie. Mener du at hun skal bo der gratis, mens han betaler alt? Hun er student, tviler på at hun har verdens beste lønn ennå. Når hun har begynt å jobbe og har fått inntekt, kan de snakke om saken igjen. Kanskje er de ikke et par da. Hvorfor skal han tvinges til å signere noe han ikke føler seg komfortabel med? Hvorfor skal hun blåse bort penger på noe hun ikke får igjen for, fordi TS ikke vil at hun skal kjøpe seg inn? Hun ønsker jo å investere i bolig nå, men hun har en kjæreste som ikke lar henne gjøre dette sammen med ham. Den eneste løsningen jeg ser da, er at hun ikke betaler leie eller finner seg noe eget selv uten ham. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #19 Skrevet 5. mai 2013 Men hva med henne? skal hun plutselig bare ende opp på gaten? Hvis dere skal ha så fiendlige holdninger overfor hverandre så syns jeg dere heller skal bo hver for seg. Anonym poster: f5b31ab631d47ed9453644dac729f57f Nei, Da må hun leie da. Noe som hun uansett måtte ha gjort om hun ikke var sammen med TS. Anonym poster: 99597e536ff884dbacb5910b74d4df20 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #20 Skrevet 5. mai 2013 Men hva med henne? skal hun plutselig bare ende opp på gaten? Hvis dere skal ha så fiendlige holdninger overfor hverandre så syns jeg dere heller skal bo hver for seg. Jeg og kjæresten leier sammen, og hvis det blir slutt må vi begge finne oss noe nytt. Sånn er livet. Jeg ville ikke latt henne kjøpe seg inn når dere har vært sammen så kort, og aldri bodd sammen. Som minimum ville jeg sagt at dere skulle bo sammen ett års tid, for å se om dere i det hele tatt fungerer sammen i det daglige. Og hvis hun skal kjøpe seg inn etter dette bør hun ha økonomi som tillater henne å ta opp eget lån i eget navn. Anonym poster: 65dd77d5feff806cd3916d4683f9a624 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå