Gå til innhold

Chihuahua!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snuser på å skaffe meg en chihuhua, men jeg synes det er en stor jungel av oppdrettere og hunder.

Jeg tar gjerne en hund på halv/hel for. Den kan også gjerne være voksen.. Noen som vet om noen som har?

Lurer også på om det avles rent på teacup chihuhuaer i Norge? Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt rett at det er forskjell på det og vanlige chihuahuaer? For jeg kunne gjerne tenkt meg en teacup egentlig:)

Anonym poster: 4140225fef7ba0301ea1847fb62056cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg gått til Raseklubben for Chihuahua og funnet en riktig oppdretter og hund for deg, de pleier å være veldig behjelpelige og vet hva de prater om.

Når det gjelder teacup Chihuahua er det nok ingen som vil ta deg seriøst om du kommer til raseklubben og spør etter det. Teacuper er hunder som er avlet på små "ikke-egnet-for-avl" hunder. Oppdretterene bryr seg ikke om foreldrene er friske eller syke, og dermed blir ofte en teacup Chihuahua en hund som vil trenge mye stell og vil være mye syk og ha mange restriksjoner.

Skaff deg heller en frisk hund som du vet vil ha ett bra liv om du i det hele tatt skal ha.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sittet på den siden i evigheter, men den er faktisk ikke særlig bra.. Vanskelig å finne linker til oppdretterne og dessuten vet jeg at en del av oppdretterne som er der ikke er så flinke. Det er litt derfor jeg spør. Har sett noen hunder fra et par "seriøse" oppdrettere som har blitt overtatt i voksenalder og de har ikke fått den mosjonen eller sosialiseringen de trenger..

Når det gjelder teacup så fant jeg nettopp ut av det ja.. Så først bilder på noen av disse "seriøse" oppdretter sidene som liksom skrøt av det så da virket det jo ok, men nei.. Vil ikke ha det.

ts

Skrevet

Nok en gang, prat med klubben. Enkleste måten å komme onn i "miljøet" på og finne ut hvilken oppdretter som passer deg best.

Skrevet (endret)

Lurer også på om det avles rent på teacup chihuhuaer i Norge? Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt rett at det er forskjell på det og vanlige chihuahuaer? For jeg kunne gjerne tenkt meg en teacup egentlig:)

Vet du noe som helst om hunder og hundehold? Vet du hva det innebærer at en hund er avlet frem til å bli mindre enn hva den opprinnelig er? Vet du hvilken betydning det har for hundens helse? Nå er ikke Chihuahua den friskeste rasen i utgangspunktet, hvordan tror du at "teacup"-versjonen er?

Jeg syns denne "teacup"-trenden er helt GRUSOM. Det er jo faktisk grov dyremishandling.

Så ikke før nå at du har bestemt deg for å ikke kjøpe det. BRA. Men er dessverre flere andre i samme situasjon som deg som tenker på å kjøpe en teacup-hund. La vær, er mitt tips.

Endret av Chien
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nok en gang, prat med klubben. Enkleste måten å komme onn i "miljøet" på og finne ut hvilken oppdretter som passer deg best.

Men det er vel ikke ulovlig å spørre her også? :-) Jeg ønsker bare tips til det andre erfarer som gode oppdrettere. Og generelle tips ved kjøp av denne rasen.

ts

Skrevet

Kan ikke mye om rasen, men en kollega har nettopp solgt 3-4 valper, og hun måtte vurdere og ha besøk av mange før hun fant noen som ikke skulle putte hunden i veska.

Gjest Mooky
Skrevet

Jeg kjøpte fra ei kjempekoselig dame fra Molde for 2 1/2 år siden, som driver oppdrett. Veldig hyggelig og seriøs. Min tispe er nå voksen og 1,8 kg, men jeg visste ikke hun kom til å bli så liten, men de var 5 valper i det kullet så det er kanskje derfor. For meg betydde det ingenting hvor stor hun kom til å bli, var mer opptatt av lynne på foreldre og helse. Vet ikke om hun driver enda, men ta kontakt meg meg på PM hvis du er interessert, så skal jeg gi deg eposten hennes. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...