Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elle
Skrevet

Jeg er en alenemor med dårlig råd . Har en fantastisk kjæreste som er så snill og hjelper meg.

Han bruker å spøke med at jeg må betale igjen i natura om han gir meg penger. Vet jo at det er kødd, men av og til føles det nesten som det er sånn :fnise:

Han bare setter inn masse penger til meg på min konto eller bare dytter dem i hånda mi.. og jeg bare tar imot, uten skamvett!

Er det rett av meg? Føler nesten som det er forventet at jeg skal få penger av han .

Han er verdens snilleste, godeste og jeg vet jo at han egentlig bare vil hjelpe meg og være der for meg. Betaler mine regninger gjør han og. Han betaler også maten min, og jeg lar han. Er det feil av meg?

Jeg lever nesten som en greve nå mot veldig fattigdom før jeg møtte han . Han insisterer på at han skal hjelpe meg og at han gjør det med glede. Han nekter at jeg skal betale min egen mat.

Han vil bruke sine penger på meg og det gleder han så og gjøre det. Er det da galt av meg å ta imot dem?

Gir meg bedre frihet og mye bedre råd så jeg får gitt barna mine mye mer enn før, både i klær og opplevelser.

Han sier bare at han får så mye i retur av min godhet, snillhet og omsorg. Allikevel føler jeg ofte jeg får dårlig samvittighet og flauhet av å ta imot.

Ville dere ha gjort det?.. Gitt at dere har dårlig råd selv.

Vi er bare kjærester og bor ikke sammen, men forholdet er seriøst :)

Har hatt det slik i alle mine forhold der man hjelper hverandre, men her er det ekstra gaver og penger hele tiden. Han tjene endel mer enn gjennomsnittet.

Mangler jeg noe uavhengig hva det koster.. så kjøper han det bare til meg i glede uten at jeg vet om det. Nesten så jeg ikke tørr å si hva jeg mangler eller ønsker meg, for da står det på døren min.

Er dere andre menn slik mot deres kjærester, vil oppvarte og gi henne det hun ønsker, gitt at dere har god råd da :)

Han bare sier det gir han så mye pga jeg viser slik glede og oppriktig takknemlighet for det jeg får. Men jeg er redd jeg blir bortskjemt.

Merker til og med nå at jeg sløser mer pga jeg vet jo at jeg får mer av han . Før har jeg alltid måttet spinke og spare og snudd på hver ei krone. Men kanskje det er nå jeg bare bør glede meg over det og endelig leve litt jeg og?

Eller er det feil av meg?

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns fyren er dum som skjemmer deg bort.

F.eks dette med at han nekter at du skal betale din egen mat er jo direkte idioti.

Det har ikke du (eller ungene dine) godt av, og det kan derfor fort gå ut over ham selv også. Takknemlighet går fort over i kravmentalitet.

Men du er jo ikke han.

Jeg syns at du bare skal ta i mot til det du/dere virkelig trenger, og insistere på å betale for det du har råd til selv.

• Liker 6
Gjest Lurer
Skrevet

Hvor mye eldre enn deg er han?

Gjest Rosetorne
Skrevet

Det må være vanskelig i lengden å være den "takknemlige", der han på en måte har makten i forholdet pga pengene. Det burde han også skjønne. En bedre møte måtte være å selv ta mer utdanning eller prøve å få en bedre betalt jobb. Og hva om du en dag ønsker å gjøre det slutt ? Da blir det veldig ubehagelig å ha tatt i mot så mye. Kanskje han da viser litt andre sider av seg selv.

Det blir litt sånn som med forbruksgjeld: du må betale tilbake med "renter".

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, TS! Du er en helt vanlig norsk kvinne.

Anonym poster: fde65ae5768c10c9db7cd84eb32f3ebc

• Liker 3
Gjest Elle
Skrevet

Ja han er endel eldre enn meg. Har det noe å si ?

Nei , tror ikke det får konsekvenser ved et eventuelt brudd. Vi har snakket om det. Men jeg føler meg bortskjemt ja.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg hadde ikke orket det, litt fordi det ville blitt så utrolig kjipt å skulle gå tilbake til "fattigdom" ved brudd, men aller mest fordi jeg ikke gidder å være avhengig av en mann. Også har jeg følt meg litt prostituert.

• Liker 3
Gjest Elle
Skrevet

Jeg hadde ikke orket det, litt fordi det ville blitt så utrolig kjipt å skulle gå tilbake til "fattigdom" ved brudd, men aller mest fordi jeg ikke gidder å være avhengig av en mann. Også har jeg følt meg litt prostituert.

Ja, akkurat sånn jeg føler det!

Men samtidig er det så fristende å ta imot og ha de godene så lenge jeg kan. Men føles litt feil å tenke sånn også. Derfor jeg spør her inne.

Men jeg er ikke avhengig av han, da jeg tjener penger selv. Men selvsagt kan jeg ikke leve i slik luksus som jeg gjør nå om det blir slutt mellom oss

Gjest Rosetorne
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke følt meg komfortabel ved å ta i mot så mye av en man kanskje ikke kjenner helt ennå. Du umyndiggjør på en måte deg selv litt. Og det er vel det ubehaget du kjenner på. En ting er å ta i mot en gave i ny og ne, en annen ting er å få penger på jevnlig basis.

Endret av Rosetorne
Skrevet

Hvis jeg hadde mer penger enn det jeg klarte å bruke opp på meg selv, så tror jeg lett at jeg kunne vært like snill og raus mot en kjæreste som din er mot deg :) Liker og blir glad av å kunne gi og spandere. Gir meg masse glede å se den jeg elsker ha det bra. Det er jo en selvfølge at man får takknemlighet tilbake da, at det ikke blir en selvfølge og at man ikke blir utnytta kun for pengene. Så lenge det er ekte kjærlighet og den økonomiske støtten bare kommer som en ekstra gode, er det ikke noe galt i det. Det eneste du må passe på er at du vender deg til en livsstil du ikke vil klare å opprettholde om du blir singel, det kan bli vanskelig! Ellers synes jeg du skal nyte det å ha funnet en mann som er så generøs, elsker deg og tydeligvis gjør alt for at du skal ha det bra! Er nok av de som ikke engang kan spise middag med kjæresten uten at hver minste utgift må deles likt...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

typen min er lik. jeg har vært i omvendt forhold også hvor jeg sto for alt.

Anonym poster: 450966136e7aabef7e28a5860996cada

Gjest jente 21
Skrevet

Hvor mye penger er det snakk om?

Gjest kinkylita
Skrevet

Vil du ikke heller gjøre noe med situasjonen du er i, og bli litt mer økonomisk uavhengig? Hvor er selvrespekten din?

Skrevet

Vil du ikke heller gjøre noe med situasjonen du er i, og bli litt mer økonomisk uavhengig? Hvor er selvrespekten din?

Han velger jo å hjelpe henne. Hun har ikke spurt og tigget om det..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det du som skal gi han sex? Sex er jo noe dere deler sammen fordi begge har lyst, og ikke noe som han skal "kjøpe" fra deg.

Anonym poster: bfca7c2167d2ab3dca794a87e612e3cd

• Liker 1
Skrevet

Hadde dere vært gift så hadde du sikkert ikke synes det var så rart? Virker jo som om han faktisk har glede av å hjelpe deg. Jeg ville kanskje prata litt med han om det og sagt at du synes han skjemmer deg litt bort. Kanskje dere kunne bli enige om at du sparte litt penger så du har litt reserve hvis du føler det er trygt.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere vært gift så hadde du sikkert ikke synes det var så rart? Virker jo som om han faktisk har glede av å hjelpe deg. Jeg ville kanskje prata litt med han om det og sagt at du synes han skjemmer deg litt bort. Kanskje dere kunne bli enige om at du sparte litt penger så du har litt reserve hvis du føler det er trygt.

Ser du ikke forskjell på å være gift og å være kjærester som ikke engang bor sammen?

Hvis de var gift hadde mat/hus kostnadene gått på han også

Anonym poster: ca4bfc72511ac08ae8be2b54acd3eda2

• Liker 1
Gjest Elle
Skrevet

Hvis jeg hadde mer penger enn det jeg klarte å bruke opp på meg selv, så tror jeg lett at jeg kunne vært like snill og raus mot en kjæreste som din er mot deg :) Liker og blir glad av å kunne gi og spandere. Gir meg masse glede å se den jeg elsker ha det bra. Det er jo en selvfølge at man får takknemlighet tilbake da, at det ikke blir en selvfølge og at man ikke blir utnytta kun for pengene. Så lenge det er ekte kjærlighet og den økonomiske støtten bare kommer som en ekstra gode, er det ikke noe galt i det. Det eneste du må passe på er at du vender deg til en livsstil du ikke vil klare å opprettholde om du blir singel, det kan bli vanskelig! Ellers synes jeg du skal nyte det å ha funnet en mann som er så generøs, elsker deg og tydeligvis gjør alt for at du skal ha det bra! Er nok av de som ikke engang kan spise middag med kjæresten uten at hver minste utgift må deles likt...

Takk, det gleder meg å høre at noen kan tenke slikt - :) Jeg bør vel bare glede meg og nyte det, og ja det er jo ekte og seriøst mellom oss :)
Gjest Elle
Skrevet

Jeg ER jo ikke avhengig av han, men har jo mye bedre råd nå når han er så generøs
Gjest mann-53
Skrevet

Spørsmålet er hva du føler for ham. Du bør studere dine følelser og motiver for å være sammen med ham. Kan virke som at han prøve å kjøpe deg og som at du på en måte selger deg. Som flere har nevnt her vil man alltid føle at man står litt i gjeld til personer som man har mottatt mye fra. Og det skaper ubalanse i et forhold. For menn er det å få sex verdt så mye at mange gjerne er villig til å gi ganske mye. Både penger og gaver. Men selv menn ønsker seg kjærlighet over alt annet.

Da jeg traff min andre kone var hun ganske fattig og jeg, som var litt eldre, hadde god jobb og råd til å hjelpe henne økonomisk og overøse henne med gaver. Men hun hadde en stolthet og et ønske om å klare seg selv, som gjorde at hun nektet å ta imot store ting så lenge vi "bare" var kjærester. Og dette gjorde meg trygg på at hun var en seriøs kvinne som ikke ville utnytte meg på noe måte og at hvis hun valgte meg som livsledsager så var det ikke pengene mine hun var ute etter. Jeg unnlot også i vise henne alt jeg hadde (fin hus, fin bil osv) til jeg kjente meg trygg på at det var meg som person hun ville ha og ikke alt jeg kunne tilby av jordisk gods.

Nå har vi vært gift i 12 år og er veldig glad i hverandre. Jeg tjener fortsatt mye mer enn henne, men vi har felles økonomi og jeg lar henne styre alt som har med penger å gjøre hos oss. Det tok lang tid før hun ble vant til dette og hun skulle nok ønsket seg at hun kunne bidra mer. Det har noe med stolthet og selvrespekt å gjøre.

Når du føler slik du gjør, og spør slik du gjør, så er det et tegn på at det er noe skjevt og usunt i forholdet deres. Hvis du imidlertid elsker denne mannen og ønsker å leve sammen med ham, så er alt lov. Da vil både hans gaver og din "tilbakebetaling" med sex være noe dere begge har glede av.

Og hvis dere bare vil "utnytte" hverandre så kan vel det også i manges øyne være OK så lenge dere er ærlige med hvilke motiver dere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...