Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av to veiledere hos NAV at om jeg ønsker å drive et enkeltpersonsforetak så må dette godkjennes av kommunen først!? Noen andre som har vært bort i liknende?

Jeg mottar nå AAP og ønsker å jobbe litt mer enn det jeg gjør i dag, for så å jobbe meg oppover til om mulig 80 - 100% jobb igjen. Firmaet jeg ønsker å starte for meg selv gir meg muligheten til dette, men jeg ante ikke at kommunen måtte godkjenne dette. Og på hvilket grunnlag har disse erfaring som tilsier at de kan "godkjenne" om man skal starte et enkelpersonsforetak eller ikke. Såvidt meg bekjent er det ingen med den type kompetanse ansatt i kommunen.

Anonym poster: 3d4acf48de68cb0e0f2e37912009c40a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det logiske vil vel være at det må godkjennes for at du skal kunne fortsette å motta AAP. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det logiske vil vel være at det må godkjennes for at du skal kunne fortsette å motta AAP. :)

Hvorfor? Det er jo ikke sånn at en ansettelse hos et firma må være godkjent, og når jeg jobber så trekkes det jo fra AAP beløpet, dvs jeg får mindre utbetalt fra NAV for hver time jeg jobber. Derfor forstår jeg ikke hvorfor det å drive eget firma må godkjennes i større grad enn å være ansatt. For meg er dette ikke logisk i det hele tatt.

TS

Skrevet

Næringsfaglig vurdering antageligvis. Vurdering av hvorvidt forretningsplanen fin holder mål, og hvorvidt det er sannsynlig st planen din vil føre til inntektsgivende arbeid for deg innen en gitt (og stram) tidsramme.

AnonymBruker
Skrevet

Næringsfaglig vurdering antageligvis. Vurdering av hvorvidt forretningsplanen fin holder mål, og hvorvidt det er sannsynlig st planen din vil føre til inntektsgivende arbeid for deg innen en gitt (og stram) tidsramme.

Igjen - hvorfor? Det det handler om, er jo om jeg kan jobbe og trekke fra timer på meldekortet mitt. Det jeg snakker om, er muligheten til å jobbe med dette deltid ved siden av AAP, på lik linje som om en er timebasert vikar i skolen, eller har en annen type jobb hvor en trekker timer. Med AAP kan en jobbe inntil 60% og jeg behvøer ikke tillatelse fra veileder å ta "strøjobber" så lenge jeg er ansatt.

AnonymBruker
Skrevet

Om dette leder til fulltidsjobb på sikt, eller om en ansettelse leder til det - er vel det samme? Målet er vel å få folk ut i jobb igjen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ergo er det ikke mulig å jobbe med dette noen timer deltid i en lengre periode når en går på AAP uten å skulle gå til det skrittet godkjenne alle planer og få en tidsbegrenset periode å gjøre det på...?

Og hva om dette ikke fører til full inntekt på sikt? Hva om det holde i lange baner med dette som deltid? Da har man altså sagt i fra seg alle rettigheter og må tilbake på AAP men et grunnlag på utbetalinger som da er betraktelig mindre enn hva en hadde før?

Forstår jeg det riktig at hvis en får støtte av NAV så kan man ikke ta noen sjanser på å drive et lite enkeltpersonsforetak uten investeringer eller økonomisk støtte, uten at man sier fra seg alle rettigheter og risikerer å gå på en gedigen økonomisk smell?

Joda - jeg forstår at det alltid innebærer en risiko å drive eget foretak. Jeg har selv gjort dette tidligere innenfor et annet område, men i dette tilfelle så dreier det seg om noen helt enkle grep og jeg kan da jobbe noen timer hver måned og dermed spare staten for noe av støtten til meg. Men hvis det er sånn at jeg risikerer alt økonomisk, så må man jo heller velge å ikke arbeide med det, og heller motta støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...