FruTrønder Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Tispa vår har i over ett år (av og på) hadd problemer med urinering. Hun er snart 2 år gammel. Vi har vært x antall ganger til veterinær, og de finner ikke noe alvorlig galt med urinen - men litt grums og bakterier, aldri noe blod el. Så hun har vært av og på med antibiotikakurer, og har da som regel blitt frisk og fin etter endt kur - før det blusser opp igjen. Har hun nå gått på antibiotika i 20 dager (vi får lengre kur enn normalt for å drepe alle bakterier), og det er nesten ikke tegn til bedring.. Vi har nok tabletter til å fortsette kuren i 10 dager til, men dette synes jeg virker voldsomt. Hun bruker laaaaaang tid på å tisse, prøver og prøver og ligger av og til nesten flatt på bakken når hun tisser (andre ganger tisser hun veldig krumbøyd) Noen som har opplevd lignende, og har noen gode råd å komme med til hva det kan være og hva vi kan gjøre? Jeg ser for meg at det neste blir røntgen eller noe, men jeg skulle virkelig ønske at vi slapp dette (av egosistiske økonomiske grunner selvsagt, da forsikringen vår ikke dekker urinveisplagene hennes..) Pga at vi har små barn er det er stort problem at vi må bruke halve dagen på å få hunden til å tisse, spesielt på morgen/kveld.. Endret 5. mai 2013 av FruTrønder
Favole Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Stakkars :\ Høres jo ut som om det er noe feil med enten nyrer eller urinveier, uten at jeg har noe erfaring med det. Håper dere snart finner ut av det ihvertfall! Hvorfor vil ikke forsikringen dekke det forresten?
FruTrønder Skrevet 5. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2013 Stakkars :\ Høres jo ut som om det er noe feil med enten nyrer eller urinveier, uten at jeg har noe erfaring med det. Håper dere snart finner ut av det ihvertfall! Hvorfor vil ikke forsikringen dekke det forresten? Det håper jeg og Det hadde skjedd noe kluss da vi tegnet forsikringen, slik at jeg trodde vi var forsikret, men det var vi ikke.. Da jeg skulle tegne forsikring på ny hadde vi allerede vært hos veterinær for bakterier i urin, hvilket resulterte i restriksjon i forsikringen.. Idioti av meg, men hjelper liksom ikke å være etterpåklok heller ;-)
Favole Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Aha, så kjipt Lykke til ihvertfall! Håper på oppdatering på hvordan det går etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Hmm, høres ut som bikkja har en infeksjon ja. Jeg vet ikke hvilke type antibiotika du har fått(?), men regner med at det har vært tatt dyrkningsprøver av urinen? Om det ikke er gjort ville jeg gjort de med en gang og fått en antibiotika som fungerer. Vi har for eksempel hatt flere tilfeller der vi har måttet bytte antibiotika flere ganger for å bli kvitt problemer med uvi. Om det er mistanke om noe annet så burde ikke røntgen koste for mye (har ikke oversikt over norske priser), heller ikke ultralyd. Kan være noe galt med nyrene som gjør at hun har en "kronisk" infeksjon, som kan behandles Anonym poster: 16070dfa10276a6dc9ef0dc140c7c7ea
LexSuperior Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Er dere hos samme veterinær hver gang? Jeg ville kanskje prøvd å gå til en annen, evt. en spesialist?
FruTrønder Skrevet 6. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2013 Takk for svar Vi har brukt samme antibiotika hver gang, Synolux tror jeg den heter. Kanskje vi må høre om vi kan få en annen type ja, lurt De første gangene gikk vi til den overprisede veterinæren her i bygda, men har de siste gangene gått hos en som er spesialist i urinveisproblemer..
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Synulox er veldig bredspektret og tar hvis jeg ikke husker feil ikke anaerobe bakterier. Regner med at det da ikke er tatt dyrkningsprøver av urinen? Snakk med veterinær om å få en annen antibiotika. Det er ikke sjeldent at en må bytte, så det burde ikke være noe problem:) Ring flere veterinærer og hør hva de sier. Har det ikke vært forbedring etter en antibiotika kur i det hele tatt? Anonym poster: 16070dfa10276a6dc9ef0dc140c7c7ea
FruTrønder Skrevet 6. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2013 Synulox er veldig bredspektret og tar hvis jeg ikke husker feil ikke anaerobe bakterier. Regner med at det da ikke er tatt dyrkningsprøver av urinen? Snakk med veterinær om å få en annen antibiotika. Det er ikke sjeldent at en må bytte, så det burde ikke være noe problem:) Ring flere veterinærer og hør hva de sier. Har det ikke vært forbedring etter en antibiotika kur i det hele tatt? Anonym poster: 16070dfa10276a6dc9ef0dc140c7c7ea Jo, det har pleid å bli bedre etter en 4-5 dager på kuren de forrige tilfellene. Denne gangen er det ikke store bedringen, om enn litt. Men etter 20 dager på antibiotika burde hun jo blitt bedre. Så det høres ikke dumt ut det du sier nei. Tror ikke det er blitt tatt dyrkningsprøver nei, dette skal jeg ringe og forhøre meg om. Takk for gode råd!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Da ville jeg byttet antibiotika så fort som mulig. 20 dagers kurer er i hvert fall noe vi prøver å unngå. Hvis en hund ( eller et hvilke som helst dyr) har gått flere runder med antibiotika har vi alltid fått beskjed om å bytte type, ikke gi lengre kurer siden det sjeldent har noen effekt og hvis det skulle funke så kommer gjerne infeksjonen fort til bake og i hverstefall er bakteriene resistente neste gang. Vet at det å ta dyrkningsprøver ikke er veldig vanlig å ta, men det er veldig lett hvis en har utstyr til det. Og har man det så kan en gjøre alt på klinikken, eller så burde det være et laboratorie i nærheten som gjør det. Men nå holder ikke jeg til i Norge for tiden så skal ikkesi noe sikkert. Hvis du bor i nærheten av oslo kan det være en ide å dra inn på NVH, eller så tror jeg kanskje både jeløya/mossdyreklinikk og muligens FOLLO har mulighet. Anonym poster: 16070dfa10276a6dc9ef0dc140c7c7ea
FruTrønder Skrevet 7. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2013 Da ville jeg byttet antibiotika så fort som mulig. 20 dagers kurer er i hvert fall noe vi prøver å unngå. Hvis en hund ( eller et hvilke som helst dyr) har gått flere runder med antibiotika har vi alltid fått beskjed om å bytte type, ikke gi lengre kurer siden det sjeldent har noen effekt og hvis det skulle funke så kommer gjerne infeksjonen fort til bake og i hverstefall er bakteriene resistente neste gang. Vet at det å ta dyrkningsprøver ikke er veldig vanlig å ta, men det er veldig lett hvis en har utstyr til det. Og har man det så kan en gjøre alt på klinikken, eller så burde det være et laboratorie i nærheten som gjør det. Men nå holder ikke jeg til i Norge for tiden så skal ikkesi noe sikkert. Hvis du bor i nærheten av oslo kan det være en ide å dra inn på NVH, eller så tror jeg kanskje både jeløya/mossdyreklinikk og muligens FOLLO har mulighet. Anonym poster: 16070dfa10276a6dc9ef0dc140c7c7ea Bor ikke i nærheten av Oslo, men skal ta meg en telefon til veterinæren så fort de åpner i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå