Gå til innhold

Bluehost problemer. Wordpress + 123hjemmesider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har nettopp betalt for å overføre hjemmesiden til Bluehost.

Har hørt mye om dem - skal være enkelt, pålitelig og billig.

Har domene på en 123hjemmesider - ønsker ikke å ha det lengre.

Har kopiert alt over på en wordpress side.

Nå kommer problemet:

Hvordan får jeg wordpress-siden over på bluehost - den har jo ikke riktig domene?

Henger du med og har du peiling?

Anonym poster: a584717cd99d94abcc2161194021cac2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heisann,

jeg har brukt Bluehost i flere år nå, og er strålende fornøyd med dem.

Jeg forutsetter at du har litt grunnleggende peiling på bruk av FTP, SQL databaser etc. samt at du har beholdt det samme domenenavnet, og at du har phpMyAdmin tilgjengelig hos din gamle leverandør. Hvis ikke så bør du legge det inn der først http://www.phpmyadmin.net.

Det er viktig at du ikke sletter filene og databasen din hos 123hjemmesider før du vet at alt fungerer hos Bluehost.

Kort fortalt så er det bare å flytte over alle filene, samt databasetabellene fra den ene leverandøren til den andre.

Logg deg på med FTP mot din gamle leverandør og ta kopi av alle filene der. Få med deg alle mapper og filer som starter med 'wp-' samt 'index.php' og 'xmlrpc.php' hvis den er der.

Deretter må du ta en kopi av wordpress databasen din. Det enkleste er hvis du gir den nye databasen din hos Bluehost samme navn som den gamle databasen.

I phpMyAdmin hos din gamle leverandør så velger du 'Export' helt øverst, og krysser av for "Custom" under "Export Method".

Under "Databases" så merker du den databasen som wordpress-tabellene dine ligger under.

Under "Outpur" så velger du "Save output to a file".

Format skal være "SQL"

Under "Format-specific options" må du krysse av for "structure and data".

Trykk "Go", og du vil nå få lastet ned en fil av typen .sql

Via kontrollpanelet til Bluehost starter du phpMyAdmin, velger 'Import' og henter frem den fila du eksporterte ovenfor. Deretter trykker du "Go".

Nå skal det forhåpentligvis dukke opp en identisk kopi av databasen din hos Bluehost.

Logg deg på mot Bluehost med FTP, og legg over alle wordpress-filene som du kopierte fra din gamle leverandør, og last dem opp til "public_html" mappen.

Du har sannsynligvis fått et nytt brukernavn og passord til SQL serveren, dette må du korrigere i filen 'wp-config.php'. Det finner du omtrent øverst i 'wp-config.php'

/** The name of the database for WordPress */

define('DB_NAME', '[i]databasenavnet[/i]');

/** MySQL database username */

define('DB_USER', '[i]brukernavnet[/i]');

/** MySQL database password */

define('DB_PASSWORD', '[i]passord[/i]');

/** MySQL hostname */

define('DB_HOST', 'localhost');

DB_NAME forblir det samme hvis du har fulgt fremgangsmåten min.

DB_USER er brukernavnet til SQL serveren

DB_PASSWORD er passordet

DB_HOST kan være annerledes hos din gamle leverandør, men hos Bluehost er det alltid 'localhost'.

Ellers er det bare å spørre hvis dette var uklart :)

Endret av jmac
AnonymBruker
Skrevet

Åh - tusen takk for utfyllende svar :)

Det hørtes litt vanskelig ut, håper jeg får det til.

Jeg trenger bare flytte wordpress-siden (alt er der) men den har en xxxx.wordpress.com-adresse.

Deretter trenger jeg å få det rette domenenavnet over på den (det som er på 123hjemmesiden)

SQL ? Trenger jeg å kunne noe koding el? Kan bare enkle metoder som wordpress :(

Takk igjen!

Anonym poster: a584717cd99d94abcc2161194021cac2

Skrevet

Gå på youtube så finner du masse videoer som forklarer det. Men med 123hjemmesider som er gratis(?) så tviler jeg på at du har tilgang til MySQL databasen. Jeg kjenner ikke til 123hjemmesiden.

Men du må gjøre som han over svarte deg, ta kopi av hele ftp området som du har innstallert WP, men du må også ta kopi av databasen, for det er der all dataen ligger (innlegg, sider osv).

Et domene kan du kjøpe hos for eks domenshop og sette det til å peke til din bluehost domene. Men som sagt du finner allle svar på youtube.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...